فرارسیدن فصول سرد سال به این معنی است که بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا در کمین شما هستند و هرآن ممکن است به هرکدام از آنها مبتلا شوید. اما چگونه می‌تواند دوره بیماری و نقاهت را کوتاه کرده و سریع‌تر به زندگی عادی بازگشت؟ خب، متخصصان همواره توصیه می‌کنند که بهترین راه برای درمان این بیماری‌های ویروسی استراحت و نوشیدن مایعات فراوان است. درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم چه راهکارهایی برای بهبود سریع‌تر بیماری آنفولانزا وجود دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline،  حتما شما هم اغلب این مسئله را از پزشک معالج خود شنیده‌اید که برای پشت سر گذاشتن بیماری‌های رایج فصل زمستان همچون بیماری آنفولانزا،  بهترین راهکار استراحت و هیدراته بودن بدن است. اما بد نیست بدانید چند مورد اضافی دیگر هم وجود دارد که کمک می‌کنید سریع‌تر دوره بیماری را پشت سرگذاشته و در این مدت احساس بهتری هم داشته باشید.  

روشهای مفید برای درمان بیماری آنفولانزا-724press.com

درشروع مطلب بد نیست یادآوری کنیم به جز سرماخوردگی، دیگر بیماری رایج فصل زمستان بیماری آنفولانزا است؛ عفونت تنفسی بسیار مسری که به‌وسیله ویروس‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شود. علائم آنفولانزا ممکن است ظرف مدت یک هفته خود را نشان دهد، هرچند شدیدترین علائم بیماری اغلب در طول دو تا سه روز رخ می‌دهند. این دوران از بیماری احتمالا بسیار سخت می‌گذرد؛ به‌طوری که ممکن است بیمار حس کند این چند روز به اندازه چند سال طول کشیده است. ممکن است حتی تا یک هفته پس از بهبودی هم همچنان از مشکلاتی همچون خستگی، ضعف و سرفه رنج ببرید که باعث آزردگی خاطر بیمار می‌شود.

مطلب مرتبط: آنفولانزا: علائم، عوارض و راه های درمان

اگر شما هم تجربه‌ای این چنینی داشته و دوست دارید در نوبت بعدی که شاید به این بیماری مبتلا می‌شوید، اوضاع این قدر سخت و ناراحت‌کننده نباشد، درادامه این مطلب  با 724press همراه باشید چون قصد داریم به چندین نکته مهم و کلیدی اشاره کنیم که توجه به آنها می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند.

۱. در خانه بمانید

استراحت در منزل-724press.com

خب، این یکی از توصیه‌های رایج همه متخصصان است که از شما می‌خواهند در ایام بیماری در خانه مانده و استراحت کنید. دلیلش هم بسیار ساده است؛ بدن شما برای مبارزه با ویروس آنفوانزا به زمان و انرژی نیاز دارد. درنتیجه شما باید برای مدتی روتین روزانه خود را  تغییر بدهید تا بدن‌تان به اندازه کافی از انرژی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا برخوردار باشد.

مثلا شاید وسوسه شوید که سری به فروشگاه زده و مواد غذایی مورد نیاز یک هفته آینده را خریداری کنید؛ یا لباس‌های چرک تلنبار شده در سبد لباس‌ها را بشویید. شاید این کارها چندان سخت به نظر نیایند، ولی درواقع شما با انجام دادن آنها درحال آسیب زدن به خودتان هستید. پس مدتی مرخصی گرفته و مدرسه نروید و درخانه بمانید و این کار را تازمانی که احساس بهتری پیدا کنید، ادامه دهید.

