اکثر ما در پیرامون خود دوستان یا آشنایانی را داریم که نسبت به ما و دیگران عملکرد درخشان‌تری در بعضی ابعاد زندگی خود داشته‌اند. در این مطلب به بررسی علت موفقیت آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی از افراد نسبت به دیگران سرآمدتر بوده و موفقیت‌های بیشتری تجربه کرده‌اند؟ به طوری که می‌توان آن‌ها را آهن‌ربای جذب فرصت‌ها نامید.

متاسفانه برای اکثر ما زندگی بیشتر از انجام وظایف روزانه نیست. ما ساعت‌ها کار و تلاش می‌کنیم و در نهایت آن چه نصیب‌مان می‌شود مقدار کمی رضایت شغلی و درآمدی ناچیز است. در حالی که این افراد به قله‌های بالاتر صعود می‌کنند، ما بیشتر آرزوهای‌ خود را رها می‌کنیم.

خوشبختانه قرار نیست اوضاع به همین روال باقی بماند؛ چرا که ما هم می‌توانیم بعضی از عادت‌های افراد موفقیت را در خود تقویت کنیم.

۱. استمرار شاه کلید موفقیت است

هر دستاورد بزرگی نیازمند بارها تلاش و صرف زمان است. به عنوان مثال، یک ویولونیست که به اعتبار جهانی رسیده است روزهای طولانی تمرین‌های تکراری داشته است. حتی ممکن است یک قطعه را هر روز نواخته باشد. افراد موفق می‌دانند که رسیدن به یک دستاورد بزرگ نیاز به ثبات و تداوم دارد.

چگونه می‌توان به تلاش‌های خود تداوم داد؟ در اولین اقدام می‌توانید هر روز یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. راز این حرکت این است اگر یک دانشجو هستید از این زمان برای مطالعه‌ی بیشتر استفاده کنید؛ چنانچه در حال برپا کردن یک کسب و کار هستید از زمان اضافه برای ایجاد ایده‌های درآمدزایی بهره بگیرید.

۲. سرزنش کردن دیگران فایده ندارد

از نظر افراد موفق تضمینی در زندگی وجود ندارد. آنها می‌دانند که برای رسیدن به هر هدفی نیاز به تلاش، انرژی و استمرار است. علاوه بر این آن‌ها به این درک رسیده‌اند که سرزنش کردن دیگران تنها مسیری برای رسیدن به شکست است.

دانستن این واقعیت که زندگی به ما بدهکار نیست، اهمیت زیادی دارد. چنین طرز فکری فقط باعث ناامیدی در زندگی می‌شود. از این رو به جای سرزنش کردن افراد و شرایط، خود مسئولیت زندگی خود را به عهده می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که مشکلات، فقط شرایطی هستند که نیاز به راه حل دارند.

۳. دور و بر خود را با افراد هدفمند پر کنید

جیم ران که یکی از نویسندگان و سخنرانان معروف انگیزشی است می‌گوید: «شما میانگین ۵ نفری هستید که وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید». به عبارت دیگر، از لحاظ ذهنی و احساسی به افرادی بیشترین شباهت را دارید که بیشترین نشست و برخاست را با آن‌ها دارید.

این خبر به طور بالقوه خوب است؛  چرا که می‌توانید اطراف خود را با افراد هدفمند، مثبت و موفق پر کنید. نفوذ آن‌ها بر شما باعث خواهد شد که اهداف خود را به طور طبیعی تقویت کنید و بهتر در مسیر عملی کردن آرزوهای خود قرار بگیرید.

البته این دستورالعمل به معنای کنار گذاشتن افراد منفی در زندگی‌تان نیست؛ بلکه به جای آن، بیشتر وقت خود را با دوستان، همکاران و اعضایی از خانواده صرف کنید که شما را قوی‌تر می‌کنند.

۴. نقد با ارزش بهتر از تعریف و تمجید است

افراد موفق آموخته‌اند که در مسیر موفقیت انتقاد ارزشمندتر از تحسین است. در واقع بسیاری از این افراد موفق به دنبال این هستند که ایده‌ها و نقشه‌های خود را در معرض نقد قرار دهند. دلیل آن ساده است: انتقاد سازنده می‌تواند به رشد ما سرعت ببخشد.

متاسفانه، جامعه‌ی شکننده‌ی امروز از انتقاد گریزان است. بیشتر ما ترجیح می‌دهیم که غرق تحسین و تعارفات معمول شویم. در حالی که تمجیدات هم مفید هستند؛ با این حال چنانچه قصد پیوستن به گروه افراد موفق را دارید باید به شنیدن انتقاد هم رغبت نشان دهید.

مثال خوب دیگر در این رابطه مربوط به دنیای ورزش است. اکثر بازی‌کنان حرفه‌ای دارای مربی هستند. اغلب، این مربیان بر روی عیب‌های ورزشکار حرفه‌ای تمرکز می‌کنند. هر بار که این مربیان ایرادی را کشف می‌کنند به بازی‌کن پیشنهاد می‌دهند تا آن را برطرف کند.

افراد موفق ممکن است در اولین نگاه خیلی خوش‌شانس به نظر برسند. در صورتی که اگر با نگاه دقیق‌تر به آن‌ها نگاه کنیم خواهیم فهمید که این عادت‌های آن‌ها است که آن‌ها را به سمت موفقیت سوق داده است.

چنان چه این عادت‌ها را سرلوحه‌ی برنامه ریزی‌های خود قرار دهید، موفقیت‌هایی را تجربه خواهید کرد که پیش ازنداشته‌اید.