حمل و نقل هوایی که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های جایه‌جایی افراد در سر تا سر دنیا است، همواره با چالش‌های ایمنی روبرو بوده. در این میان به معرفی ۱۰ شرکت‌ هواپیمایی می‌پردازیم که از لحاظ امنیتی جزو خطرناک‌ترین‌ها به حساب می‌آیند.

مقایسه‌ی آمار حوادث شرکت‌های هواپیمایی کار راحتی نیست؛ چرا که شرکت‌ها در هر سال عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند. ضمن این که در بیشتر مواقع تفاوت‌هایی در شدت پرواز یا تعداد مسافران وجود دارد.

با این حال، سایت Askmen بر مبنای نسبت تعداد سوانح هوایی به تعداد پروازها آماری را فراهم کرده است. علاوه بر این، در این بررسی تنها در پروازهای بین قاره‌ای لحاظ شده است.

۱۰. خطوط هوایی گارودا Garuda Airlines

تا همین اواخر، کیفیت حمل و نقل ملی‌اندونزی به حدی بد بود که در سال ۲۰۰۷ اتحادیه‌ی اروپا، پروازهای این کشور بر فراز آسمان خود را ممنوع اعلام کرد. با این حال، چند سال بعد این ممنوعیت لغو شد و اکنون گارودا با موفقیت در حریم هوایی آمستردام و بسیاری از شهرهای آسیایی پرواز می‌کند.علاوه بر این، در اوایل سال ۲۰۱۶ این شرکت موفق به دریافت عنوان «بالاترین دستاورد کیفی» شد. با این وجود، آمارها نشان داده است که در چهار سانحه‌ی هوایی این شرکت، ۴۳۱ نفر کشته شده‌اند. مرگبارترین سقوط هوایی پرواز گارودا به سال ۱۹۹۷ بر می‌گردد که هواپیما بر روی کوه سقوط کرد و ۲۳۴ کشته بر جای گذاشت.
تعداد پروازها: ۲ میلیون. تعداد سوانح هوایی: ۴. تعداد کشته‌ها: ۴۳۱

۹. تای ایرویز Thai Airways

به تازگی بزرگ‌ترین خط هوایی تایلند پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. در طول برپایی تای ایرویز، این شرکت بارها موفق به دریافت جوایز متعدد برای کیفیت سرویس‌دهی به مسافران شد. در سال ۲۰۰۶، تای ایرویز جایزه‌ی «بهترین خدمه‌ی پرواز» و «بهترین خط هوایی دنیا» را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۷ هم این شرکت در رده‌ی «بهترین خطوط هوایی سال» نامزد دریافت جایزه شد. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی WHO به تایر ایرویز جایزه‌ی بهداشت اعطا کرد. با این حال، در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ پروازهای این شرکت یکی پس از دیگری دچار سانحه می‌شدند. شدیدترین سانحه‌ی هوایی مربوط به سال ۱۹۹۲ از مبدای کاتماندو بود که ۱۱۳ کشته از خود به جای گذاشت.
تعداد پروازها: ۱.۹۸ میلیون تعداد سوانح هوایی: ۴. تعداد کشته‌ها: ۳۵۲

۸. اویانکا Avianca

خط هوایی آویانکا طولانی‌ترین سابقه‌ی پروار در نیم‌کره‌ی غربی را دارد. اولین پرواز این شرکت به سال ۱۹۱۹ بر می‌گردد. این شرکت در حال حاضر دارای مدرن‌ترین ناوگان هوایی در آمریکای جنوبی است هر چند که شهرت آن به واسطه‌ی چند سانحه‌ی هوایی تا حدی خدشه‌دار شده است. طی ۸۰ سال از هواپیماهای مسافربری برای حمله به قاچاقچیان مواد مخدر در کلمبیا استفاده می‌شده است. حادثه‌ی سقوط هواپیما در مادرید با کشته شدن ۱۸۱ مسافر همراه شد که سابقه‌ی غم‌انگیزی در کارنامه‌ی این شرکت هواپیمایی رقم زد.
تعداد پروازها: ۱.۴۷ میلیون تعداد سوانح هوایی: ۴. تعداد کشته‌ها: ۵۰۰

۷. پاکستان اینترنشنال Pakistan International Airlines

این خط هوایی دولتی در سال ۱۹۵۵ در پاکستان تاسیس شد و اکنون در ۲۵ کشور دنیا پرواز دارد. با وجود این که شرکت پاکستان اینترنشنال با تولد دولت این کشور شکل گرفت همواره تلاش شده است تا همگام با آخرین تجهیزات موجود در صنعت هواپیمایی حرکت کند. با این حال سوانح هوایی زیادی برای پروازهای PIA روی داده است. در کشنده‌ترین سانحه‌ی هوایی پرواز این شرکت، هواپیما در اثر دید ضعیف به کوه برخورد کرد و ۱۶۷ نفر در سال ۱۹۹۲ کشته شدند.
تعداد پروازها: ۱.۴۳ میلیون تعداد سوانح هوایی: ۵ . تعداد کشته‌ها: ۴۴۰