وجه مهم دیگر این مسئله احترام گذاشتن شما به افراد دیگر را نشان می‌دهد. چون شما علاوه برای کمک به سرعت بهبودی خودتان، از سرایت بیماری به افراد دیگر جامعه مثل همکاران یا همکلاسی‌های خود جلوگیری می‌کنید. بیماری آنفولانزا بیماری به شدت مسری است و ابتلا به آن می‌تواند حتی جان افراد مسن و کودکان کم سن و سال را به خطر بیندازد. بنابراین بسیار مهم است که درمدت بیماری از تماس با دیگران اجتناب کرده و سطوح و وسائل شخصی خودتان را به صورت مرتب ضدعفونی کنید. خوشبختانه این روزها دستمال‌های مرطوب‌کننده مناسبی در دسترس عموم قرار دارد که می‌توانند عوامل ویروسی بیماری‌زا حتی عامل ویروس کووید 19 (SARS-CoV-2) را هم کاملا از بین ببرند.

۲. بدن‌تان را به‌خوبی آبرسانی کنید

یک لیوان نوشیدنی گرم-724press.com

یکی از علائم بیماری آنفولانزا، بروز تب بالا است که می‌تواند باعث تعریق زیاد شود. این امر همچنین ممکن است با علائم دیگری همچون استفراغ یا اسهال هم همراه باشد که هردو باعث از بین رفتن مایعات بدن می‌شوند. دراین حالت بدن شما برای جایگزینی مایعات از دست رفته و حتی برای مبارزه با عوامل عفونت‌زا به مایعات بیشتری نیازمند است و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت هیدارته بودن بدن در طول ابتلا به بیماری آنفولانزا است.

آب بهترین نوشیدنی است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند؛ اما درکنار آن می‌توانید از انواع دمنوش‌های گیاهی یا چای شیرین‌شده با عسل هم بهره ببرید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند اثراتی تسکین‌دهنده روی علائم بیماری داشته درعین حال بدن شما را به‌خوبی آبرسانی کنند. دراین بین مهم است در ایام ابتلا به بیماری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و همینطور نوشیدنی‌های حاوی کافئین پرهیز کنید تا در روند بهبود بیماری به مشکل برخورد نکنید.

۳. استراحت کافی و خواب به میزان لازم را فراموش نکنید

زنی در خواب-724press.com

هنگام مبارزه با آنفولانزا یا هر بیماری دیگری، خواب کافی بهترین دارو برای  بدن است. تماشای تلویزیون در زمانی که در تخت دراز کشیده یا روی کاناپه استراحت می‌کنید هم ایده بدی نیست. اما بهتر است  به‌خصوص شب هنگام زیاد از حد وقت خود را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی اختصاص نداده و در عوض به میزان کافی بخوابید.

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

به گزارش ۷۲۴پرس، متخصصان حتی توصیه می‌کنند افراد بیمار زودتر از حد معمول به رختخواب رفته و استراحت کنند. همچنین در طول روز گاهی چرت بزنید تا بدن‌تان زمان بیشتری برای بازسازی و ریکاوری کردن خود پیدا کند. فراموش نکنید استراحت و خواب کافی می‌تواند همچنین خطر ابتلا به عوارض جدی‌تر ناشی از بیماری آنفولانزا همچون ذات‌الریه را کاهش دهد.

۴. مسیرهای تنفسی را پاکسازی کنید

حمام و دوش-724press.com

حتما شما هم حین ابتلا به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا از مشکلاتی همچون گرفتگی بینی رنج برده‌اید که در امر تنفس شما اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد حس خستگی در فرد می‌شوند. در مجموع هم گرفتگی بینی و هم سرفه کردن خوابیدن را مشکل می‌کند؛ پس مهم است قبل از رفتن به رختخواب فکری به حال راحتی تنفس خود بکنید تا در طول شب خواب باکیفیت‌تری را تجربه کنید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه شربت خانگی مفید برای درمان سرفه

چند راهکار ساده برای این مسئله وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از یک بالش اضافه برای بالا نگهداشتن سر و کاهش فشار سینوسی
  • استفاده از بخور یا مرطوب‌کننده ‌های محیطی برای مرطوب نگه داشتن مسیرهای تنفسی و کمک به رقیق شدن مخاط
  • دوش گرفتن با آب گرم و تنفس در هوای بخارآلوده حمام برای تمیز کردن و پاکسازی مسیرهای تنفسی
  • استفاده از قطره‌های مخصوص باز کردن بینی و پاک کردن مخاط

۵.  مصرف غذاهای سالم و مقوی

درست کردن سالاد-724press.com

وقتی بیمار هستیم، گاهی هوس می‌کنیم که سختی دوران بیماری را با خوردن یک کاسه بستنی یا یک پاکت چیپس برطرف کنیم، اما باور کنید بدن شما برای بهبود سریع‌تر نیاز به تغذیه سالم و مقوی دارد.

