آکنه‌‌ی پوستی گاهی فقط یک مشکل ساده‌ی پوستی نیست و بعضی اوقات می‌تواند ذهن و روان ما را درگیر خود کند! در این مطلب به معرفی چند راهکار خانگی برای رفع جوش و آکنه پرداخته‌ایم.

جوش و آکنه، فقط مخصوص نوجوانان نیست. طبق برآورد آکادمی درماتولوژی آمریکا آکنه می‌تواند به دلایل متعدد در بزرگسالان هم ایجاد شود. نوسانات هورمونی، استرس، ژنتیک و حتی استفاده از برخی محصولات پوست و مو می‌تواند باعث بروز آکنه شود. با این حال زندگی خیلی از افراد پس از دوران نوجوانی باز هم درگیر این عارضه‌ی معمول پوستی می‌شوند. در این مطلب به ۱۵ راهکار خانگی برای رفع آکنه اشاره خواهیم کرد:

راه حل # ۱۵: سفیده تخم مرغ

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ به ترمیم پوست شما کمک می‌کند. استفاده از این ماده به خصوص در مواقعی که پوست شما آسیب دیده است تاثیر زیادی دارد. سفیده‌ی تخم مرغ با افزایش حجم سلولی کمک می‌کنه که پوست جدیدتر، سریع‌تر خود را نشان دهد. روش کار به این صورت است که سفیده‌های دو تخم مرغ را از زرده هایشان جدا کرده و هم بزنید. اجازه دهید که سفیده‌ی تخم مرغ ۲۰ دقیقه‌ای رو پوست شما باقی‌بماند. سپس با آب خالی صورت خود را بشویید. این روش درمانی، چربی اضافی پوست شما را جذب کرده و منافذ باز پوست را هم مسدود می‌کند.

راه حل # ۱۴: پاپایا

پاپایا یک میوه‌ی گرمسیری است که طعم خوشمزه‌ای دارد. افراد مستعد به آکنه‌ی پوستی می‌توانند به عنوان یک درمان موضعی از این میوه استفاده کنند. پاپایا به رفع التهاب پوستی کمک کرده و از ایجاد چرک جلوگیری می‌کند. روش کار به این شکل است که بخشی از گوشت این میوه را به حالت خمیر در اورده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس پوست خود را با آب بشویید.

راه حل # ۱۳: روغن درخت چای

روغن درخت چای یک منبع ضد باکتری است. به طوری که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در برابر آکنه از جمله تونرها و مواد شوینده وجود دارد. روغن خالص درخت چای را می‌توان از داروخانه‌ها خریداری کرد. بهترین روش استفاده از روغن درخت چای درمان نقطه‌ای است. این روغن را به یک تکه آلوئه ورا زده و در تماس مستقیم با آکنه قرار دهید. تا زمانی که آکنه از بین برود هر شب این کار را انجام دهید.

راه حل # ۱۲: سرکه سیب

یکی دیگر از راه حل‌های درمانی طبیعی برای رفع آکنه استفاده از سرکه‌ی سیب است که می‌توان به راحتی آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرد. یک بطری از این محلول ساده می‌تواند جنگنده‌ی فوق العاده‌ای در برابر آکنه‌ها باشد؛ چرا که می‌تواند باکتری‌هایی که باعث ایجاد آکنه می‌شوند را بکشد. یک بطری اسپری کوچک را با یک چهارم فنجان سرکه‌ی سیب و یک فنجان آب مقطر پر کنید. پس از پاکسازی صورت، محلول را مستقیم بر روی پوست صورت اسپری کنید. این راهکار، ضمن جذب چربی اضافی پوست، نقش یک مرطوب کننده‌ی فاقد چربی را برای پوست شما به ارمغان دارد.

راه حل # ۱۱: توت‌فرنگی

توت‌فرنگی به طور طبیعی دارای سطح بالایی از اسید سالیسیلیک است که این ماده یکی از مواد اصلی در محصولات مراقبت پوستی و رفع آکنه به حساب می‌آید. اسید سالیسیلیک باعث لایه‌برداری پوست شده و از این طریق به برطرف کردن بهتر لکه‌ها کمک می‌کند. چند عدد توت‌فرنگی را با مخلوط‌کن به حالت نرم در آورید. مواظب باشید وسوسه نشده و کل مخلوط خوشمزه‌ی آب توت‌فرنگی را نوش جان نکنید! چرا که پوست صورت شما بیشتر از معده‌تان به آن نیاز دارد. محلول توت‌فرنگی را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. سراسر صورت را با این معجون به صورت ماسک پوشش دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست خود را به خوبی بشویید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، این اقدام باید چند بار در هفته انجام شود.

راه حل # ۱۰: پوست موز

پوست موز حاوی لوتئین است که می‌تواند به رفع التهاب و قرمزی پوست کمک کند. معمولا لکه‌های بعد از آکنه به راحتی از بین نمی‌روند. بخش داخلی پوست موز را روی کل صورت خود قرار داده و اجازه دهید که ۲۰ دقیقه بر روی آن باقی بماند. ضمن این که موز داخل آن را هم میل کنید! چرا که خود موز هم برای شما خوب است.

