شاید این روزها نام اسپیرولینا به گوش شما هم خورده باشد؛ نوعی جلبک مغذی که به‌ویژه در فضای مجازی بسیار محبوب شده و به اشکال مختلف به فروش می‌رسد. اگر شما هم در مورد این جلبک مفید کنجکاو شده‌اید و دوست دارید بیشتر در مورد آن و خواص متعددش اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، اسپیرولینا (Spirulina) نوعی جلبک سبز آبی است که در گذشته به سختی می‌توانستیم آن را در قفسه فروشگاه‌ها پیدا کنیم. اما شهرت این روزهای این جلبک پرخاصیت باعث شده است که این روزها بتوان خیلی ساده آن را از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یا سوپرمارکت‌ها و حتی فروشگاه‌های آنلاین تهیه کرد. جذابیت این گیاه آبزی محبوب به خاطر مزایای سلامتی، طعم و پتانسیل پایداری آن است.

اسپیرولینا و بلوبری- 724press.com

اگر دوست دارید بیشتر با مشخصات اسپیرولینا و فواید آن آشنا شوید، در ادامه با 724press همراه باشید.

مشخصات تغذیه‌ای اسپیرولینا 

جلبک اسپیرولینا که در انواع سبز و آبی درخشان یافت می‌شود را باید بمبی مغذی دانست که مملو از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی یا مینرال‌ها، درشت مغذی‌ها و البته ترکیبات گیاهی است. این مشخصات تغذیه‌ای چشمگیری همان چیزی است که باعث می‌شود از اسپیرولینا به‌عنوان یک سوپرفود یا غذای فوق‌العاده مفید یاد شود.

اما در مجموع اسپیرولینا حاوی چه مواد مغذی و مفیدی است؟

پودر اسپیرولینا- 724press.com

پروتئین

ممکن است این مسئله برای‌تان تعجب آور باشد اگر بدانید اسپیرولینا سرشار از پروتئین است. بله، هر فنجان اسپیرولینا حدود ۱۶ گرم پروتئین دارد. وجود این ماده در بدن برای حفظ عملکرد و سلامت سلول‌های خونی اهمیت بالایی دارد. همچنین پروتئین آنزیم‌های مورد نیاز برای انجام واکنش‌های شیمیایی حیاتی را تأمین کرده و در کنار آن به بهبود عملیات هضم، سیستم ایمنی و سلامت مغز هم کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3

درحالی‌که پیدا کردن منابع گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا  ۳ کار سختی است، اما اسپیرولینا می‌تواند این مشکل را حل کند. این جلبک سبزآبی حاوی مقادیر اسید چرب امگا  ۳ و امگا  ۶ است که باعث می‌شود بدن شما با خوردن اسپیرولینا از تمامی فواید ضدالتهابی این دو نوع اسید چرب بهره‌مند شود.

ویتامین‌های گروه B

اسپرولینا دوز خوبی از انواع ویتامین‌های B داشته و به‌خصوص حاوی تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است. وجود این ویتامین‌ها برای برخورداری از یک متابولیسم سالم ضروری است.

آهن

یک قاشق غذاخوری اسپیرولینا می‌تواند ۱۰% از نیاز روزانه شما به آهن را تأمین کند. وجود این ماده معدنی برای رشدونمو سالم و تشکیل هموگلوبین حیاتی است؛ پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون که مسئولیت انتقال اکسیژن را از ریه‌ها به هر اندام و بخش‌ها مختلف بدن برعهده دارد.

اسموتی اسپیرولینا- 724press.com

مس

مس دیگر ماده معدنی است که در جلبک اسپیرولینا یافت می‌شود. این ماده شاید اغلب نادیده گرفته شود، اما باید بدانید وجود این مینرال نقشی کلیدی در سلامت سیستم ایمنی بدن و سلول‌های عصبی داشته  و درعین‌حال در جذب آهن هم تأثیرگذار است.

منگنز

یکی دیگر از مواد مهم معدنی  منگنز است که شاید بسیاری از نقش و اهمیت آن برای حفظ سلامت عمومی بدن اطلاعی نداشته باشند. به گزارش ۷۲۴پرس، منگنز برای سلامت بافت، ترشح هورمون‌ها، ساخت استخوان و خون بسیار مفید است و درعین حال این ماده نقشی مهم در عملکردهای متابولیک بدن بازی می‌کند. خوشبختانه اسپیرولینا حاوی منگنز است و این دلیل دیگری است که نشان می‌دهد چرا باید در برنامه غذایی روزانه سهمی هم به این جلبک مفید و پرخاصیت بدهیم.