مطلب مرتبط:  بهترین مواد غذایی ضد سرماخوردگی و آنفولانزا و مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درنتیجه بهتر است به‌جای مصرف خوراکی‌های شیرین، چرب و فرآوری شده به سراغ مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه بروید که سرشار از انواع مواد مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌های ارزشمندی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به شما در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند. البته افراد درهنگام بیماری اشتهای زیادی ندارند، بنابراین مهم است که همچنان در حد توان وعده‌های غذایی را به صورت منظم دریافت کنید تا قدرت جسمانی لازم برای مقابله با عوامل بیماری‌زا را داشته باشید.

۶. هوا را مرطوب نگاه دارید

دستگاه بخور-724press.com

فراموش نکنید تنفس هوای خشک می‌تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری آنفولانزا شود. به‌همین خاطر است که متخصصان همواره توصیه می‌کنند افراد از یک دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده هوا استفاده کنند تا رطوبت محیطی به رفع گرفتگی و احتقان کمک کند.

انواع مختلفی از بخور و مرطوب‌کننده در بازار وجود دارد که بعضی از آنها خنک‌کننده بوده و برخی نیز بخار گرم تولید می‌کنند. شما می‌توانید بسته به نیاز دستگاه مورد نظر خود را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

۷. استفاده از داروهای OTC یا داروهای بدون نسخه

قفسه داروهای بدون نسخه در فروشگاه-724press.com

داروخانه‌ها انواع داروهای مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا را دراختیار دارند که برای خرید آنها نیازی به نسخه پزشک ندارید. برخی از این داروها برای مقابله با علائم خاصی مثل احتقان و گرفتگی بیماری استفاده می‌شوند و برخی دیگر به صورت همزمان روی دیگر علائم آنفولانزا هم تأثیرگذار هستند.

استفاده از انواع مسکن می‌تواند به کاهش درد و رفع برخی مشکلات همچون سردرد و بدن درد ناشی از بیماری کمک کند که از بین آنها می‌توان به ایبوپروفن و استامینوفن اشاره کرد. همچنین داروهای ضد احتقان شامل سودوافدرین است که به باز شدن مجرای بینی و تسکین آن کمک می‌کند. برای گرفتگی سینوس و درد دراین ناحیه هم می‌تواند از داروهای مناسب استفاده کرد. به گزارش ۷۲۴پرس، داروهای سرکوب‌کننده سرفه مثل دکسترومتورفان هم می‌توانند به بهبود علائمی همچون سرفه خشک کمک کنند. استفاده از اکسپکتورانت برای رقیق کردن مخاط غلیظ کاربرد دارد که به‌خصوص برای درمان سرفه‌های چرکی و حاوی مخاط مفید است. آنتی هیستامین‌ها هم دارای اثرات آرامش بخشی هستند که باعث تجربه خواب راحت‌تر بیمار می‌شود.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

درنهایت مهم است که قبل از مصرف هر نوع دارو حتما برچسب محصول را خوانده و دوز صحیح و روش استفاده درست از آن را بدانید تا از عوارض جانبی یا مشکلات ایجاد شده در اثر استفاده همزمان برخی داروها  با هم و تداخل دارویی آگاهی لازم را داشته باشید. داروهایی مثل «DayQuil» هم مسکن و هم تب‌بر هستند؛ درنتیجه لازم است درکنار آنها از داروهای تب‌بر دیگر استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید کودکان و نوجوانان نباید هرگز از آسپرین برای درمان آنفولانزا استفاده کنند، چون مصرف آن خطر ابتلا به نوعی بیماری جدی موسوم به سندرم ری (Reye's syndrome) را در پی دارد. نوعی اختلال نادر اما جدی که تورم کبد و مغز را به دنبال دارد.

