اگر همسر شما از افرادی است که بنا به هر دلیلی زود از کوره در می­‌رود و خشمگین و عصبانی می‌شود، این حالت روحی و عدم کنترل احساسات او ممکن است منجر به خشونت‌ها‌ی کلامی یا رفتاری در او شود و اینجاست که شما باید بدانید در این مواقع چه باید بکنید؟

۱. ریشه‌ی خشم همسر را پیدا کنید

در چنین شرایطی شما باید با حوصله، صبر و متانت و آگاهی، این موقعیت بحرانی را تبدیل به کارگاهی آموزشی برای همسرتان کنید. عوامل محیطی بیرونی و خارجی و بدون شک وجود مشکلاتی از قبیل شرایط بد مالی، تنش‌ها‌ی فرهنگی ، ناهنجاری‌ها‌ی اجتماعی و غیره در بروز حالت‌های خشم بی تاثیر نیست؛ اما مهم این است که بدانیم چه مسئله‌ای همسر ما را خشمگین کرده است تا بتوانیم در جهتی مناسب او را آرام کنیم.

تصور کنید همسر شما از تاخیر شما برای آوردن شام ناراحت است و شما بدون توجه به این قضیه در جهت آرام سازی او درباره مشکلات مالی او سوال کرده و او را عصبی‌تر و خشن‌تر می‌کنید.

۲. از کاه کوه نسازید

افرادی که زود از کوره در می‌روند در حالت خشم ممکن است پرخاشگری کنند و با رفتار یا کلامشان به دیگران آسیب فیزیکی یا روحی بزنند. اگر با شریک زندگی خود این مشکل را دارید سعی کنید در هنگام عصبانیت او را درک نموده و با صبر و متانت با او رفتار کنید. هر نوع واکنش نسنجیده و تلافی جویانه‌ی شما در مواقعی که همسر شما خشمگین است ممکن است اوضاع را بدتر کند و از یک ناراحتی و خشم زودگذر، یک جنجال بزرگ راه بیندازد.

۳. اگر شما علت خشم هستید...

شاید باعث این خشم و عصبانیت خود شما باشید. در رفتار خود تجدید نظر کنید و هرگز از موضع ضعف برخورد نکنید و سعی نکنید از نقاط ضعف طرف مقابل‌تان استفاده کنید. سعی کنید دلایل خشم و ناراحتی همسر یا شریک زندگی خود را ریشه یابی کرده و چنانچه شما عامل این خشم هستید و رفتار شما در حالت منطقی اشکال دارد، آن را برطرف کنید.

عشق ورزیدن و حفظ روابط عاشقانه هنر است و همه‌ی ما باید در وهله‌ی نخست هنر عشق ورزیدن را بیاموزیم و تلاش کنیم از این عشق در طول زندگی مشترک محافظت کنیم. البته این بدان معنی نیست که شما در زندگی مشترک خود ژست قربانی بگیرید و با مشکل همسرتان، اعتماد به نفس خود را درهم شکنید و احساس فرومایگی کنید.

۴. و حالا آرامش بعد از طوفان!

در مواقعی که همسرتان خشمگین است با او بحث و جدل نکنید؛ هر طوفانی فروکش می‌کند و شما هستید که در آرامش پس از طوفان باید با همسرتان منطقی و آرام صحبت کنید.

از همسرتان بخواهید به شما احترام بگذارد؛ زیرا شما محترم‌ترین شخص زندگی او هستید. به یکدیگر عشق و محبت را آموزش دهید و به او بگویید به جای خشونت رفتاری، می‌توانست با چه روش دیگری حرفش را به شما بزند. درباره‌ی معضل خشم و آسیب‌های آن در زندگی زناشویی به او بگویید و به او بفهمانید که عدم کنترل خشم یک مشکل است که می‌توانید با کمک یکدیگر آن را برطرف کنید.

همسران با تکرار و تمرین رفتارها به تعادل خوبی در زندگی زناشویی می‌رسند و همه کسانی که تجربه‌ی زندگی طولانی با چنین همسرانی دارند می‌دانند که شاید به صورت کامل این رفتارها قابل حذف شدن نباشند، اما به مرور زمان نحوه‌ی بروز این خشونت‌ها تعدیل می‌شود. در هر صورت اگر تمام فوت و فن‌ها‌ را اجرا کردید و نتیجه ای نگرفتید، بدانید که این مشکل در همسر شما ریشه عمیقی در کودکی او دارد و او آسیب‌ها‌ی جدی از خشونت در روح خود حمل می‌کند و بهتر است که همسر شما تحت نظر یک روانشناس، خشم خود را مداوا کند.