راه حل # ۹: چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. ضمن این که راه حل عالی برای قرار گرفتن بر روی پوست شما بوده و باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می‌شود. روش کار به این صورت است که ۱۰ کیسه‌ی چای سبز را در حدود ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش قرار دهید. پس از خنک شدن، عصاره‌ی آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. هر صبح و هر شب قبل از استفاده از هر گونه محصول مراقبت پوستی، مقداری از این اسپری را به صورت خود بزنید. پس از چند هفته شما جوش‌های سرسیاه کم‌تر شده و جوش‌های سفید هم کاهش پیدا می‌کنند.

راه حل # ۸: عسل

عسل یک ماده‌ی آنتی‌باکتریال فوق‌العاده است. معمولا در اکثر مواقع علت ایجاد آکنه باکتری‌ها هستند. از این رو استفاده از ماسک عسل می‌تواند کمک کند که جوش‌های صورت خود را کاهش دهید. یک راه حل بسیار ساده استفاده از عسل و لیموترش است. آب نیمی از لیموترش را گرفته و با یک قاشق غذاخوری پر از عسل مخلوط کنید. سپس آن را بر روی صورت خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.  پس از آن، صورت خود را با آب شسته و از یک مرطوب کننده‌ی بدون روغن استفاده کنید. می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خواص آنتی‌بیوتیک عسل باعث از بین بردن آکنه‌های شما خواهد شد.

راه حل # ۷: نعنا

نعنا با آزاد کردن منتول نقش فوق العاده‌ای در تسکین التهاب‌های کیستی دارد. چنانچه این آکنه‌های دردناک و عمیق و قرمز هنوز به سطح پوست شما نرسیدهاند، می‌توانید روی نعنا حساب کنید! نعنا در مقابل این زایدات مزاحم به شکل یک پانچ قدرتمند عمل می‌کند. به وسیله‌ی چند برگ نعنا، جوش شیرین و یک تکه آلوئه ورا می‌توانید خمیر نعنا را درست کنید. این ترکیب درد ناشی از این کیست‌ها را التیام می‌بخشد. بخشی از مخلوط آماده را در طول شب بر روی بخش مورد نظر قرار دهید. صبح که بیدار شوید و صورت خود را بشویید؛ خواهید دید که از آن آکنه‌ی بزرگ یا دردناک خبری نیست.

راه حل # ۶: آسپرین

آسپرین هم شامل اسید سالیسیلیک است. دوباره تکرار می‌کنیم که این ماده بهترین راهکار برای مبارزه با تمام مسائل مربوط به آکنه، از جوش‌های سرسیاه گرفته تا لکه‌های عمیق‌تر است. یک قرص آسپرین را خرد کرده و چند قطره آب به آن اضافه کنید. مخلوط را هم زده تا حالتی چسب مانند به خود بگیرد. از این روش به عنوان درمان شبانه استفاده کنید؛ چرا که این مخلوط سفید است و با گذاشتن آن روی پوست نمی‌توانید در طول روز رفت و آمد کنید!

راه حل # ۵: فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر یک ماده‌ی قابض برای مبارزه با آکنه است. این ماده هم در بعضی از محصولات مراقبت پوستی که قیمت بالاتری دارند وجود دارد. با این حال می‌توانید مستقیما به سراغ منبع اصلی رفته و یک قوطی از آن را خریداری کنید. فندق افسون‌گر از یک گیاه بومی متعلق به آمریکای شمالی به عمل آمده است. روش استفاده به این صورت است که یک تکه پنبه را در فندق افسون‌گر خیس کرده و به عنوان تونر بر روی کل صورت خویش قرار دهید.

راه حل # ۴: اسیدهای چرب امگا ۳

در درمان‌های خانگی پوست، مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ کمک زیادی به بهبود سلامت پوست می‌کنند. غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی قزل‌آلا ، دانه چیا، سویا و اسفناج از جمله مواد غذایی بوده که سرشار از امگا ۳ هستند. طبیعتا وقتی که تغذیه‌ی شما خوب باشد، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به پوست خود می‌رسانید.

راه حل#۳: قطره‌های چشم

این راهکار خیلی جالب است. به این فکر کنید که قطره‌های چشم با چشمان شما چه کار می‌کنند؟ آن‌ها قرمزی چشم را برطرف می‌کنند. پس این قابلیت را دارند که برای یک آکنه‌ی قرمز و دردناک هم همین کار را انجام دهند. فقط کافی است روزی چند بار چند قطره بر روی بخش آسیب دیده‌ی پوست بریزید. متوجه خواهید شد که قرمزی به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

راه حل #۲: خمیر دندان

خمیردندان هم یک راه حل ابتدایی و قدیمی برای درمان آکنه است. فقط باید مقدار کمی خمیر دندان را در نقطه‌ای که آکنه دارد قرار دهید و اجازه دهید که یک شب بر روی پوست شما باقی بماند. خمیر دندان همانند یک چسب عمل کرده و چربی را خشک می‌کند. ضمن این که همه در منزل خود یک عدد خمیردندان را دارند.

راه حل # ۱: خیار

خیار سرشار از ویتامین C بوده و باعث کاهش ورم و قرمزی می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید برش‌های خیار را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. چنانچه نمی‌خواهید روی کل پوست خود تکه‌های خیار بگذارید، گذاشتن آن تنها بر روی آکنه‌ها کفایت می‌کند. فقط در مدتی که خیار روی پوست شما قرار دارد، دراز کشیده و استراحت کنید. خیار کمک می‌کند التهاب و قرمزی پوست شما کم‌تر شود.