زندگی  مدرن مملو از مشکلات ریز و درشتی است که بشر امروزی  را درگیر خود کرده‌اند. مدت‌ها است که انسان‌ها درگیر انواع اختلال‌ و وضعیت‌های ناخوشایندی هستند که روح و روان‌شان را تحت‌فشار قرار داده و آنها را چه از نظر جسمی و چه روانی بیمار کرده‌اند. اگرچه تجربه استرس و اضطراب کوتاه مدت مفید است اما اگر این وضعیت دنباله‌دار و طولانی مدت باشد، ممکن است تأثیرات مخربی روی وضعیت جسمانی شما داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، زندگی توأم با اضطراب مزمن می‌تواند باعث ایجاد تأثیرات ناخوشایندی روی وضعیت فیزیکی شما شود. درواقع  این امر عامل ایجاد استرس است و این استرس برای سیستم عصبی، قلبی عروقی، گوارش، تنفسی مضر بوده و  همچنین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما شده و درادامه شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها کند.

تأثیر استرس روی مغز- 724press.com

این طبیعی است که همه افراد در طول دوران زندگی خود به طرق مختلف اضطراب و استرس را تجربه کنند، اما زمانی که این اضطراب حالت مزمن و ادامه‌دار به خود می‌گیرد، کیفیت زندگی شما را مختل کرده و فرد را از تجربه یک زیست عادی و نرمال محروم می‌کند. درحالی‌که  بسیاری بر این باور هستند که تجربه اضطراب و وضعیت‌های استرس‌زا نخستین نشانه‌های خود را روی وضعیت خلق‌وخو و رفتاری فرد نشان می‌دهد، اما بهتر است بدانید وضعیت جسمانی شما هم تحت‌الشعاع استرس و نگرانی قرار گرفته و این امر می‌تواند عواقب جدی برای سلامت جسمانی شما به همراه داشته باشد. اگر دوست دارید بیشتر با این وضعیت آشنا شده و از اثرات استرس و اضطراب روی بدن آگاه شوید، درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اثراث اضطراب روی وضعیت جسمانی فرد چیست؟

وزنه استرس روی ذهن و مغز افراد- 724press.com

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اضطراب بخشی طبیعی از زندگی همه انسان‌ها است. به‌عنوان مثال ممکن است شما قبل از حضور در یک جلسه، صحبت کردن در یک جمع یا انجام یک مصاحبه شغلی این اضطراب را تجربه کرده باشید. در مجموع علائم کلی که همه افراد حین وضعیت‌های مضطرب کننده و استرس‌زا تجربه می‌کنند شامل این موارد است:

  • احساس تنفس سریع یا ضربان قلب
  • سبک سر یا سرگیجه
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • سوء هاضمه
  • درد و احساس گرفتگی در قفسه سینه
  • احساس خستگی
  • بی‌خوابی
  • سردرد

دختر نگران و مضطرب نشسته روی مبل

در کوتاه مدت، اضطراب می‌تواند روی ریتم تنفس و ضربان قلب شما اثر گذاشته و آنها را افزایش دهد. همچنین ممکن است شاهد افزایش جریان خود به سمت مغز باشیم؛ جایی که فرد برای تفکر و تمرکز بیشتر به آن نیاز دارد. این بخشی از واکنش طبیعی بدن به یک موقعیت استرس‌زا است که درواقع شما را آماده رویارویی با یک موقعیت خاص می‌کند.

مطلب مرتبط:   روش‌های مبارزه با عوارض استرس

بااین‌حال اگر این واکنش‌ها از حد نرمال بالاتر رفته و شدت پیدا کند، ممکن است فرد وضعیت‌هایی همچون احساس سبکی در سر و احساس تهوع را هم تجربه کند. اما اگر این حالت اضطراب بیش از اندازه شدید بوده یا فرد به صورت مداوم درگیر این وضعیت باشد، آن وقت است که شاهد تأثیرات مخرب اضطراب بر سلامت جسمی و روحی روانی افراد خواهیم بود.

اختلال اضطرابی ممکن است در هر مرحله از زندگی شما رخ دهد، اما معمولا افراد در فاصله سنین نوجوانی تا بزرگسالی بیشتر درگیر این وضعیت می‌شوند. به گزارش ۷۲۴پرس و براساس اطلاعات گزارش شده از سوی انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، زنان بیش از مردان به اختلال اضطراب مبتلا هستند. تجربه‌های پراسترس زندگی ممکن است خطر ابتلا به این وضعیت را افزایش دهد. علائم ایجاد شده هم ممکن است یا فورا خودشان را نشان دهند، یا سال‌ها بعد شاهد بروز نتایج ناخوشایند آنها  خواهیم بود. همچنین داشتن یک بیماری جدی پزشکی یا اختلال مصرف مواد هم می‌تواند باعث بروز اختلال اضطرابی در فرد شود.