رنگدانه و ترکیبات گیاهی

یکی دیگر از امتیازاتی که باعث متمایز شدن اسپیرولینا از دیگر مواد گیاهی می‌شود، غلظت بالای رنگدانه و دیگر ترکیبات گیاهی در آن است. از جمله این ترکیبات می‌توان به کلروفیل، کارتنوئید، فیکوسیانین، لوتئین و زآگزانتین اشاره کرد. همه این ترکیبات جزو آنتی اکسیدان‌ها بوده و نقش ضد التهابی قوی دارند که باعث می‌شود به بهبود وضعیت بدن در مبارزه با انواع بیماری‌های التهابی و مزمن کمک کنند.

اسپیرولینا چه فوایدی دارد؟

باتوجه به این همه مواد مفید، طبیعی است که بسیاری از متخصصان تغذیه به افراد در مورد اهمیت مصرف اسپیرولینا نکاتی را یادآوری کنند. اما باوجود چنین مشخصات تغذیه‌ای جالب توجهی، استفاده از این گیاه شگفت‌انگیز چه فوایدی برای بهبود چشمگیر سلامت ما دارد؟

سلامت  سیستم ایمنی بدن

جلبک اسپیرولینا- 724press.com

وقتی پای سلامت سیستم ایمنی بدن درمیان باشد، اسپیرولینا یک ماده مغذی همه‌کاره است. باوجود این همه مواد معدنی و ترکیبات گیاهی ارزشمند، اسپیرولینا می‌تواند در گام نخست به کاهش التهاب در بدن کمک کند که ریشه بسیاری از مشکلات سلامتی ما است. این مسئله همچنین به سیستم ایمنی کمک می‌کند به شکلی مؤثرتر وارد عمل شود.

مطلب مرتبط:  از خواص شنبلیله چه میدانید؟

از طرف دیگر همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم جلبک سبزآبی اسپیرولینا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که باعث ریشه‌کن کردن عوارض سوء حضور رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که خود عامل بسیاری از  بیماری‌ها است. از مسائل جزئی مثل وجود چین و چروک گرفته تا خطر ابتلا به عوارض و بیماری‌های جدی‌تری همچون سرطان، پس می‌بینید که با مصرف اسپیرولینا چه کمک بزرگی به سلامت عمومی بدن خود می‌کنید.

بهبود سلامت قلب و عروق

قرص، پودر و نوشیدنی اسپیرولینا

براساس تحقیقات فعلی مشخص شده است که اسپیرولینا می‌تواند باعث کاهش علائم و بهبود شرایط مرتبط با بیماری قلبی شود. به گزارش ۷۲۴پرس، داده‌های حاصل از یک تجزیه و تحلیل نشان داد رابطه میان مصرف اسپیرولینا با کاهش کلسترول و تری گلیسرید، باعث چنین اثربخشی است.

از طرف دیگر توانایی اسپیرولینا در کاهش سطح کلسترول بد و درمقابل افزایش سطح کلسترول خوب یا مفید هم به سلامت ما کمک می‌کند. متاآنالیز دیگری نشان داد اسپیرولینا می‌تواند با پیشگیری و درمان معضل فشار خون بالا هم درارتباط باشد، هرچند برای تأیید این ادعا به شواهد بیشتری نیاز داریم.

پایداری زیست محیطی

اسموتی حاوی اسپیرولینا- 724press.com

اگر به تأثیرات زیست محیطی غذایی که مصرف می‌کنید هم اهمیت می‌دهید پس اسپیرولینا برای شما یک مکمل جذاب است که  باید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دلایل زیادی در دست است که نشان می‌دهد اسپیرولینا دارای چنین تأثیر پایداری است. بتوجه به پتانسیل این جلب برای کمک به کاهش ردپای کربن در سیستم غذایی این ادعا چندان بیراه نیست. جلبک سبزآبی اسپیرولینا فوق‌العاده سریع رشد می‌کند؛ یعنی می‌توان تنها در عرض دو الی سه هفته مقدار زیادی از آن را برداشت کرد. حتی می‌توان آن را در خارج از اقیانوس‌ها تکثیر کرده و پرورش داد و برای این کار تنها نیاز به استفاده از تکنیک هیدروپونیک داریم که در این صورت اسپیرولینا را می‌توان با حداقل نیاز به آب شیرین پرورش داد.

