با روی کار آمدن مواد نگهدارنده و دیگر ترکیبات شیمیایی در صنایع غذایی، «تغذیه سالم» ممکن است بیشتر شبیه یک شعار به نظر برسد؛ با این حال با رعایت بعضی از نکات می‌توان از یک سلامت غذایی نسبی برخوردار شد.

تغذیه مناسب برای سلامت شما بسیار مهم و حیاتی است. این مهم است که در برنامه غذایی طیف گوناگونی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین انتخاب خوبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را داشته‌ باشید. هیچ غذایی به تنهایی همه‌ آن چیزی که بدن شما نیاز دارد را، در اختیار قرار نمی‌دهد.

ساده‌ترین راه برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای غذایی چه چیز است؟ سعی کنید طیف گوناگونی از غذاهای سالم را بخورید. مقادیر بالایی از تنوع در هریک از گروه‌های غذایی به این معنی است که شما شانس بیشتری برای انتخاب مواد مغذی دارید. برای یک انتخاب عاقلانه در مورد تغذیه خود، از این راهنمایی‌ها استفاده کنید:

بر روی رنگ میوه‌ها و سبزیجات متمرکز شوید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از رسیدن گستره‌ای از مواد مغذی به بدن این است که میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های گوناگون انتخاب کنید.‌ ترکیبات مختلف باعث واریانس رنگ می‌شود و همچنین نشان می‌دهند که این مواد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی هستند.

وجود انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی، به عملکرد بهینه بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزادی را که می‌توانند به غشای سلولی آسیب برسانند و حتی بر روی DNA شما تاثیر بگذارند را، از بین می‌برند. شما هر روز در معرض رادیکال‌های آزاد هستید؛ بنابراین نگه ‌داشتن نفوذ منظم آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن برای سلامتی انسان مهم است.

تنوع گوشت مصرفی

هنگامی که مردم به پروتئین فکر می‌کنند، به طور معمول گوشت اولین گزینه‌ای است که به ذهن آن‌ها می‌رسد. اما بسته به نوع گوشت می‌توانید خواص درمانی دیگری از آن نیز دریافت کنید. به عنوان مثال، انواع خاصی از ماهی‌ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالایی هستند، که یکی از انواع خوب چربی به حساب می‌آید. ماکیان کم‌چرب مثل جوجه و بوقلمون، چربی‌های اشباع کمتری نسبت به گوشت قرمز -مانند گوشت گاو- دارند. اغلب، این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ماکیان، گزینه‌ای سالم‌تر محسوب شوند.

پروتئین‌های گیاهی

همچنین می‌توانید از غذاهای گیاهی به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید که شامل آجیل و حبوبات و همچنین محصولات توفو است. اغلب، این منابع پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم، آسان عمل می‌کنند و می‌توانند به کاهش هزینه‌ها کمک کنند.

به عنوان مثال، لوبیا می‌تواند بسیار ارزان‌تر از گوشت در هر وعده غذایی باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید مواد مغذی که نیاز دارید بدون صرف پول بیشتر تامین کنید. پروتئین گیاهی می‌تواند به شما در تنوع دادن به رژیم غذایی کمک کند و مزه‌های جدیدی را برای لذت بردن از غذا به شما معرفی کند. شما می‌توانید تخمه آفتابگردان را در سالاد استفاده کنید یا میان‌وعده بادام مصرف کنید که باعث افزایش انرژی بعد‌‌ازظهر شما خواهد‌ ‌شد.

چای سبز را جایگزین آبمیوه کنید

بسیاری از مردم معتقد هستند که آبمیوه یک جایگزین سالم نسبت به نوشابه‌های دیگر است؛ اما در واقع آبمیوه‌ها می‌توانند حاوی مقادیر زیادی قند باشند. همچنین آبمیوه‌ی دارای قند بالا، برخی از مزایای میوه‌ها و سبزیجات را ندارد. آبمیوه‌ها به ندرت حاوی فیبر هستند (فیبر به شما احساس سیری طولانی‌تری می‌دهد که می‌تواند جلوگیری از پرخوری را، آسان‌تر کند).
در اغلب موارد، بهتر است از نوشیدنی‌های پرکالری به صورت دوره‌ای اجتناب کنید. نوشیدنی‌های بدون کالری زیادی وجود دارند؛ از جمله بسیاری از قهوه‌های سیاه یا چای‌های مختلف، که می‌تواند عطر و طعم دلپذیری را بدون اضافه کردن کالری، ایجاد کند. نوشیدن چای سبز هم می‌تواند به عنوان یک انتخاب سالم در نظر گرفته‌ شود و ممکن است به کاهش کلسترول، بهبود گردش خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.
با توجه به این همه مزایای مرتبط با یک رژیم غذایی سالم و این که چقدر دریافت انواع مواد مغذی در هر وعده غذایی می‌تواند آسان باشد، هر کسی می‌تواند تغذیه خود را با چندین تغییر ساده بهبود بخشد.  پس چرا از همین امروز شروع نمی‌کنید تا با بدن سالم‌تری به استقبال آینده و چشم‌اندازهای خود بروید؟