کیوی میوه‌ای سرشار از سروتونین است. معجزه طبیعت که می‌توان چرخه خواب شما را تنظیم کرده و از این طریق باعث شود که هم سریع‌تر به خواب بروید و هم مدت طولانی‌تری بخوابید. اگر دوست دارید بیشتر با این ویژگی کیوی و فواید آن آشنا شوید، درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Bhg، یکی از زیباترین و خوشمزه‌ترین میوه‌ها، کیوی است که هم باب طبع کودکان است و هم بزرگسالان از خوردن آن لذت می‌برند. با این حال این میوه همچون کامو کامو، ممکن است چیزی بیشتر برای عرضه داشته باشند. درواقع این میوه سبز روشن به‌اندازه مغذی و میفید هستند که بعید نیست روزی مورد تحسین جامعه سلامت قرار بگیرند.

نصف کردن کیوی روی تخته برش آشپزخانه- 724press.com

به‌تازگی یکی از مزایای بالقوه کیوی که می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن کمک فراوانی بکند به شدت مورد توجه قرار گرفته و خبرساز شده و آن چیزی نیست جز فایده مصرف کیوی برای داشتن یک خواب کافی و مناسب که آرزوی بسیاری از افراد است. درادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد خواص کیوی صحبت کرده و به شما نشان دهیم این میوه مغذی حاوی چه موادی است که باعث ایجاد چنین محبوبیتی برای آن شده است.

کیوی چیست؟

میوه کیوی آویزان از درخت- 724press.com

اغلب کیوی را به‌عنوان میوه‌ای گرمسیری معرفی می‌کنند. اما بهتر است بدانید کیوی در واقع گیاهی بومی علفزارها و جنگل‌های چین و روسیه است. در گذشته کیوی بیشتر با عنوان انگور فرنگی چینی شناخته می‌شود؛ چرا که این میوه ظاهری شبیه به انگور داشته و درخت آن مثل درختان انگور تاکستان‌ها میوه می‌دهد. برای اولین بار در اوایل دهه  ۱۹۰۰ بود که کیوی به نیوزیلند صادر شد. در آنجا آنها با نامی جدید به استقبال این میوه رفتند که از پرنده مشهور، بومی و بدون قابلیت پرواز این کشور الهام گرفته شده بود. این میوه با نام جدید کیوی به زودی به سراسر جهان صادر شد.

مطلب مرتبط:  از خواص میوه کامو کامو چه می‌دانید؟

این سرآغاز داستان جذاب کیوی بود، هرچند که هنوز هم این میوه را اغلب با دیگر میوه‌های استوایی در یک گروه طبقه‌بندی می‌کنند. البته شاید این طبقه‌بندی چندان هم بیراه نباشد؛ چرا که هم طعم این میوه تکمیل‌کننده طعم میوه‌های گرمسیری است و هم فصل رشد بسیار طولانی دارد که بیشتر آن را برای پرورش در آب‌وهوای گرم مناسب کرده است.

خوردن کیوی چه فوایدی دارد؟

خوردن کیوی با قاشق- 724press.com

وقتی صحبت از ارزش غذایی و فواید تغذیه‌ای درمیان باشد، خوشبختانه کیوی چیزهای زیادی برای عرضه دارد. این میوه به‌خصوص از دو ویتامین C و E است، دو آنتی اکسیدان مهم و قدرتمند که به دلیل خواص بی‌نظیرشان نقشی مؤثر در کاهش التهاب بدن بازی کرده و از سلامت سیستم ایمنی هم محافظت می‌کنند. به گزارش سایت خبری 724Press، کیوی همچنین غنی از ویتامین K و پتاسیم است. مصرف این میوه به متابولیسم انرژی کمک کرده، به فرآیند لخته شدن خون کمک کرده و مایعات بدن را به تعادل می‌رساند. درنهایت کیویمی‌تواند به ساخت گلبول‌های قرمز که حضورشان برای زیست ما حیاتی است کمک کرده و سلامت اعصاب و ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد.

