اگر دوست دارید سبک زندگی متفاوت را تجربه کنید، لازم است در بسیاری از جنبه‌ها با تغییرات کنار آمده و نکات جدید را بپذیرید. سبک آشپزی ما هم بخشی از این فرآیند است، یعنی توجه شما به ایده‌های جدید و نکاتی نه‌چندان برجسته می‌تواند تصویری متفاوت از دنیای آشپزی و سرزمین رنگ، عطر و طعم ررا دراختیار شما قرار دهد. در مرور چند نکته مهم که می‌توان میز یا سفره شما را رنگین‌ و پربارتر از همیشه کند، با ما همراه باشید.

 به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Atkfamily، گاهی اوقات این نکات ریز و جزئیات نه چندان ملموس است که بزرگ‌ترین تفاوت‌ها را در نتیجه نهایی ایجاد می‌کنند. دنیای آشپزی یکی از جاهایی است که این تفاوت‌ها را به‌شکلی برجسته‌تر به نمایش می‌گذارد. دراین مرور قصد داریم به چند نکته ساده اشاره کنیم که اجرای آنها در مراحل آماده‌سازی، پخت و پز و طعم‌دار کردن مواد غذایی می‌تواند تأثیری شگفت‌انگیزی در طعم نهایی خوراک شما و روندهای روزمره  آشپزی داشته باشد.

در این مرور با ما همراه باشید تا به اختصار به شماری از این نکات اشاره کرده و به شما نشان دهیم گاهی چطور ساده‌ترین چیزها عامل ایجاد تغییراتی بزرگ می‌شوند.

۱. سیر و پیاز را از قبل آماده نکنید

خرد کردن سیر و پیاز- 724press.com

اگر در خرد کردن سیر و پیاز عجله کنید، باعث ایجاد بو و طعمی تند می‌شود که با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا کرده و می‌تواند طعم خوراک شما را ناخوشایند کند. براین اساس بهتر است همان زمانی که به آنها احتیاج دارید، اقدام به خرد کردن سیر و پیاز کنید. اما اگر به‌دلایلی همچون نداشتن وقت کافی مجبور به انجام این کار باشید، راهکاری وجود دارد که می‌تواند تاحدی از ایجاد عطر و طعم ناخوشایند جلوگیری کند.

برای این کار کافی است پیازهای خلال شده یا خرد شده را در محلولی از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک فنجان آب خیس کنید. این کار طعم تند و تیز آنها را کنترل  می‌کند. البته اگر این کار را انجام دادید، فراموش نکنید قبل از مصرف پیازها را به خوبی با آب بشویید و آب اضافی آنها را گرفته و بعد در طبخ غذا از آنها استفاده کنید.

۲. از دور ریختن بخش‌های گوشتی، نرم و دانه‌های گوجه فرنگی پرهیز کنید

گوجه فرنگی خرد شده- 724press.com

بخش‌های نرم، گوشتی و ژله مانند و همینطور دانه‌های گوجه فرنگی حاوی بیشترین میزان عطر و طعم است. درنتیجه بهتر است هنگام خرد کردن گوجه فرنگی آنها را دور نریخته و درتهیه غذا از این بخش‌ها هم استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  یک روش ساده برای خرد کردن گوجه های گیلاسی

فقط زمانی که در دستور تهیه غذا  ذکر شده باشد رطوبت بیش از اندازه می‌تواند باعث خراب شدن طعم خوراک شود، این بخش‌ها را کنار بگذارید. مثل تهیه مایه میانی پای، پیراشکی یا سمبوسه که خیس شدن خمیر می‌تواند از کیفیت آن بکاهد.

۳. استفاده از چربی‌های تازه

قالب کره در جا کره ای- 724press.com

موادی همچون کره، روغن و حتی انواع مغز و آجیل می‌توانند با گذشت زمان دچار فساد شده و طعم بدی پیدا کنند؛ درنتیجه استفاده آنها در انواع دستورهای طبخ غذا می‌تواند کیفیت نهایی کار را پایین بیاورد.

از جمله دلایلی که باعث ایجاد این طعم نامطبوع می‌شوند می‌توان به قرار گرفتن چربی‌ها در معرض نور و اکسیژن اشاره کرد. درنتیجه ساده‌ترین کار برای حفظ طراوت و طعم تازه کره و روغن، نگهداری آنها در محیط‌های تاریک و خنک است تا این روند متوقف شود. شاید به همین دلیل است که توصیه می‌شود کره و انواع مغز و آجیل را در فریزر نگهداری کنید. این مسئله در مورد کره‌های تهیه شده از مغزیجات مثل کره بادام زمینی یا کره پسته هم صدق می‌کند. روغن‌های گیاهی یا حیوانی را هم می‌تواند در انباری تاریک و ترجیحا خنک نگهداری کنید تا از فساد و بدمزه شدن آنها جلوگیری شود.

۴. استفاده از تابه داغ را فراموش نکنید

سرخ کردن سینه مرغ در تابه- 724press.com

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سطح داغی روغن و تابه با اضافه شدن مواد خوراکی به آن کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه بهتر است قبل از تفت دادن و سرخ کردن انواع مواد غذایی حتما به تابه و روغن استفاده شده فرصت دهید تا به میزان کافی داغ شوند. 

بهتر است هنگام سرخ کردن سبزیجات صبر کنید تا روغن حالتی درخشان به خود بگیرد. در مورد پروتئین‌ها اما بهتر است اجازه دهید ابتدا روغن به‌اندازه‌ای گرم شود که دود از آن بلند شود، سپس آنها را داخل تابه ریخته و تفت دهید.

