یکی از اجزایی که در زیبایی و جذابیت صورت اهمیت فراوانی دارد دندان است. داشتن دندان‌های سفید، بدون لکه و براق خواسته‌ی همه‌ی ما است. در این مطلب به معرفی راهکارهای طبیعی برای رسیدن به دندان‌هایی سفید و جذاب را ارائه داده‌ایم.

همه‌ی ما در تلویزیون لبخندهایی را دیده‌ایم که در پس آن‌ها دندان‌های سفید و براق نمایان می‌شوند یا شاید در محل کار خود دندان‌های سفید و بی عیب و نقص همکارتان توجه شما را به خود جلب کرده باشد. به محض دیدن دندان‌های این اشخاص اولین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که چطور این افراد دندان‌هایی تا این حد روشن و براق دارند؟ در اکثر موارد هم افراد معروف و ثروتمند مبلغ قابل توجهی را صرف دندان‌های مصنوعی خود می‌کنند. در واقع، آمریکایی‌ها سالانه بیش از ۱.۴ میلیارد دلار را صرف سفید کردن دندان‌های خود می‌کنند. با این حال، برخی از روش‌های سفید کردن دندان‌ها با استفاده از مواد شیمیایی خطرناک یا فرمول‌های ناسالم است. البته راهکارهایی وجود دارد که می‌توان بدون هزینه‌ی زیاد و با استفاده از مواد طبیعی دندان‌ها را جلا داد و براق کرد. در این مطلب به بیان روش‌های مقرون به صرفه و ساده ای پرداخته‌ایم که می‌تواند در این خصوص موثر باشد.

روغن نارگیل

خیلی از افراد با خواندن یا شنیدن این توصیه واکنشی ناباورانه از خود نشان می‌دهند. حتی گاهی این راهکار از نظر آن‌ها احمقانه به نظر می‌رسد. در حالی که روغن نارگیل برای براق نشان دادن دندان‌ها واقعا موثر است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به حذف و پاکسازی باکتری‌های روی دندان کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید پلاک‌های روی دندان باعث می‌شود که دندان‌ها زرد یا کثیف به نظر برسند.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در صبح (درست قبل از مسواک زدن دندان ها) در دهان خود قرار دهید. در مرحله‌ی بعد روغن نارگیل را در اطراف دندان‌های خود حرکت دهید. این کار را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام داده و پس از اتمام تف کنید و دهان خود را با آب شستشو داده و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. بهترین امتیاز این روش این است که روغن نارگیل به تازه نگه داشتن نفس شما و داشتن لثه‌های سالم کمک می‌کند.

پوست لیمو یا پرتقال

با استفاده از پوست لیمو یا پوست پرتقال می‌توان لکه‌های دندان‌ها را از بین برد. بخش سفید رنگ پوست پرتقال شامل پکتین، لیمونن و ویتامین C است. ضمن این که پوست پرتقال فیبر محلول و گلوکارات هم دارد. این ترکیبات اغلب در بسیاری از ترکیبات سفید کننده‌ی دندان وجود دارد. پوست لیمو هم حاوی مواد تشکیل دهنده‌ی مشابه پوست پرتقال است. برای گرفتن بهترین نتیجه می‌توان بخش‌های سفید داخلی پوست‌های لیمو یا پرتقال را روی دندان‌های خود قبل از مسواک زدن مالش دهید. به خاطر داشته باشید که این میوه‌ها اسید بالایی دارند که برای مینای دندان مضر است. به همین دلیل لازم است که پس از هر بار مالش پوست پرتقال یا لیمو بر روی دندان‌ها دهان را آبکشی کرده و مسواک بزنید.

نخ دندان

با وجود این که کشیدن نخ دندان باعث سفید نگه داشتن دندان‌ها می‌شود باز هم بیشتر مردم تمایلی به استفاده از نخ دندان ندارند. در حالی که کشیدن نخ دندان حداقل دو بار در روز تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت و ظاهر دندان‌ها می‌گذارد. اکثریت قریب به اتفاق دندانپزشکان اتفاق نظر دارند که استفاده از نخ دندان به مراتب بیشتر از مسواک زدن برای سلامت دندان‌ها ضروری است. ضمن این که نخ دندان به حذف باکتری‌ها کمک کرده و مانع از تشکیل ذرات پلاک می‌شود. علاوه بر پوسیدگی دندان مواردی مانند بیماری‌های لثه و ایجاد حفره از جمله خطراتی است که دهان و دندان را تهدید می‌کند. بنابراین، هر چند نخ دندان ممکن است روش مناسبی برای سفید کردن دندان‌های شما به نظر نرسد، اما یکی از بهترین روش‌های اثبات شده است.

