آشپزی فقط در مورد ریختن مواد غذایی داخل قابلمه یا  تابه و پختن و سرخ کردن نیست، آشپزی یک هنر است و چه زیبا است اگر از این هنر برای خلق جلوه‌هایی جدید از روش‌های طبخ غذا استفاده کنیم. نمونه‌اش طرز تهیه ماهی سالمون ولینگتون که به‌روشی کاملا متفاوت گوشت لذیذ ماهی را مهمان سفره شما می‌کند. درمور طرز تهیه این خوراک خوشمزه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Feastingathome، ماهی یکی  از مواد خوراکی مغذی است که به‌دلیل برخورداری از انواع اسیدهای چرب مفید می‌تواند باعث بهبود کیفیت سلامت عمومی بدن انسان شود. روش‌های مختلفی برای طبخ و آماده  کردن ماهی وجود دارد؛ مثل همین طرز تهیه ماهی سالمون یا قزل‌آلا که درادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. این دستور پخت درحالی‌که خیال‌انگیز به نظر می‌رسد، به‌طرزی شگفت‌آور آسان هم است.  خوراکی که می‌تواند یک شام ساده، مغذی و جذاب باشد.

اشترودل ماهی سمن یا قزل الا-724press.com

درکنار استفاده از  ماهی، در طبخ این غذا از انواع سبزیجات مثل اسفناج تازه و شوید ساطوری شده هم استفاده می‌شود. اضافه کردن پنیر خامه‌ای بافت غذا را لطیف و دلچسب کرده و رنده پوست لیمو حسی از طراوت و تازگی را به خوراک شما اضافه می‌کند. اما اگر دوست دارید بیشترین لذت را از طعم و بافت این غذا ببرید، فراموش نکنید از خمیر هزارلا یا خمیر پفی باکیفیت و مرغوبی استفاده کنید که حتما از کره در تهیه آن استفاده شده باشد. درنهایت نکته مربوط به قرار دادن سالمون ولینگتون در فر دیگر مسئله‌ای است که توجه به آن می‌تواند باعث تردی و مغز پخت شدن غذا شود. اما برای تهیه این خوراک لذیذ به چه موادی احتیاج داریم؟

مقدار ماهی مورد نیاز و مواد لازم برای مزه‌دار کردن آن

فیله ماهی سمن-724press.com

  • نیم کیلو فیله ماهی قزل‌آلا یا ماهی سالمون- پوست فیله‌های ماهی را جدا کرده و تاحد امکان استخوان‌های ماهی را جدا کرده و دور بریزید
  • یک چهارم تا نصف قاشق چای‌خوری نمک
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری فلفل
  • ۲    قاشق چای‌خوری خردل

مواد لازم برای تهیه فیلینگ اسفناج

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک عدد موسیر، ریز خرد شده
  • ۲   حبه سیر، رنده یا ریز خرد شده
  • ۳۰۰   گرم بیبی اسفناج یا اسفناج تازه، خرد شده
  • یک چهارم فنجان شوید تازه، خرد شده
  • ۲/۳    فنجان پنیر خامه‌ای- بهتر است به وسیله کارد یا چنگال کمی له و نرم شده باشد
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک- درصورت نیاز می‌توانید مقدار بیشتری اضافه کنید
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه تازه
  • یک قاشق غذاخوری رنده پوست لیمو
  • زرده یک عدد تخم مرغ
  • خمیر هزارلا یا هر نوع خمیر خانگی دلخواه

مواد لازم برای رومال کردن خمیر

  • یک عدد تخم مرغ
  • یک الی یک و نیم قاشق غذاخوری شیر

طرز تهیه

سالمون ویلینگتون برش خورده-724press.com

اگر از خمیر آماده استفاده می‌کنید، بهتر است از شب قبل آن را داخل یخچال قرار دهید. وقتی شروع به آماده کردن غذا کردید می‌توانید خمیر را  ده دقیقه از مرحله باز کردن با وردنه از یخچال بیرون آورده و کنار بگذارید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه پاته تن ماهی

برای شروع کار را با آماده کردن فیلینگ آغاز می‌کنیم. برای این کار یک تابه بزرگ را روی اجاق قرار داده و شعله را روی حرارت متوسط تنظیم می‌کنیم. حالا روغن زیتون را داخل تابه ریخته و وقتی به‌اندازه کافی گرم شد، سیر و موسیر خرد شده را داخل تابه ریخته و برای سه الی چهار دقیقه یا تا زمانی که عطر سیر بلند شود، تفت می‌دهیم.

حالا حرارت را کم کرده و اسفناج‌های خرد شده را داخل تابه می‌ریزیم و به‌اندازه‌ای هم می‌زنیم که برگ اسفناج شروع به پژمرده شدن کند. دراین مرحله شوید و پنیر خامه‌ای را هم به مواد اضافه کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم. حالا مواد را به‌خوبی مخلوط می‌کنیم، به‌شکلی که پنیر خامه‌ای کاملا با مواد دیگر مخلوط شده و ترکیبی یک دست داشته باشیم.