۸. استفاده از آقطی سیاه یا انگور کولی را امتحان کنید

شربت آقطی-724press.com

آقطی سیاه    صدها سال است که برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا کاربرد داشته است. در جریان یک مطالعه کنترل شده با دارونما، افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا روزی چهار مرتبه از قرص  آقطی استفاده کردند. این افراد پس از گذشت  ۴۸ ساعت کاهش تب، برطرف شدن سردرد و دردهای عضلانی و رفع احتقان و گرفتگی بینی و سرفه را تجربه کردند. در یک مطالعه‌ی معتبر دیگر  ۶۰ نفر با علائم مشابه با آنفولانزا  چهار بار در روز از  ۱۵ میلی‌لیتر شربت آقطی سیاه استفاده کردند؛ این افراد چهار روز زودتر از افراد مصرف‌کننده دارونما بهبود پیدا کردند. تحقیقات دیگر نشان داد مصرف  ۳۰۰ میلی‌گرم کپسول عصاره انگور کولی    سه بار در روز می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را برطرف کند.

کپسول، قرص و شربت  آقطی در فروشگاه‌های  معمولی و مجازی در دسترس است. توجه کنید شما نمی‌توانید از  آقطی خام استفاده کنید چون ممکن است با علائمی همچون تهوع، استفراغ و اسهال مواجه شوید. همچنین درنظر داشته باشید استفاده از  آقطی سیاه یک درمان مکمل است؛ درنتیجه باید داروهای مورد نیاز تجویز شده یا بدون نسخه پزشک مورد نیاز برای رفع بیماری را هم درکنار آن استفاده کنید.

۹. مصرف  عسل برای تسکین سرفه

چای و عسل-724press.com

عسل یک داروی طبیعی و نسبتا رایجی است که اغلب برای تسکین گلودرد و سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخلوط کردن مقداری عسل با چای یک راهکار عالی برای هیدراته کردن بدن و درمان علائم آنفولانزا است.

محققان در جریان یک مطالعه دریافتند مصرف یک دوز عسل می‌تواند تأثیراتی به‌مراتب ملموس‌تر از مصرف داروهای سرکوب‌کننده سرفه به‌خصوص درکودکان  ۲ تا هیجده ساله داشته باشد؛ به‌خصوص کودکانی که از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رنج می‌برند. بااین‌حال توجه داشته باشید که نباید از عسل برای درمان کودکان کمتر از یک سال استفاده کنید.

۱۰. مشورت با پزشک معالج در مورد داروهای ضد ویروس

ورق قرص و دارو-724press.com

داروهای ضدویروس برعکس داروهای بدون نسخه، فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند؛ بنابراین برای دریافت آنها حتما باید معاینه شوید. این داروها معمولا برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این داروها از رشد و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند و اگر بتوانید آنها را ظرف مدت  ۴۸ ساعت پس از بروز علائم مصرف کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

درمجموع این افراد می‌توانند در صورت ابتلا به بیماری به پزشک مراجعه و با تجویز او، داروی ضد ویروسی  دریافت کنند:

  • افراد زیر پنج سال (به‌ویژه کودکان دوساله)
  • افراد هیجده سال به پایین که از داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات استفاده می‌کنند
  • کسانی که حداقل  ۶۵ سال دارند
  • زنان باردار یا زنانی که دست کم دو هفته از زمان زایمان آنها گذشته باشد
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمان یا کسانی که از داروهای تضعیف کننده یا سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند
  • افراد ساکن خانه‌های سالمندان یا مراکز مراقبت از بیماران
  • افراد بسیار چاق که شاخص توده بدنی یا BMI آنها حداقل  ۴۰ است

