جوانی و بدن سالم امتیازاتی هستند که همه‌ی ما خواهان آنها هستیم. هر چند که پیری قانون طبیعت است، اما رعایت یا عدم رعایت بعضی از نکات می‌تواند این فرآیند را سرعت داده یا آهسته‌تر کند. در ادامه ۵ عاملی که سبب پیری زودرس می‌شود را معرفی خواهیم کرد.

نوشابه همراه ناهار

 بخش پیر شونده: استخوان‌ها

بنا به گزارش مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition، خانم‌های مسنی که هر روز نوشابه مصرف می‌کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به تراکم استخوان قرار دارند. البته علت دقیق این مسئله مشخص نیست، اما محققان بر این باور هستند که ترکیب کافیین و اسید فسفریک (که در اکثر نوشیدنی‌های گازدار دیگر وجود ندارد) موجب بروز این مشکل می‌شود.

چه باید کرد؟ مصرف خود را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که نوشابه‌های رژیمی هم اثر مشابهی دارند. از این رو راه حل موجود کم کردن میزان مصرف یا استفاده از نوشابه‌های بدون کافیین است. اگر هم گاز دار بودن نوشیدنی برای‌تان مهم است، سعی کنید از آب گازدار استفاده کنید.

رفت و آمد روزانه

بخش پیر شونده: پوست شما

آب و هوای بزرگراه‌ها هیچ گونه دوستی با رنگ پوست شما ندارند. بنا به گزارش مجله‌ی تحقیقات پوستی، آلودگی مربوط به ترافیک می‌تواند منجر به پدید آمدن لکه‌های پوستی شود؛ ضمن این که مطالعه‌ی دیگری در Frontiers in Environmental Science به این نتیجه رسیده است که آلودگی به طور کلی باعث پیری پوست شده و مشکلاتی همچون آکنه، اگزما و پسوریازیس ایجاد می‌کند.

چه باید کرد؟ در صورتی که امکان کوتاه‌تر کردن مسیر رفت و آمد وجود ندارد این راهکارها را پیاده کنید. در صورتی که خودروی شما قدیمی است، در ترافیک، شیشه‌ی خود را به جای بالا کشیدن پایین ببرید. (البته این توصیه مربوط به زمانی است وضعیت آلودگی هوا در حالت هشدار نباشد!) در ماشین‌های قدیمی که سیستم تصفیه‌ی هوای کهنه‌تری دارند در صورت بالا بودن شیشه‌ها تنها دود اگزوز را به عنوان هوا تنفس می‌کنید. اقدام موثر دوم استعمال مواد آنتی‌اکسیدان بر روی پوست صورت، گردن و قفسه‌ی سینه است که از پوست شما در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کند.

یک رییس به شدت ایرادگیر

بخش پیر شونده: مغز شما

اضطراب و استرس می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن منطقه‌ی هیپوکامپ مغز شما شود. افرادی که این پدیده را تجربه می‌کنند مستعد ابتلا به آلزایمر هستند و احساس تنش‌های دایمی می‌تواند به این مسئله دامن بزند.

هیپوکامپ، فعالیت حافظه را کنترل کرده و نقش مهمی در تنظیم احساسات و عواطف دارد. از طرفی با بالاتر رفتن سن، این ناحیه به طور طبیعی کوچک‌تر می‌شود. نتایج یک بررسی نشان داده است که استرس می‌تواند به روند کوچک‌تر شدن هیپوکامپ شتاب بخشیده و به ساختار آن آسیب برساند. لیندا ما ، سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه و استادیار روانپزشکی دانشگاه تورنتو در این خصوص می‌گوید: «در زمان استرس کورتیزول آزاد شده که برای هیپوکامپ نقش سم را دارد.» محققان به این نتیجه رسیدند که اضطراب و استرس مزمن خطراتی واقعی هستند. چنانچه فکر می‌کنید که دچار استرس هستید با پزشک خود در مورد نحوه‌ی مدیریت آن گفتگو کنید.

در سال ۲۰۱۴، دکتر ما، مطالعه‌ای بر روی مبتلایان به اختلال خفیف حافظه (MCI) انجام داد. MCI در واقع مرحله‌ی شروع آلزایمر است. البته همه‌ی MCI‌ها به آلزایمر منجر نمی‌شود؛ اما تمام آلزایمرها با MCI شروع می‌شوند. مطالعات سه ساله این تیم تحقیقاتی نشان داد افرادی که بیشتر تحت استرس هستند احتمال پیشرفت بیماری آن‌ها به آلزایمر بیشتر است. هر چه اضطراب شدیدتری تحمل کنید، خطر ابتلا به این بیماری هم افزایش پیدا می‌کند.
 

چه باید کرد؟ به دفعات زیاد شنیده‌اید که استرس حتما باید مدیریت شود. در این میان ورزش می‌تواند در مواجهه با نگرانی‌های شغلی پیشنهاد مفیدی باشد؛ چرا که یک بررسی جدید نشان داده است که آمادگی بدنی می‌تواند از بدن در برابر استرس‌های کاری محافظت کند.

بی خوابی‌های شبانه

بخش پیر شونده: سلول‌های شما

نتایج منتشر شده از یک بررسی در Biological Psychiatry نشان داده است زنانی که ۵ علامت بی‌خوابی شبانه را از خود نشان می‌دهند، تقریبا دو سال مسن‌تر از زنانی به نظر می‌رسند که شب‌ها به موقع می‌خوابند. این علایم شامل به سختی خوابیدن، بی‌قراری، بیدار شدن‌های مکرر در حین خواب، مشکل در دوباره خوابیدن و زود بیدار شدن هستند. هر چند که در این مطالعه علت پیر شدن سلول‌ها در اثر بی‌خوابی قید نشده است، اما استیو هورواث، نویسنده‌ی این مقاله و استاد ژنتیک انسانی در دانشکده‌ی دیود گفن خاطر نشان می‌کند که همین مشاهده دلیل خوبی برای به موقع خوابیدن در شب است.
 

چه باید کرد؟ بی‌خوابی خود را درمان کنید. اگر مشکل خوابیدن دارید، با مشاهده‌ی هر یک از علایم گفته شده از پزشک خود کمک بخواهید.

افزایش دور کمر

بخش پیر شونده: مغز شما


مغز ما به طور طبیعی ماده‌ی سفید خود را در گذر زمان از دست می‌دهد. اما محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که مغز افراد میان‌‌سالی که اضافه وزن دارند، این ماده را ۱۰ سال زودتر از افراد سالم از دست می‌دهد. ضمن این که عدم تناسب اندام در میان‌سالی به اندازه‌ی کوچک‌تر مغز هم نسبت داده شده است.

چه باید کرد؟ به طور منظم ورزش کنید. بنا به گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، مقدار زمان مناسب برای ورزش‌های ملایم ۱۵۰ دقیقه در هفته و برای ورزش‌های سنگین تر ۷۵ دقیقه در هفته است. از این رو با مدیریت وزن خود می‌توانید به سلامت مغز و جوانی خود کمک کنید.