انواع اختلال اضطرابی

دختر غمگین مو بلند زیر چتر قرمز- 724press.com

اما بد نیست بدانید انواع مختلفی از اختلال اضطرابی وجود دارد که در ادامه به مرور برخی  از آنها خواهیم پرداخت.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

اختلال اضطرابی فراگیر بدون هیچ دلیل منطقی و تنها با اضطراب بیش از اندازه مشخص می‌شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا تخمین می‌زند که این نوا اضطراب سالانه حدود ۶/۸ میلیون بزرگسال را تنها دراین کشور تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

این نوع اختلال زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد در طول  ۶ ماه یا بیشتر وضعیت نگرانی شدید در مورد چیزهای مختلف را تجربه کند. اگر اختلال مورد نظر حالت خفیف‌تری داشته باشد، به‌احتمال زیاد فرد می‌تواند به شکلی زندگی و فعالیت‌های روزمره خود را مدیریت کند. اما در موارد شدیدتر ممکن است این اختلال اثراتی شدیدی از خود برجای گذاشته و زندگی عادی فرد را کاملا مختل کند.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی شامل ترسی فلج‌کننده است که فرد از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی خاص، مورد قضاوت قرار گرفتن یا تحقیر شدن به‌وسیله دیگران حس می‌کند. این اختلال درواقع نوعی فوبیای شدید اجتماعی است که می‌تواند باعث تجربه احساساتی همچون شرم، خجالت و حس تنهایی در فرد شود.

بیش از دوازده درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود این نوع اختلال را تجربه کرده‌اند و بیش از یک سوم از این افراد یک دهه یا بیشتر را با این وضعیت زندگی کرده و سپس برای گرفتن کمک از متخصصان اقدام کردند.

PTSD- 724press.com

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

احتمالا نام این نواع اختلال زیاد به گوش‌تان خورده باشد. اختلال استرس پس از سانحه معمولا خود را بعد از مشاهده یا تجربه چیزی آسیب‌زا نشان می‌دهد. علائم آن ممکن است بلافاصله بروز کرده یا سال‌ها بعد خود را نشان دهد.

دلایل  رایج این نوع اختلال می‌تواند تجربه وضعیت‌هایی همچون جنگ، بلایای طبیعی یا در معرض حملات فیزیکی قرار گرفتن باشد. فراموش نکنید که علائم این بیماری ممکن است بدون هشدار قبلی ظاهر شده و فرد را دچار مشکل کنند.

اختلال وسواس اجباری (OCD)

افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است درگیر وضعیتی شوند که مجبور باشند بارها و بارها یک روند یا پروسه خاص را به اجبار تکرار کنند. این مسئله تنها به وسواس عملکردی اختصاص نداشته و گاهی فرد افکاری مزاحم و ناخواسته را هم تجربه می‌کند که می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

اجبارهایی همچون شستن مکرر دست یا بررسی چندین باره مسائل مختلف هم از این جمله هستند. وسواس‌های رایج مسائلی همچون نگرانی در مورد تمیزی را در برمی‌گیرند، اما گاهی فرد نیاز دارد همه چیز در محیط اطرافش در تقارن یا هماهنگی باشد.

OCD اختلال- 724press.com

انواع ترس و فوبیا

به گزارش ۷۲۴پرس، بشر امروز با انواع ترس و فویباهای مختلف دست به گریبان است که از آن جمله می‌توان به ترس از بودن در فضاهای تنگ یا کلاستروفوبیا، ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا و موارد دیگر اشاره کرد. همچنین افراد ممکن است از مواجه شدن با برخی از موجودات، اشیاء یا وضعیت‌ها دچار این ترس شده و میل شدیدی برای اجتناب از قرار گرفتن در چنین موقعیتی را احساس کنند.

اختلال هراس یا پنیک

حمله پنیک یا گانیک، احساس اضطراب به‌صورت خودبه‌خودی  است که توأم  با تجربه وحشت یا عذاب قریب‌الوقوع است. افرادی که اختلال هراس را تجربه می‌کنند اغلب علائم فیزیکی همچون تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کرده و برخی حتی احساس می‌کنند که در حال مرگ هستند. این حملات ممکن است هر زمانی رخ دهد، همچنین ممکن است فرد همزمان اختلال اضطراب و اختلال هراس را با هم تجربه کند.

تأثیر استرس و اضطراب مداوم روی  سیستم عصبی مرکزی

تأثیر استرس روی افراد مختلف- 724press.com

اضطراب و حملات پانیک طولانی مدت می‌تواند روی مغز شما تأثیرگذاشته و باعث ترشح منظم هورمون‌های استرس شود. ترشح این هورمون هم علائم مشخصی همچون سردرد، سرگیجه و البته افسردگی را به همراه دارد.

مطلب مرتبط:  تکنیک های آرام کردن ذهن و افزایش تمرکز هنگام استرس

هنگامی که احساس اضطراب و استرس می‌کنید، مغز شما سیستم عصبی را با هورمون‌ها و مواد شیمیایی پر می‌کند که درواقع برای کمک رسانی به بدن برای ارائه یک پاسخ مناسب به عامل تهدید طراحی شده‌اند. از جمله این هورمون‌ها می‌توان به آدرنالین و کورتیزول اشاره کرد.

