در یک محیط کاری، طبیعی است که افراد رفتارهای متفاوتی با یکدیگر نشان دهند. اما بعضی رفتارها به حدی مرسوم هستند که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. در این مطلب به معرفی این رفتارها می‌پردازیم.

اگر در یک محیط کاری  با تعداد کارکنان زیاد مشغول به کار باشید، شخصیت‌های مختلف شغلی را از نزدیک خواهید دید. هیاهوی فضای کاری می‌تواند ما را با بهترین‌ها و بدترین‌ها روبرو کند؛ چرا که هر یک از ما جنبه‌های مختلفی از شخصیت خود را در موقعیت‌های گوناگون نشان می‌دهیم. ترکیب منحصر به فرد نقاط قوت و ضعف ما باعث می‌شود شخصیتی مجزا با هم دیگر داشته باشیم.

در یک دفتر کار، مانند هر محیط کاری دیگری تمرکز بر روی ارتباطات، روحیه‌ی کار تیمی و لحن حرفه‌ای در گفتگو، اهمیت زیادی دارد. ارتباط با افراد می‌تواند ما را در رسیدن به هدف‌هایمان کمک کند. یک گام موثر دیگر که در ارتباط ما با دیگران تاثیرگذار است، شناخت کهن الگوهای شخصیتی و نقاط قوت و ضعف‌مان است.

۱۴ شخصیت کاری که در ادامه معرفی می‌شوند می‌توانند اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما بدهند:

کنترل کننده‌ها

هیچ کس نمی‌خواهد یک کنترل کننده‌ها باشد تا دیگران از وی متنفر باشند. با این حال، کنترل کننده‌ها در تمام بخش‌های صنعت و فضاهای کاری حضور دارند. بدوون شک در دفتر کارتان با آن‌ها سر و کار داشته‌اید. کنترل کننده‌ها به طور معمول کارفرما یا به نوعی مدیر هستند. آن‌ها دوست دارند همه چیز را کنترل کنند و دیگران را تحت سوال قرار دهند.

همکاران فوق متعهد

افراد فوق متعهد به سختی به درخواست‌ها نه می‌گویند. آن‌ها همان کارکنانی هستند که تا دیر وقت در محل کار باقی می‌مانند، در هر جلسه داوطلب آوردن شیرینی می‌شوند و میزبانی جلسات را به عهده می‌گیرند. این نوع همکاران عهده‌دار انجام همه‌ی کارها می‌شوند. وجود آن‌ها در محیط کار خوشایند به نظر می‌رسد؛ چرا که حاضر هستند هر کاری که دیگران قبول نمی‌کنند، انجام دهند. البته این رفتار مشکلاتی هم به دنبال خود ایجاد می‌کند؛ چرا که فرصت‌های جدید را از همکاران خود می‌گیرند. هر چند اقدامات این نوع افراد ممکن است صادقانه باشد، اما گاهی رفتارهای کنترل کننده هم از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها غیر قابل پیش بینی بوده و به سختی می‌توان ذهن آن‌ها را خواند.

شایعه پراکن‌ها

این نوع شخصیت نیاز به کمی توضیح دارد. آن‌ها مانند اعضای شایعه‌ساز دوران مدرسه و دانشگاه هستند. با این تفاوت که اکنون این عمل را در زندگی حرفه‌ای شما انجام می‌دهند. از آن‌ها دوری کنید و بدانید که فاصله گرفتن از آن‌ها کار سختی نیست.

رابط ها

رابط‌ها در واقع پله‌های رشدی هستند که می‌توانند زندگی حرفه‌ای شما را از این رو به آن رو کنند. آن‌ها همکاران باسوادی هستند و می‌توانند تیم‌های قدرتمند کاری تشکیل دهند. ضمن این که آن‌ها کارجویان را به کارفرمایان معرفی می‌کنند. وقتی که با چنین افرادی در محیط کار برخورد می‌کنید، سعی کنید روابط حسنه‌ای با آن‌ها برقرار کنید و یاد بگیرید که چطور از آن‌ها قدردانی مناسبی به عمل آورید.

افراد آدم به دور

همکاران آدم به دور(!) علاقه‌ای به همکاری با دیگران ندارند و با تنها بودن احساس بهتری پیدا می‌کنند. معمولا این گونه افراد را از نبودن و کم‌رنگ بودن‌شان شناسایی می‌کنید. آن‌ها تمایلی ندارند که در مهمانی‌های کاری یا ساعت‌های دور همی شرکت کنند. حتی در ساعت ناهار هم آن‌ها را دور و بر نمی‌بینید و همیشه از نظرها غایب هستند!

