عشق احساس عجیب و گیج کننده‌ای است که مثل یک اتفاق خوب در سایه‌‌ی امنیت و اعتماد ما نسبت به شخصی دیگر شکل می‌گیرد؛ اما گاهی در تجربه‌های عاطفی خود شکست می‌خوریم، زیرا مهارت عشق ورزیدن را نیاموخته‌ایم.

به طور کلی خصیصه‌ی فعال عشق را‌ می‌توان چنین بیان کرد که عشق در درجه‌ی اول «نثار کردن» است نه گرفتن. مشکل بسیاری از افراد در وهله‌ی نخست این است که می‌خواهند دوست داشته شوند، نه اینکه خود دوست بدارند. بدین ترتیب، مسئله‌ی مهم برای آن‌ها این است که  دوست داشتنی باشند. پس سراغ راه حل‌هایی می‌روند که این خواسته‌ی خود را عملی کنند. برای مثال می‌کوشند تا به اقتضای موقعیت اجتماعی‌شان، مردمانی موفق، صاحب قدرت و ثروتمند ومحبوب باشند و این در مورد مردان بیشتر صادق است. زنان بیشتر‌ می‌کوشند تا با پرورش تن، پوشش برازنده و غیره، آراسته و جالب جلوه کنند. در مجموع هر دو گروه سعی‌ دارند با رفتاری خوشایند و سخنانی دل‌انگیز و افسون‌کننده وجهه‌ای قابل قبول در ذهن طرف مقابل ایجاد کنند.

عاشقانه زندگی کردن، مهارتی است که نیاز به آموزش دارد

بارها شنیده‌ایم عشق ورزیدن یک هنر است و رابطه نیاز به سواد عاطفی دارد. همه‌ی ما انسان‌ها تشنه‌ی عشق هستیم، بعضی از ما از دیدن فیلم‌های عاشقانه و رمانتیک لذت می‌‌بریم، از گوش دادن به آهنگ‌‌‌های عاشقانه یا خواندن داستان‌هایی با این مضمون به وجد می‌آییم. با وجود این، به ندرت کسی به این نکته توجه می‌کند که برقراری یک رابطه‌ی عاطفی خوب و سالم نیاز به آموزش دارد.

هر از گاهی رابطه‌ی خود را رصد کنید

این یک واقعیت انکارناپذیر است که ما انسانها از لحاظ بیولوژیکی و فیزیولوژیکی تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم. پس در وهله‌ اول باید تفاوت‌‌های خود در زمینه علایق، سلیقه‌ها، باورها و عقاید را شناسایی کنیم تا درک صحیحی از آن‌ها داشته باشیم.

روابط سالم ایجاب می‌‌کند چنانچه مشکل یا اختلافی در روابط بوجود می‌آید، هر دو طرف رفتارهای خود را مورد بررسی قرار دهند. وقتی ما فاقد مهارت‌‌های کافی برای عشق ورزیدن باشیم مسلما شور، هیجان، آرامش و صمیمت روابط خود را دچار مشکل می‌کنیم. اعتماد، احساسات مثبت و تاثیرگذار، همدلی و یگانگی ما به‌تدریج کاهش یافته و ذهنیت‌‌های منفی جای ذهنیت‌های مثبت را خواهند گرفت.

اکثر افراد زمانی که روابط عاشقانه و عاطفی آنها دچار خلاء می‌شود و رفته رفته به سردی می‌گراید، به جای این‌ که نقاط ضعف و معایب و خطاهای خود را مورد بررسی قرار بدهند، سریع و بی‌‌درنگ به مقصر قلمداد کردن یکدیگر پرداخته و آشفته و پریشان و سردرگم می‌شوند و از کاه کوه می‌سازند. در این میان کم‌تر کسی است که با تامل و آگاهی بیندیشد تا مهارت‌های لازم و کافی را برای پوشش این خلاء و ترمیم آن بکار برد تا رابطه‌ی خود را تحکیم بخشد.

بیشتر با هم صحبت کنید

روابط موفق زناشویی مستلزم این است که همواره احساسات خود را بازگو کرده، توقعات و انتظارات خود را به طور شفاف و صریح بیان کنید. ضمن این که عادت‌های نادرست و بی‌جا و مخرب را کنار گذاشته و در مورد نیازهای واقعی خود گفتگو کنیم تا بر روی هم تلنبار نشوند. سرکوب کردن احساسات باعث از بین رفتن عزت نفس، اعتماد به نفس، مهر و الفت و عشق می‌‌گردد.

یک رابطه‌ی عاطفی خوب ساختنی است

بسیاری از زوجین به‌ دلیل عدم آگاهی و باورها و ذهنیت‌های اشتباه و غلطی که دارند فکر می‌کنند که هیچ اراده‌‌ای برای تغییر در رابطه‌ی خود ندارند و نقش خود را نادیده می‌گیرند. در صورتی که اگر باور داشته باشیم که کیفیت روابط ما بیش از شرایط به خود ما بستگی دارد اوضاع تغییر خواهد کرد و خلاء‌های بوجود آمده در رابطه‌‌ ما پر شده و دوباره رابطه‌‌ای عاشقانه و مطلوب و شادی‌بخش را از سر گرفت.

ابراز عشق قاعده و قانون دارد

ذهنیت‌‌های منفی و احساس بی‌‌‌مسئولیتی زن و شوهر باعث‌ می‌شود آن دو به سرزنش و انتقاد از یکدیگر پرداخته و رابطه خود را بیشتر به چالش بکشند. به کسی که دوست دارید ابزار عشق و محبت کنید. این باعث شادی و آرامش طرفین می‌شود. راه صحیح عشق ورزی، ابراز زیادی و به کرات آن نیست؛ بلکه ابراز عشق باید صحیح و به‌ جا باشد تا به آن معنا ‌دهد. اگر همسرتان دوستدار محبت‌های کلامی است او را با کلام زیبا خوشحال کنید و اگر خواستار محبت‌های عملی مانند همکاری در کارهای منزل یا خریدن هدیه و گل است، از این طریق او را شاد کنید. بعضی زن‌ها طرفدار نگاه عاشقانه و پیوند‌های نگاهی مستمر هستند.سعی کنید بدانید همسر شما دقیقا چه نوع ابراز علاقه‌ای را دوست دارد و از آن به عنوان ابزار تقویت رابطه استفاده کنید.