داروهای ضدویروسی که اغلب به‌وسیله پزشک تجویز می‌شوند شامل مواردی همچون اوسلتامیویر (oseltamivir) یا تامیفلو (Tamiflu) است. به گزارش 724Press، در اکتبر سال  ۲۰۱۸ سازمان غذا و داروی ایالات متحده  همچنین ضد ویروسی جدید با عنوان «baloxavir marboxil» را هم برای افراد  ۱۲ سال به بالا تأیید کرد. مصرف داروهای ضد ویروسی در عرض دو روز پس از شروع علائم ممکن است  هم طول مدت ابتلا به بیماری آنفولانزا را تاحدود یک روز کاهش دهد و هم از شدت علائم بیماری بکاهد.

۱۱. استفاده از واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا-724press.com

همچون همیشه باز هم باید یادآوری کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است و واکسن زدن، نمونه خوبی از این مسئله است. واکسن سالانه آنفولانزا براساس پیش بینی محققان در زمینه اینکه کدام سویه از آنفولانزا در فصل بعدی در جایگاه بالاتر قرار می‌گیرد تولید می‌شود. بااین‌حال همیشه احتمال خطا و اشتباه در محاسبه هم وجود دارد. بااین‌حال دریافت واکسن آنفولانزا حتی پس از ابتلا به این بیماری هم می‌تواند از شما در برابر دیگر گونه‌های این ویروس محافظت کند.

مطلب مرتبط:  همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا

درنتیجه ممکن است فکر کنید خیلی دیر شده  است یا دیگر امکان ندارد در یک فصل دوبار به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید، اما باور کنید که خطر هنوز هم وجود دارد. پس حتی اگر  برای پیشگیری اولیه به سراغ واکسن نرفتید، این برای برای محافظت کردن از خودتان واکسن بزنید.

۱۲. مثبت اندیشی فراموش نشود

بادکنک خندان در دست یک مرد-724press.com

همه ما اغلب فراموش می‌کنیم که چگونه  احساسات و نگرش ما به مسائل می‌تواند روی احساس و حال فیزیکی ما هم تأثیرگذار باشد. شاید نتوانید گرفتگی بینی یا تب بالای خودتان را با مثبت‌اندیشی برطرف کنید، اما باور کنید داشتن نگرش مثبت می‌تواند روی بهبود کلی بدن شما  تأثیرگذار باشد. درواقع داشتن حس خوب و مثبت نه تنها نسبت به بیماری بلکه نسبت به هر موقعیتی، به‌طریقی که شاید خودتان انتظارش را ندارید اثر دارد. پس این حال خوب را از خود دریغ نکنید.

درنهایت فراموش نکنید بهترین کار برای تسریع سرعت بهبود بیماری آنفولانزا همچنان همان دستورهای همیشگی در مورد لزوم خواب کافی، استراحت در منزل و مصرف مایعات فراوان است. هرچه سریع‌تر بیماری آنفولانزا تشخیص داده شود، می‌توان زودتر برای درمان آن اقدام کرد. فراموش نکنید درمجموع پزشکان چندان برای درمان بیماری‌های ویروسی به سراغ تجویز دارو نمی‌روند مگر آنکه وضعیت سنی یا فیزیکی شما به‌صورتی باشد که ابتلا به این بیماری برای‌تان خطرناک تشخیص داده شود. و فراموش نکنید علائم آنفولانزا اغلب ظرف یک الی دو هفته برطرف می‌شود؛ پس جای نگرانی نیست. اما اگر به‌هردلیلی وضعیت شما به جای بهبود بدتر شده یا بیماری بعد از گذشت دو هفته فروکش نکرد، حتما در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

مرکبات، سوپ و عسل-724press.com

درپایان امیدواریم فصل زمستان را به‌خوبی و خوشی سپری کرده و از ابتلا به بیماری‌های فصلی درامان باشید. ازاینکه دراین مجال با ۷۲۴پرس دات کام همراه بودید ازشما عزیزان سپاسگزاریم. فراموش نکنید نظرات، انتقادها و تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.