درحالی که ترشح آدرنالین و کورتیزول در زبان پاسخ دادن بدن به رویدادهای گاه و بیگاه استرسی مفید است، قرار گرفتن طولانی مدت بدن  در مجاورت هورمون‌های استرس می‌تواند تأثیراتی زیان‌بار روی وضعیت جسمانی ما داشته باشد. به‌عنوان نمونه مطالعات جدید نشان می‌دهند که قرار گرفتن طولانی مدت فرد در وضعیت استرسی و درنتیجه ترشح کورتیزول باعث افزایش وزن و به‌ویژه تجمع چربی در قسمت شکم شود.

تأثیر وضعیت استرس‌زای طولانی مدت روی سیستم قلبی عروقی

درل روی علامت قلب به نشانه تأثیر استرس روی وضعیت قلب و عروق- 724press.com

اختلالات اضطرابی در مجموع باعث بروز وضعیت‌هایی همچون بالا رفتن ضربان قلب، تجربه تپش قلب و درد و گرفتگی در قفسه سینه می‌شود. اما درکنار آن ممکن است فرد را در معرض خطر افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم قرار دهد. اگر از قبل مبتلا به بیماری قلبی باشد، اختلال اضطرابی حتی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات عروق کرونر را هم افزایش دهد.

استرس و تأثیرات ایجاد شده روی  سیستم دفع و گوارشی

اضطراب می‌تواند روی سیستم گوارش و دفع شما هم تأثیر بگذارید. دراین وضعیت ممکن است مسائلی همچون معده درد، احساس تهوع، اسهال و سایر مشکلات گوارشی را تجربه کنید. از دست دادن اشتها بخشی دیگر از اثرات استرس روی بدن است.

از سوی دیگر ممکن است میان اختلال اضطرابی و بروز بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر و همینطور عفونت روده هم ارتباطی وجود داشته باشد. سندروم روده تحریک‌پذیر می‌تواند باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

تأثیر اضطراب روی سیستم ایمنی

مرد گیج- 724press.com

اضطراب می‌تواند باعث تحریک بدن برای پاسخ دادن شده و درادامه شاهد ورود انواع مواد شیمیایی و هورمون‌هایی همچون آدرنالین به بدن باشیم. در کوتاه‌مدت این کار می‌تواند نبض و تعداد دم و بازدم شما را افزایش دهد که این امر کمک می‌کند مغز خونرسانی شده و اکسیژن بیشتری دریافت کند. حتی ممکن است در این حالت شاهد تقویت سیستم ایمنی بدن البته برای کوتاه مدت هم باشیم. دراین حالت زمانی که عامل استرس‌زا از بین رفته و برطرف شود، بدن هم به آرامی به وضعیت نرمال و عادی خود بازمی‌گردد.

مطلب مرتبط:  روش‌های رفع استرس و نگرانی در محل کار

اما اگر وضعیت استرس‌زا به شکل مداوم و منظم ادامه داشته باشد، درنتیجه بدن شما هرگز سیگنال مربوط به بازگشت به وضعیت عادی و عملکردهای طبیعی را دریافت نمی‌کند. دراینجا به جای تقویت سیستم ایمنی به‌تدریج شاهد تضعیف آن خواهیم بود. درنتیجه شما مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی  شده و ابتلا به این بیماری‌ها هم باعث آسیب‌پذیرتر شدن شما می‌شود. همچنین زمانی که فرد به صورت مکرر درگیر وضعیت مضطرب کننده باشد، شاید حتی شاهد کاهش اثرگذاری واکسن‌های معمولی هم باشیم.

استرس و  دستگاه تنفسی

اضطراب باعث تندتر شدن دم و بازدم شما می‌شود؛ دراین حالت دم و بازدم کم عمق و سطحی است و درنتیجه شما به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنید. به گزارش 724Press، اگر فرد به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا باشد، این وضعیت حتی ممکن است خطر بستری شدن فرد در بیمارستان را هم افزایش دهد. اضطراب زیاد همچنین می‌تواند باعث بدتر شدن علائم آسم و تنگی نفس در افراد شود.

علائم دیگر اضطراب و استرس طولانی مدت چیست؟

پسری که صورتش را با دستهایش پوشانده است- 724press.com

اختلال اضطراب می تواند علائم دیگری را هم ایجاد کند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تنش و گرفتگی عضلانی
  • افسردگی
  • انزوا و دوری گزیدن از فعالیت‌های اجتماعی
  • اگر از اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برید، ممکن است به صورت مکرر یک تجربه آسیب‌زا را بارها و بارها مرور کنید. همچنین شاید به راحتی عصبانی و خشمگین شده یا دچار شوک و بهت شوید. افراد درگیر این مشکل احساس منزوی بودن را هم تجربه می‌‌کنند.
  • کابوس دیدن و بی‌خوابی
  • غمگین بودن

فرد در حال مشاوره با مشاور- 724press.com

در هر صورت اگر هر کدام از این علائم را تجربه کرده یا می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر به مشاور یا متخصص مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. از آنجایی که این روزها بسیاری از ما چنین تجربه‌هایی را پشت سر گذاشته و با اضطراب و استرس مداوم دست به گریبان هستیم، اهمیت تلاش برای درمان و غلبه براین شرایط بیشتر است. درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات، دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید، سپاس