برش هایی از کیک ماهی-724press.com

حالا نمک، فلفل و رنده پوست لیمو را اضافه کرده و کنار می‌گذاریم تا به مدت پنج الی ده دقیقه به حال خود مانده و کمی خنک شود. اکنون نوبت اضافه کردن زرده تخم مرغ  و هم زدن مجدد محتوی تابه است. توجه داشته باشید که شما می‌توانید این مرحله را شب قبل انجام داده و اجازه دهید مایه فیلینگ یک شب داخل یخچال بماند تا طعم‌ها به‌خوبی به خورد هم بروند.

برای  آماده کردن مایه رومال کافی است تخم مرغ را داخل یک کاسه کوچک بریزید، حالا مقدار شیر لازم را اضافه کنید و هم بزنید تا هم تخم مرغ از حالت لختگی درآمده و هم مایه یک دست شود. درنهایت مایه رومال را کنار بگذارید. فیله‌های ماهی سالمون را با مقدار لازم نمک و فلفل مزه‌دار کرده و هر دو طرف آن به سس خردل آغشته کنید و سپس به‌خوبی با سرانگشت سس را به‌خوبی به همه‌جای ماهی بمالید و پخش کنید تا همه طرف ماهی با سس پوشیده شود.

نوعی پای خوشمزه با ماهی قزل الا و اسفناج-724press.com

برای مرحله آخر یک سینی مناسب فر را انتخاب کرده و داخل آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. روی کاغذ کمی آرد پاشیده و خمیر پف‌دار یا خمیر هزارلا را داخل سینی پهن کرده و باز کنید. بهتر است در پهن کردن خمیر دقت کنید تا ضخامت آن خیلی کم نشود. توجه داشته باشید که خمیر باید قسمت روی ماهی و فیلینگ روی آن را هم بپوشاند. اگر حس می‌کنید میزان خمیر برای مقدار ماهی و مواد فیلینگ کافی نیست، می‌توانید از دو عدد خمیر استفاده کنید.

 حالا ابتدا ماهی را روی خمیر گذاشته و سپس با استفاده از قاشق از فیلینگ اسفناج روی ماهی ریخته و تاجایی که امکان دارد، سطح فیلینگ را صاف کنید. لبه‌های خمیر را به تخم مرغ آغشته کرده و آن را روی ماهی قزل‌آلا یا سالمون تا بزنید و کمی با دست فشرده کنید تا حباب‌های هوای موجود خارج شوند. لبه‌های خمیر را با سرانگشت خود کمی فشار دهید تا به‌خوبی بسته شود. می‌توانید سطح خمیر را با چاقویی تیز برش داده و آن را به شکل پولک‌های ماهی درآورید. روی ماهی را پوشانده و آن را به مدت سی دقیقه داخل یخچال بگذارید.

مطلب مرتبط:  روش پخت ماهی سالمون یا قزل‌آلا در هواپز

حالا فر را روشن کرده و دمای آن را روی چهارصد درجه فارنهایت معادل دویست درجه سانتیگراد تنظیم کرده و صبر کنید فر گرم شود. پس از آن سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و به‌اندازه‌ای بپزید که سطح آن کاملا طلایی رنگ شود. این مرحله حدود نیم ساعت طول می‌کشد. سپس سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید به مدت پنج الی  ۱۰ دقیقه بماند و کمی خنک شود. حالا آن را به قطعات دلخواه برش زده و سرو کنید. نوش جان

سالمون ویلینگتون-724press.com

نکات مهم

  • بهتر است سینی فر را از قبل داخل فر از قبل گرم شده بگذارید تا به‌اندازه کافی داغ شود. سپس ماهی را به‌همراه کاغذ روغنی داخل سینی گرم گذاشته و داخل فر بگذارید. این کار به ترد شدن و پختن بخش زیرین خمیر کمک زیادی می‌کند.
  • به اندازه ماهی قزل‌آلا یا سالمون توجه داشته باشید و به‌اندازه کافی خمیر استفاده کنید. همیشه می‌توان  فیله ماهی را به‌شکلی برش زد که قرار دادن آن در میان خمیر ساده‌تر باشد. شما حتی می‌توانید ماهی را پس از فیله کردن به قطعات دلخواه برش زده و خمیر را هم به همین اندازه برش زده و استفاده کنید. 
  • به نوع ماهی توجه کنید، برخی از انواع ماهی چرب و متراکم‌تر هستند؛ درحالی که برخی دیگر گوشت خشک و نازک‌تری دارند که برای پخت  سریع‌تر مناسب است.
  • درصورت نیاز می‌توانید برای تهیه این خوراک از پنیر خامه‌های وگان یا پنیر تهیه شده از بادام هندی هم استفاده کنید.
  • به جز فیلینگ، شما می‌توانید همه مراحل آماده کردن سالمون ویلینگتون را از شب قبل انجام داده و درست قبل از سرو، ماهی را داخل سینی فر داغ گذاشته و روی آن را رومال کنید و داخل فر از پیش گرم شده بگذارید تا آماده شود.

درپایان این مطلب، امیدوارم از این مرور و دستور تهیه لذت برده باشید. شما می‌تواند از تن ماهی هم برای تهیه این غذا استفاده کنید، دراین صورت نیازی به پخت طولانی نیست و با طلایی شدن خمیر، خوراک ماهی شما آماده است. نظر شما در مورد این روش سرو ماهی قزل آلا یا سالمون چیست؟ شما کدام روش سرو ماهی را ترجیح می‌دهید؟ فراموش نکنید دیدگاه و تجربه‌های خود را دراین زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان در724press هم درمیان بگذارید. سپاس