مزایای بی‌شماری در عسل وجود دارد که اکثر ما از وجود آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. انواع مختلفی از عسل در سراسر جهان وجود دارد و در این فهرست به ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز عسل که به احتمال زیاد تاکنون نشنیده‌اید، اشاره خواهیم کرد.

بشر در طول قرون گذشته استفاده‌های مختلف از عسل داشته است. حتی مصریان باستان هم از این ماده‌ی غذایی در زندگی روزمره‌ی خود استفاده می‌کردند؛ ضمن این که در آن زمان عسل به عنوان یک ماده‌ی سلطنتی در مناسبت‌های خاص استفاده می‌شد.

۱. لب‌ها را نرم می‌کند

خشکی لب‌ها معضلی است که به علت آلودگی آب و هوا در سراسر جهان گریبان‌گیر افراد است. راه حل رفع این مشکل بسیار ساده است و با مخلوطی از عسل، موم و روغن بادام حل می‌شود. کافی است این سه ماده را با هم مخلوط کرده و روی لب‌های خود قرار دهید. در این روش، لب‌های شما در عرض چند هفته تغذیه خواهند شد و دیگر لازم نیست که نگران خشک بودن لب‌های خود باشید. هزاران نفر در دنیا از این راهکار استفاده کرده و جواب گرفته‌اند.

۲. نقش مرطوب کننده دارد

با کمک ترکیب عسل و چند گیاه طبیعی مانند سنبل می‌توانید یک مرطوب کننده‌ی قوی و موثر فراهم کنید. همه‌ی کاری که لازم است انجام دهید گرم کردن عسل در یک ماهی‌تابه است تا حالت مایع پیدا کند و آن را بر روی گیاهان بریزید. مراقب باشید تا درب شیشه‌ی حاوی مواد را محکم ببندید تا زحمت‌های شما به هدر نرود. ضمن این که توجه داشته باشید که نسبت مقدار گیاه به عسل باید یک قاشق غذاخوری گیاه به ۲۲۶ گرم عسل باشد. یک هفته مخلوط را کنار بگذارید تا ترکیب مرطوب کننده‌ی شما آماده شود.

۳. برای روز مبادا مفید است!

مردمی که در نواحی ساحلی زندگی می‌کنند در طول فصل بارندگی بسیار محتاط عمل می‌کنند. از طرفی خطرات بلایای طبیعی در نقاط مختلف جهان طی سال‌های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. از این روعسل را می‌توان به راحتی ذخیره سازی کرد؛ چرا که با گذر زمان طعم آن تغییر نمی‌کند. بنابراین در مواقع خطر و اتفاقات غیر مترقبه می‌توان از این ماده‌ی نجات بخش استفاده کرد.

۴. در نوشیدنی یا آبمیوه از آن استفاده کنید

عسل یک منبع غنی انرژی‌زا است. شما می‌توانید با افزودن عسل در چای از آن برای درمان گلو درد استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای استفاده از شکر، در تهیه‌ی شربت عسل به کار ببرید. ضمن این که افرادی که نگران وضعیت تناسب اندام خود هستند می‌توانند عسل را در مصرف روزانه‌ی خود قرار دهند تا باعث کاهش چربی شود؛ چرا که جایگزینی برای قند موجود در آبمیوه‌ها خواهد شد. چنانچه از طرفداران پر و پا قرص نوشیدنی‌های شیرین هستید این راهکار برای شما فوق‌العاده است.

۵. ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

چنان چه عسل در رژیم غذایی شما جایگاهی داشته باشد، خطر ابتلای به دیابت در شما کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که عسل تولید انسولین را در بدن افزایش داده و از این طریق به کاهش قند خون کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که عسل در مورد گروه‌های خونی مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهد. بنابراین در ابتدای کار، عسل را در مقدار کم مصرف کنید تا نوع واکنش آن به بدن را ببینید تا در صورت مناسب بودن مقدار آن را افزایش دهید.

۶. قابلیت پاک کنندگی پوست را دارد

بسیاری از مردم نمی‌دانند که عسل می‌تواند به عنوان یک پاک کننده‌ی صورت استفاده شود. به منظور کاهش آکنه به خصوص برای افراد دارای پوست‌های حساس، عسل گزینه‌ی مفید و مناسبی است. چنانچه پوست حساسی دارید و از آکنه رنج می‌برید، نیازی به خرید داروهای گران‌قیمت ندارید؛ بلکه کافی است مقدار کمی عسل در ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست قرار دهید. اجازه دهید عسل ده دقیقه بر روی پوست بماند و سپس آن را با آب شستشو دهید. پس از چند روز شاهد تغییرات قابل مشاهده خواهید بود؛ اما باید به مصرف خود تداوم دهید تا مشکل پوستی کاملا رفع شود.

۷. عسل دشمن انگل‌ها است

اگر محصولات و داروهای مختلف را برای دفع انگل استفاده کرده‌اید حالا وقت آن رسیده است که سراغ عسل بروید. تنهای کاری که باید انجام دهید مخلوط کردن کمی عسل به همراه سرکه و آب است. مخلوط این سه ماده می‌تواند پس از چند روز شما را از شر انگل‌ها نجات دهد. از این راهکار عمدتا در کشورهای جنوب آسیا استفاده می‌شود.

۸. عسل یک ضد عفونی کننده‌ی طبیعی است

عسل می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده‌ی طبیعی در تمیز کردن زخم‌ها استفاده شود. ضمن این که می‌توان با قرار دادن مقداری عسل بر روی پنبه از آن برای مداوای زخم استفاده کرد. پنبه به زخم می‌چسبد و پس از اتمام فرآیند درمان در نهایت جدا خواهد شد. به دلیل خواص ضد میکروبی عسل می‌تواند برای رفع سوختگی بدن هم به عنوان یک راهکار طبیعی به کار برده شود. تمام این خواص باعث شده است که عسل در طی قرن‌ها نقش دارویی در سراسر جهان داشته باشد.

۹. با عسل می‌توان موهای خود را زیباتر کرد

آلودگی هوا و رژیم‌های تغذیه‌ی ناسالم، بعضی خانم‌ها را در خصوص سلامتی موهایشان نگران کرده است. عسل راه حل خوبی برای رفع این نگرانی محسوب می‌شود. چنانچه این نگرانی در شما هم وجود دارد، مقداری عسل بر روی موهای خود بمالید و پس از گرفتن دوش تفاوت را احساس کنید. علاوه بر این، ترکیب عسل و آب می‌تواند برای براق کردن موها به کار رود. چنانچه به مقدار کافی آب را به این ترکیب اضافه کنید، پس از آغشته کردن موها به آن نیازی به شستشو نخواهید داشت.

۱۰. با عسل وزن خود را کم کنید

عسل می‌تواند بخشی از برنامه‌ی کاهش وزن هر شخصی باشد؛ چرا که می‌تواند به عنوان جایگزین قند همراه چای یا دیگر نوشیدنی‌ها به کار برده شود. البته لازم نیست که مصرف عسل شما زیاد باشد؛ بلکه میزان متوسطی از آن هم به طور منظم کفایت خواهد کرد. با این که عسل تنها جایگزین ممکن برای شکر نیست، اما به روند هضم غذا سرعت می‌بخشد و با ایجاد ثبات در وضعیت سلامتی به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.