همه چیز دان‌ها

آن‌ها برای هر مورد پاسخی دارند واز هر فرصتی برای نظر دادن استفاده می‌کنند. ضمن این که در جلسات و دور همی‌ها با صدای بلند شروع به صحبت می‌کنند. متاسفانه، گاهی این افراد بدون این که از آن‌ها نظر خواسته شود، مشاوره‌های بی‌جا می‌دهند و بر خلاف آن چه تظاهر می‌کنند اطلاعات زیادی ندارند.

تنبل‌ها

برای همه این راز وجود دارد که چطور همکار تنبل‌شان در این شغل دوام آورده است! در حالی که تنبل‌ها در محیط کار وجود دارند، بدون این که حرکت خاصی انجام دهند. همکاران تنبل پشت سر هم به اتاق کار شما می‌آیند، سر صحبت باز می‌کنند، درباره‌ی ناهارتان می‌پرسند و گاهی هم فقط ایستاده و خیره به افق نگاه می‌کنند!

حراف‌ها

شبیه همه چیز دان‌ها، این همکاران هم ید طولایی در صحبت‌های بیخود و جلب توجه دیگران دارند. هدف حراف‌ها به جای کار کردن، حرف زدن است. البته چنانچه خواهان برقراری تعاملات اجتماعی باشید، وجود این افراد خوشایند به نظر می‌رسد.

جوگیرها

برای جوگیرها تمام موارد اهمیت داشته و رویداد بزرگی محسوب می‌شود. پایان مهلت‌ها و تغییرات چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرند. از این رو استرس خود را با دیگران هم به اشتراک می‌گذارند.

خونسردها

احتمالا این تیپ کاری را بیشتر از سایرین در محیط کار ببینید. آن‌ها موارد مربوط به زندگی شخصی خود را در خانه حل و فصل می‌کنند؛ از این رو در محیط کار آمادگی لازم را دارند و کارها را بدون استرس پیش می‌برند. از نظر ورکوهالیک‌ها (یا معتادان به کار)، تیپ‌های خونسرد آدم‌های تنبلی هستند؛ اما خونسردها اهمیتی به نظر آن‌ها نمی‌دهند. چرا؟ چون خونسرد هستند!

دلقک‌ها

در محیط کار، دلقک‌ها می‌توانند دوست‌داشتنی یا تنفربرانگیز باشند. در بهترین حالت، آن‌ها می‌توانند فضا را گرم و دوستانه و کسالت محیط کار را به نشاط تبدیل کنند. در بدترین حالت آن‌ها خنده‌دار نیستند؛ چرا که ممکن است ندانند که یک شوخی را کی به پایان برسانند و چه موقع کار خود را جدی بگیرند.

رهبران واقعی

رهبران واقعی در محیط کار آن‌هایی هستند که به افراد حس احترام، تحسین و اعتماد به نفس داده و به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهند. ممکن است این افراد سمت بالای شغلی نداشته باشند، اما در کار خود بسیار جدی رفتار می‌کنند. در واقع، این افراد مهره‌های ارزشمند و بی‌ادعای یک سازمان به حساب می‌آیند. آن‌ها با الهام بخشیدن به دیگران، آن‌ها را به سوی هدف‌های کاری تشویق می‌کنند. آن‌ها از نظر اجتماعی حضور فعالی دارند، اما مانند حراف‌ها وارد شایعات و بحث‌های حاشیه‌ای نمی‌شوند.

عملگراهای باثبات

این دسته معمولا جزو کارمندان منظم و معمولی هستند. هر چند در دسته‌ی رهبران قرار نمی‌گیرند، اما جرو تنبل‌ها هم به حساب نمی‌آیند.

نابغه ها

برای درک بهتر این گروه، اشخاصی مثل استیو جابز، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، وارن بافت و اپرا وینفری را در نظر بگیرید. این نوابغ، خدایان دنیای کسب و کار هستند. بیشتر آن‌ها کارآفرین بوده و بعضی از آن‌ها به شکل نامحسوس در شرکت‌ها کار می‌کنند. نوابغ معمولا ایده‌های بزرگی دارند و به شرکایی نیاز دارند که به آن‌ها کمک کند تا این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنند.