تا چند وقت دیگر بازار خریدهای نوروزی داغ‌تر می‌شود و در گوشه و کنار شهر، آکواریوم‌های حاوی ماهی‌های قرمز را می‌بینیم که در معرض تماشای عابرین قرار گرفته‌اند. اما توجه به چه نکاتی در خرید ماهی قرمز ضروری است؟

مسئولان حوزه‌ی بهداشت هشدار می‌دهند که در خرید ماهی‌های قرمز رعایت یک سری نکات ضروری است؛ چرا که بعضی از این ماهی‌ها بیمار بوده و با آوردن آن‌ها به خانه سلامت افراد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد. ماهی‌های بیمار می‌توانند ناقل امراضی چون سالمونلا و سل پوستی باشند.

پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید، توجه کنید تا باله‌های ماهی حالت تا شده نداشته باشند و شنای ماهی در آب نرمال باشد. ضمن این که در ماهی خریداری شده نشانه‌هایی از بی‌قراری مانند چرخیدن به دور خود یا کوبیدن سر به دیواره‌ی آکواریوم دیده نشود.

از دیگر علایمی که در خرید ماهی قرمز باید به آن توجه داشت، بیرون‌زدگی چشم ماهی، وجود گلوله‌های پنبه‌ای اطراف دهان، دور دم و باله‌ها است. در صورت مشاهده‌ی هر یک از این علایم از خرید ماهی قرمز خودداری کنید.

پس از خرید ماهی سعی کنید تا شرایط مناسبی برای آن فراهم کنید. برای مثال، آبی که برای نگهداری ماهی انتخاب می‌شود باید عاری از کلر باشد. این آب باید یک شبانه‌روز قبل از استفاده در ظرف بدون پوشش نگهداری شود. از طرفی آب ظرف ماهی نباید به یک باره عوض شود. بلکه باید به آرامی نیمی از آب ظرف را خارج کرده و کم‌کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته‌ایم، تعویض کنیم.

پیشنهاد می‌شود بیش از یک جفت ماهی در ظرف نگهداری نشود. غذای ماهی‌ها باید کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات باشد و بهتر است غذادهی ۱ یا ۲ بار در روز صورت گیرد و به اندازه‌ای باشد که در مدت ۱ تا ۲ دقیقه مصرف شود. چرا که غذای بیش از حد می‌تواند باعث انباشتگی مواد آلی و به دنبال آن مسموم شدن ماهی منجر شود.