راهکار سالم اضافه کردن اسپیرولینا به برنامه غذایی روزانه

اشکال مختلف جلبک اسپیرولینا- 724press.com

باوجود این همه خاصیت طبیعی است اگر وسوسه شده باشد که همین حالا دست به کار شده و این جلبک مفید و پرخاصیت را از نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی ‌تان یا اولین فروشگاه آنلاین ارائه دهنده محصولات غذایی خریداری کنید، اما بهتر است دست نگه داشته و تا پایان این مطلب 724press را همراهی کنید. درواقع بهتر است قبل از خریداری این محصول، به نکات مهم و کلیدی توجه کنید که می‌تواند شما را از خطرات احتمالی مصرف اسپیرولینا محفوظ نگاه دارد.

مطلب مرتبط:  از خواص و فواید ریواس چه می‌دانید؟

بهتر است بدانید اگر اسپیرولینا در محیطی نامناسب یا شرایط تنظیم نشده رشد کند، می‌تواند سموم محیطی را به خود جذب کند؛ درنتیجه وقتی شما این جلبک را به اسموتی خود اضافه می‌کنید خیلی راحت این سموم را هم وارد بدن خود می‌کنید. بنابراین مهم است که از مارک اسپیرولینای خریداری شده اطمینان حاصل کنید که هم استانداردهای خلوص را رعایت کرده باشد و هم امنیت و سلامت آن به‌وسیله شخص ثالث تأیید شده باشد.

از طرف دیگر ذکر این نکته هم ضروری است که اسپیرولینا می‌تواند روی فرآیند لخته شدن خون اثر کرده و آن را کاهش دهد. بنابراین اگر از هرگونه اختلال در زمینه لخته شدن خون رنج می‌برید، بهتر است قبل از شروع به مصرف اسپیرولینا با متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک معالج خود مشورت کنید تا از بروز هرنوع عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری شود.

عوارض و خطرات مصرف اسپیرولینا چیست؟

اسموتی اسپیرولینا با فندق- 724press.com

 اسپیرولینا حاوی فنیل آلانین است؛ اسید آمینه‌ای که باعث آسیب دیدن افراد مبتلا به بیماری فنیل کتونوری می‌شود. از سوی دیگر اگر به هر شکلی جزو گروه‌های سلامتی پرخطر هستید، مثلا باردار بوده یا به نوزاد خود شیر می‌دهید یا دچار نقص سیستم ایمنی هستید، بهتر است قبل از شروع مصرف با یک متخصص مشورت کنید. البته جلبک اسپیرولینا ماده مغذی و مفیدی است اما این افراد بهتر است برای پرهیز از هرگونه اتفاقات احتمالی از قبل با متخصص مشورت کنند تا به‌شکلی ایمن و بی‌خطر از فواید این جلبک سبز آبی ارزشمنده بهره‌مند شوند.

البته درحال حاضر هنوز هیچ توصیه رسمی برای مصرف اسپیرولینا وجود ندارد، درنتیجه سخت است میزان مشخصی را برای مصرف روزانه آن مشخص کنیم. بااین‌حال دوز پذیرفته شده فعلی برای این ماده مغذی چیزی بین یک الی  ۳ گرم و نهایت ده گرم در روز است. اگر دوست دارید از تمامی مزایای شگفت‌انگیز و مواد ممغذی اسپیرولینا بهره‌مند شود، کافی است یک قاشق غذاخوری از آن رابه اسموتی یا دیگر نوشیدنی‌های دلخواه خود اضافه کنید. این کار به سلامت هرچه بیشتر سبک زندگی شما کمک می‌کند.

مخلوط اسپیرولینا با ماست، میوه و مغزها- 724press.com

درپایان نظر شما در مورد مصرف جلبک اسپیرولینا چیست؟ آیا شما هم وسوسه شدید این جلبک پرخاصیت را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید؟ اگر همین حالا هم مصرف اسپیرولینا را شروع کردید، خوشحال می‌شویم نظر و تجربه خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. از این همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.