فیبر موجود در کیوی در کنار پریبیوتیک‌های موجود در آن هم برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. فیبر به بهبود عملیات هضم غذا کمک کرده و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. وجود فیبر باعث می‌شود که شما زودتر احساس سیری کرده و مدت بیشتری سیر بمانید و دراین صورت نیاز به مصرف تنقلات یا وعده‌های غذایی اضافی ندارید؛ درنتیجه از مشکل چاقی و اضافه وزن هم درامان خواهید بود. پری بیوتیک‌ نوعی فیبر غیرقابل هضم است که به‌وسیله باکتری‌های ساکن روده بزرگ مصرف می‌شود. این امر باعث ایجاد یک فلور میکروبی یا میکروبیوم روده‌ای پررونق و سالم شده و از این طریق سلامت دستگاه گوارش را تأمین می‌کند.

آیا واقعا کیوی می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند؟

اسموتی سیب و کیوی- 724press.com

اما تحقیقات جدید پرده از امتیاز جدید کیوی برداشته‌اند، درواقع نتیجه این مطالعه این ادعا را تقویت می‌کند که کیوی می‌تواند باعث تجربه خواب شبانه آرام‌تری شود. این جذابیت ترش مزه و سبز رنگ به صورت طبیعی سرشار از سروتونین است، یک انتقال‌دهنده عصبی کلیدی در بدن ما که نقش زیادی در تنظیم مکانسیم خواب دارد. به گزارش ۷۲۴پرس، بسته به سطح موجود، سروتونین می‌تواند نقش مثبتی در  زمان به خواب رفتن، توانایی داشتن خواب پیوسته در طول شب و داشتن خواب عمیق بازی کند. به‌علاوه سروتونین یک پیش‌ساز کلیدی برای ملاتونی است، هورمونی که همه با آن آشنایی داریم و می‌دانیم که این هورمون هم به داشتن خواب کافی و آرام کمک می‌کند.

از طرف دیگر تحقیقات قانع‌کننده دیگری هم انجام شده است که نشان می‌دهد ارتباط مثبتی میان مصرف آنتی اکسیدان و الگوهای خواب سالم وجود دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، کیوی سرشار از دو ویتامین C و E است، دو ویتامینی که آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند. اما شاید مرتبط‌ترین تحقیق انجام شده در این رابطه، مطالعه کوچکی باشد که رابطه میان مصرف کیوی و وضعیت خواب فرد را مورد بررسی قرار داده بود. نتیجه این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که به مدت چهار هفته یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی خوردند، هم سریع‌تر به خواب رفته و هم خواب آرام‌تری را تجربه کردند. این افراد همچنین مدت زمان بیشتری را در خواب بوده و در مجموع از کیفیت خواب خوبی برخوردار بودند.

کیوی سالم و نصف شده- 724press.com

چه فایده مصرف کیوی برای داشتن خواب سالم باشد و چه فواید بی‌نظیر مصرف این میوه در زمینه بهبود سلامت عمومی است که توجه شما را به خود جلب کرده است، درنهایت کیوی میوه‌ی مغذی است که نباید جایش در فهرست برنامه غذایی روزانه ما خالی باشد. طعم کیوی شاید باب طبع همه نباشد، اما اگر بتوانید طعم آن را تحمل کنید، مطمئن باشید که فواید زیادی در انتظارتان است.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه اسموتی سیب سبز و اسفناج

فراموش نکنید که پوست کیوی هم قابل خوردن است و حتی می‌تواند ارزش غذایی این میوه را به‌میزان قابل توجهی افزایش دهد. پوست میوه حاوی فیبر، ویتامین E و فولات است که نیاز بدن شما به این مواد مغذی را بهتر برطرف می‌کند. می‌توانید کیوی را به انواع اسموتی، سالاد، ماست، غلات صبحانه، بلغور جو دو سر، انواع سس و محصولات غذایی پخته شده اضافه کرده و از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید.

اسموتی با کیوی و برگ نعناع- 724press.com

حالا که کیوی در بازار است، بهترین موقع برای امتحان کردن خواص بی‌نظیر آن است. خودتان دست به کار شده و تا زمانی که کیوی در بازار وجود دارد، یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید و ببینید آیا نتایج این تحقیق صحت دارد؟ آیا واقعا کیوی می‌تواند روی چرخه خواب شبانه اثرگذار باشد؟ اگر این راهکار را تجربه کردید و نتیجه گرفتید، فراموش نکنید تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی و همکاری شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.