حمله‌ی قلبی یکی از بیماری‌های خطرناکی است که می‌تواند در شرایط مختلف زندگی افراد را تهدید کند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به ضربان نامنظم قلب در معرض این خطر قرار دارند.

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که یک میلیون نفر از جمعیت بریتانیا، از ضربان نامنظم قلب رنج می‌برند. این افراد بیش از سایرین در معرض حمله‌ی قلبی و نارسایی‌های قلب و بیماری‌های کلیوی قرار خواهند گرفت.

پیش از این تصور می‌شد که فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی بیماری مربوط به اختلال ضربان قلب) فقط خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دانشگاه‌های آکسفورد و MIT طی ۱۰۴ مطالعه، وضعیت بیش از ۹ میلیون شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند تا تاثیر ضربان نامنظم قلب را در بروز بیماری‌های کشنده ارزیابی کنند.

آن‌ها دریافتند که ضربان نامنظم قلب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را دو برابر و خطر نارسایی قلبی را پنج برابر افزایش می‌دهد. ضمن این که این عارضه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را تا ۶۴ درصد افزایش دهد.

محققان می‌گویند: در بعضی موارد اثرات ضربان نامنظم قلب بر موارد دیگر بیش از سکته‌ی مغزی تاثیر دارد. به طوری که در فیبریلاسیون دهلیزی، خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی دو برابر می‌شود.

آن‌ها توصیه می‌کنند که پزشکان باید از عوارض جدید این اختلال آگاه بوده و به فکر داروهای جدیدتری باشند. در حال حاضر، برای مبتلایان به ضربان نامنظم قلب داروهای ضد انعقاد تجویز می‌شود؛ اما آن‌ها تاثیر کمی در جلوگیری از مشکلات قلبی دارند.

دکتر آیودل اودوتایو در این خصوص گفته است:

فیبریلاسیون می‌تواند باعث افزایش خطر مرگ، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین مشکلات عروقی و کلیوی شود.

علت دقیق اختلالات ضربان قلب هنوز ناشناخته است، اما شرایطی مثل فشار خون بالا، آسم و دیابت می‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد. حتی گاهی اوقات ورزشکاران و افرادی که فیزیک بدنی مناسب دارند هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که از دست دادن یک عزیز هم می‌تواند آغازگر این مشکل شود. به طوری که خطر ابتلا به ریتم نامنظم ضربان قلب در افراد سوگوار ۴۱ درصد بیش از سایرین است. در این میان هر چقدر مرگ عزیز غیر منتظره‌تر باشد، این احتمال افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

دانشمندان معتقدند که استرس حاد هم ممکن است ریتم طبیعی قلب را مختل کرده و بدن را تحریک به ترشح مواد شیمیایی ملتهب کننده کند. حمله‌ی قلبی، یک حالت اورژانسی جدی است که در آن جریان خونی که به قلب می‌رسد به وسیله‌ی یک لخته مسدود شود.

علائم این حمله می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ممکن است نوعی احساس گرفتگی در قفسه‌ی سینه ایجاد شود و این درد به دیگر بخش‌های بدن مانند فک، گردن، بازوها و کمر منتقل شود.
  • تنگی نفس
  • احساس ضعف و/ یا سرگیجه
  • احساس اضطراب

همه‌ی افرادی که به حمله‌ی قلبی مبتلا می‌شوند، لزوما درد شدید قفسه‌ی سینه را تجربه نمی‌کنند. در مواردی این درد، خفیف بوده و با سوء هاضمه اشتباه گرفته می‌شود. مشاهده‌ی ترکیبی این علایم می‌تواند خبر از خطر حمله‌ی قلبی دهد.

درمان حملات قلبی:

چنانچه فکر می‌کنید که فرد مقابل شما به حمله‌ی قلبی مبتلا شده است، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. چنانچه قرص آسپرین در دسترس دارید و می‌دانید که بیمار به آن حساسیت ندارد، تا زمان رسیدن آمبولانس به بیمار یک عدد قرص (۳۰۰ میلی گرم) بدهید تا آن را به آرامی جویده و فرو بدهد. آسپرین با رقیق کردن خون باعث کاهش خطر حمله‌ی قلبی می‌شود.

دو روش درمانی اصلی در خصوص حمله‌ی قلبی وجود دارد که بسته به شدت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • استفاده از دارو برای حل کردن لختگی
  • عمل جراحی برای کمک به بازگرداندن خون به قلب