جوش شیرین: روش اول

تنها با کمی جوش شیرین و مخلوط آب لیموی تازه با آب می‌توان از روشی ارزان قیمت و طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. نخست چند قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با آب یا آبلیموی تازه مخلوط کنید. مطمئن شوید که از هریک از آن‌ها به مقدار کافی استفاده کرده‌اید. ان‌ها را به نسبتی مخلوط کنید که ترکیب حاصل شکلی خمیری شکل داشته باشد. در مرحله‌ی بعد، با استفاده از یک دستمال کاغذی یا هر چیز دیگری دندان‌های خود را از بزاق پاک کنید. پس از آن، مقدار کافی از خمیر ساخته شده را بر روی مسواک قرار داده و بر روی کل دندان‌های خود بزنید. اجازه دهید که خمیر حداقل یک دقیقه بر روی دندان‌های شما بماند. در نهایت، دهان خود را بشویید تا خمیر موجود از روی دندان‌های شما پاک شود. این روش از جذب موثر اسید بر روی مینای دندان شما جلوگیری می‌کند.

جوش شیرین: روش دوم

جوش شیرین کاربردهای زیادی در زندگی امروز دارد و از آن به عنوان «قلیای معجزه‌گر» یاد می‌شود. روش دیگر برای سفیدتر کردن دندان‌ها استفاده از جوش شیرین، نمک و توت فرنگی است. از انجا که توت فرنگی غنی از ویتامین C است، یک منبع غنی برای سفید کردن دندان‌ها محسوب می‌شود. ویتامین C باعث شکستن پلاک‌ها شده که یکی از بزرگ‌ترین علت‌های زرد شدن دندان‌ها هستند. ضمن این که توت فرنگی دارای آنزیمی به نام اسد مالیک است که این آنزیم به حذف لکه‌های سطحی کمک می‌کند. در این روش لازم است که ۱ تا ۳ توت فرنگی بزرگ، ۱/۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و کمی نمک دریا فراهم کنید. توت فرنگی را خرد کرده تا به پالپ‌های کوچک تبدیل شود. سپس ۱/۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و کمی نمک را به توت فرنگی اضافه کنید. با یک دستمال کاغذی بزاق دندان‌های خود را پاک کنید. با استفاده از یک مسواک، مقدار مناسبی از مخلوط را به دندان‌های خود بزنید. اجازه دهید این مخلوط حداقل ۵ دقیقه بر روی دندان‌های شما بماند. برای گرفتن بهترین نتیجه از این روش، هر شب قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید.

هیدروژن پراکسید ۳٪

در حالی که بعضی از افراد این روش را ۱۰۰ درصد طبیعی نمی‌دانند، با این حال استفاده از هیدروژن پراکسید ۳ درصد دهان شما را به خوبی شستشو می‌دهد. البته لازم است مطمئن شوید که محلول هیدروژن پراکسید شما فقط ۳ درصد است. تمام آنچه نیاز دارید استفاده‌ی منظم از یک محلول دهانشویه است. از انجا که بیشتر محصولات سفید کننده‌ی دندان حاوی این ماده هستند، از هیدروژن پراکسید استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شود. با این حال این احتمال وجود دارد که بعضی از این محصولات مقدار بیشتری از ان ماده را داشته باشند. در مجموع می‌توان از هیدروژون پراکسید به همراه ترکیبات دیگر استفاده کرد.

سرکه‌ی سیب

در میان ترکیبات خانگی که برای سفید کردن دندان به کار می‌رود، سرکه‌ی سیب کارآیی قابل قبولی دارد. با این حال برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر باید حداقل یک ماه از این روش استفاده شود. با این وجود، سرکه‌ی سیب تاثیرات مثبتی بر روی لثه خواهد داشت. ضمن این که به حذف لکه‌های سرسخت! مانند لکه‌های ناشی از نیکوتین و قهوه کمک می‌کند. از آنجا که سرکه‌ی سیب یک اسید است، می‌تواند باعث از بین بردن مینای دندان شود. از این رو لازم است طی یک روند منظم دندان‌های خود را با این سرکه مسواک زده و سپس با یک خمیردندان بدون فلوراید شستشو دهید.

پودر زردچوبه

همه می‌دانیم که زردچوبه روشی برای زرد کردن و رنگ دادن به مواد غذایی است. با این حال، گیاهان خانواده‌ی زنجبیل برای سفید کردن دندان‌ها عالی هستند. دلیل دیگر استفاده از این پودر، تاثیرات مثبتی است که در خصوص التهاب لثه دارد. برای استفاده از این روش، کافی است مسواک خود را مرطوب کرده و ان را به ۱/۸ قاشق چای‌خوری زردچوبه آغشته کنید. پس از مسواک زدن دندان‌ها با این پودر، اجازه دهید که که زردچوبه به مدت حداقل ۳ تا ۵ دقیقه بر روی دندان شما باقی بماند. با گذشت زمان دندان‌ها را با آب بشویید. ممکن است لازم باشد تا زردچوبه‌ی موجود در لبه‌ی دندان‌ها را هم پاک کنید. همچنین می‌توان از مخلوط ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و ۱/۸ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل استفاده کنید. با استفاده از یک قاشق غذا خوری از مخلوط حاضر دندان‌های خود را مسواک بزنید و اجازه دهید که این مخلوط حدود ۳ تا ۵ دقیقه بر روی دندان‌های شما باقی بماند.