۵. هرگز مواد ته‌نشین شده ته تابه یا قابلمه را دور نریزید

درست کردن عصاره با رزماری- 724press.com

برای یک کدبانوی خانه‌دار ته گرفتن تابه و قابلمه خبر چندان خوبی نیست، اما بهتر است بدانید تکه‌های قهوه‌ای و کاراملی شده که پس از پخت به ته تابه می‌چسبند اغلب  مملو از طعم و مزه هستند.

بهتر است  مقداری آبغوره یا هر نوع آبمیوه دیگر را داخل تابه ریخته و با استفاده از یک قاشق چوبی ته آن را کمی بتراشید و مایه به دست آمده را کنار بگذارید تا در زمان مناسب برای طبخ انواع خورش، سوپ و حتی درست کردن سس‌ها از آن استفاده کنید.

۶. استفاده از شکر برای مزه‌دار کردن را فراموش نکنید

سبزیجات گریل شده- 724press.com

غذاهایی به رنگ قهوه‌ای اغلب طعم بهتری دارند و بهترین راه برای تسریع رسیدن به این مرحله، پاشیدن یک پیمانه شکر روی پروتئین‌های فاقد چربی مثل مرغ و انواع خوراک‌های دریایی و حتی طبخ سبزیجات است.

۷. تفت دادن ادویه و گیاهان معطر نگهداری 

ادویه تفت داده شده- 724press.com

گاهی بهتر است برای  برجسته‌تر کردن طعم یک غذا، ادویه‌های آسیاب شده یا سبزی‌های خشک را قبل از اضافه کردن با کمی روغن یا کره به مدت یک الی دو دقیقه تفت دهید. اگر در تهیه غذا به مقداری پیاز سرخ شده هم احتیاج دارید، بهتر است ابتدا سبزیجات را پخته، تفت داده  و کنار بگذارید و سپس ادویه و مواد معطر را به روغن باقیمانده در ماهیتابه اضافه کرده و تفت دهید و سپس به باقی مواد اضافه کنید.

درمجموع تفت دادن ادویه و گیاهان معطر باعث آزاد شدن عطر و طعم آنها شده و درنتیجه این کار تأثیری شگفت‌انگیز در کیفیت نهایی کار دارد.

۸. به رنگ نان، انواع پای و شیرینی خانگی توجه کنید

نان کشمشی با برشهای کره- 724press.com

در امر شیرینی‌پزی یا درست کردن انواع نان، مهم است که خمیر به اندازه کافی پخته شود تا حالت خامی نداشته باشد. دراین موارد رنگ قهوه‌ای طلایی سطح کیک، شیرینی یا نان شما نشان از طعم دلپذیر آن دارد. بنابراین تازمانی که سطح بیرونی خمیر به اندازه کافی قهوه‌ای یا طلایی رنگ نشده است، آنها را از فر خارج نکنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود  پای را داخل ظروف شیشه‌ای مناسب فر بپزید تا بتوان رنگ آن را به‌خوبی تشخیص داده و قالب را در زمان مناسب از فر خارج کرد.  اگر درحال پخت خمیر پف‌دار یا انواع خمیرهای لایه‌لایه مثل خمیر یوفکا هستید، بهتر است مقداری از لایه‌ها را با قاشق بالا کشیده و میزان یکنواخت بودن رنگ قهوه‌ای طلایی آن را بررسی کنید.

۹. استفاده از افزودنی‌های خوش عطر و طعم را فراموش نکنید

استفاده از سس سویا در آشپزی- 724press.com

واقعیت این است که اضافه کردن مقداری سس سویا یا ماهی  آنچوی که دارای سطح بالایی از گلوتامات هستند، می‌تواند طعمی دلچسب و گوشتی را به خوراک شما اضافه کند. می‌توانید یک الی دو قاشق چایخوری سس سویا را به  سس چیلی اضافه کرده یا چند عدد ماهی آنچوی را به خوبی له و خرد کرده و آنها را به‌همراه سبزیجات به سوپ یا خورش خود اضافه کنید.

۱۰. استفاده از گیاهان تازه  در زمان مناسب

تفت دادن سیر و رزماری در روغن زیتون- 724press.com

اگر شما هم اهل استفاده کردن از گیاهان تازه در طبخ خوراک و غذا دارید، بهتر است زمان مناسب اضافه کردن آنها را هم در نظر بگیرید. به‌عنوان گیاهان مقاوم‌تری همچون آویشن، رزماری، پونه کوهی، مریم گلی و مرزنجوش را در مراحل اولیه پخت غذا اضافه کنید تا شاید آزاد شدن حداکثری طعم و عطر آنها باشید. 

مطلب مرتبط:  ۷ اشتباه رایج در تهیه پوره سیب زمینی

درمقابل بهتر است گیاهان ظریف‌تری همچون جعفری، گشنیز، ترخون، ریحان و پیازچه را در لحظات آخر به ظرف غذا استفاده کنید تا هم طعمی تازه و دلپذیر به غذا داده و هم رنگ روشن خود را حفظ کرده و ظاهر خوراک شما را هم دلچسب‌تر کنند.

با مرور این نکته به پایان این مطلب رسیدیم. بسیاری از این نکات شاید چندان مورد توجه قرار نگیرند اما امتحان کردن آنها شاید باعث شگفتی شما شود. نظر شما در مورد این نکات چیست؟ اگر اهل آشپزی هستید، به کدام نکات ذکر شده بیشتر توجه داشته یا از آن استفاده می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در 724press دات کام هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاری می‌کنیم.