۶. اجیپتایر Egyptair

اجیپتایر بزرگ‌ترین خط هواپیمایی آفریقا است که بیش از ۷۰ مقصد در سراسر جهان دارد و سالانه ۱۰ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. متاسفانه در دهه‌ی ۷۰ میلادی به علات اتفاقات ناگوار ناشی از حملات تروریست‌ها و خطای خلبانان، به اعتبار این شرکت لطمه وارد شد. بزرگ‌ترین فاجعه، زمانی اتفاق افتاد که ۲۱۷ نفر از مسافران یکی از پروازها، بر فراز اقیانوس اطلس کشته شدند. محققان پس از بررسی جعبه‌ی سیاه به این نتیجه رسیدند که مقصر فاجعه سرپرست خدمه بود.
تعداد پروازها: ۱.۰۷ میلیون تعداد سوانح هوایی: ۴ . تعداد کشته‌ها: ۴۰۲

۵. کنیا ایرویز Kenya Airways

این خط هوایی در سال ۱۹۷۷ به منظور پاسخ‌گویی به افزایش تقاضای صنعت گردشگری این کشور تاسیس شد. البته این شرکت تنها دو سانحه‌ی هوایی در کارنامه‌ی خود دارد اما باید این نکته را هم نظر گرفت که تعداد پروازهای این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌ها رقم بزرگی نبوده است. این دو حادثه طی ۱۰ سال و هر دو در شب اتفاق افتادند. در سال ۲۰۰۰، هواپیمای کنیا ایرویز در اقیانوس اطلس سقوط کرد که در ان حادثه ۱۶۹ نفر کشته شدند. در سال ۲۰۰۷ هم هواپیمای دیگری در داخل یک باتلاق سقوط کرد که ۱۱۴ کشته بر جای گذاشت.
تعداد پروازها: ۴۵۰ هزار. تعداد سوانح هوایی: ۲ . تعداد کشته‌ها: ۲۸۳

۴. هواپیمایی فیلیپین Philippine Airlines

این شرکت دولتی در سال ۱۹۴۱ تاسیس و به علت سوابق تصادف در فهرست خطوط هوایی خطرناک شناخته شد. اگر حملات تروریستی گریبان‌گیر پروازهای این خط هوایی نمی شد، حالا با افتخار می‌توانست به گذشته‌ی بی عیب و نقص خود افتخار کند. با این حال، در طول تاریخ ۷۰ ساله‌ی این شرکت، حداقل سه بار هواپیماهای آن منفجر شدند و یک بار هم مورد حمله‌ی تروریستی قرار گرفت. خوشبختانه با وجود تعداد بالای سوانح هوایی عده‌ی کمی از افراد کشته شدند. بیشترین تلفات انسانی مربوط به انفجار هواپیما در اثر بمب جای‌گذاری شده در توالت آن بود.
تعداد پروازها: ۱.۱۸ میلیون. تعداد سوانح هوایی: ۶ . تعداد کشته‌ها: ۱۰۷

۳. ایران ایر Iran Air

قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹، ایران ایر خط هوایی دولتی ایران بود اما به مرور زمان اوضاع آن بدتر شد. رفته رفته تعداد پروازهای بین المللی این شرکت کاهش پیدا کرد و در پایان، اتحادیه‌ی اروپا پروازهای این شرکت را بر فراز آسمان خود ممنوع اعلام کرد. دلیل این موضوع مشخص بود. در طول ۱۰ سال این شرکت دچار سه سقوط هواپیما شد که البته در یکی از آن‌ها تلفات جانی رخ نداد. اما بزرگ‌ترین فاجعه در سال ۱۹۸۸ بود که در آن ۳۰۰ مسافر کشته شدند.
تعداد پروازها: ۹۷۰ هزار. تعداد سوانح هوایی:۵ . تعداد کشته‌ها: ۷۰۸

۲. خطوط هوایی چین China Airlines

شرکت هواپیمایی ملی چین در تایوان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آسیایی محسوب می‌شود. به دلایل نامشخص، پروازهای این شرکت دچار سوانح زیادی شده و تلفات عظیمی از خود جای گذاشته‌اند. جدی‌ترین حادثه در سال ۲۰۰۲ در طول مسیر تایوان به هنگ‌کنگ رخ داد که در آن ۲۲۵ نفر کشته شدند. پس از آن، تمام هواپیماهای قدیمی یلافاصله کنار گذاشته شدند . در حال حاضر متوسط سن ناوگان هوایی این شرکت ۷ سال است.
تعداد پروازها: ۹۱۰ هزار. تعداد سوانح هوایی:۶ . تعداد کشته‌ها: ۷۶۳

۱. خطوط هوایی کوبانا Cubana

خطوط هوایی کوبانا در سال ۱۹۲۹ تاسیس شد و یکی از اولین خطوط تجاری جهان به حساب می‌آید. ناوگان این شرکت مربوط به زمان اتحاد جماهیر شوروی بود که شامل هواپیماهای آنتونوف و ایلوشین می‌شد.بنابراین می‌توان انتظار حوادث زیادی را داشت. با وجود این که مقامات کوبایی سعی کرده‌اند تا از اخرین تجهیزات روز در خطوط هوایی خود استفاده کنند باز هم سانحه‌ی هوایی سال ۱۹۸۸ باعث شده است که اعتبار این شرکت زیر سوال برود.
تعداد پروازها: ۳۲۰ هزار. تعداد سوانح هوایی:۸ . تعداد کشته‌ها: ۴۰۴