افسردگی بیماری است که به جنسیت خاصی وابسته نبوده و هم مردان و هم زنان می‌توانند در مقطعی از زندگی خود این مشکل را تجربه کنند. افسردگی وضعیت جدی است که می‌تواند روی نحوه تفکر، احساسات و اعمال فرد تأثیر بگذارد. اگر دوست دارید با علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان آشنا شوید، درادامه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، براساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، به نظر می‌رسد زنان بیش از مردان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، بااین‌حال براساس همین داده‌ها مشخص شده است که مردان هم هرچند با میزان کمتر، اما همچنان با مشکل افسردگی درگیر هستند.

مردان افسرده-724press.com

این مسئله ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل اجتماعی و بیولوژیک باشد که امر تشخیص افسردگی در مردان را کمی دشوارتر کرده است. از سوی دیگر در مقایسه با خانم‌ها، آقایان ممکن است از نظر فرهنگی بیشتر تحت فشار قرار بگیرند تا احساسات خود را پنهان کرده و از این طریق رفتاری مردانه از خود نشان دهند. به‌همین دلیل این امر اغلب در میان مردان شایع است که علائم افسردگی به شکلی متفاوت از زنان بروز کرده و همین امر تشخیص مشکل را هم دشوارتر می‌کند.

بنابراین اگر احساس می‌کند خودتان یا کسی که به او علاقه دارید ممکن است درگیر درجات مختلفی از افسردگی باشید، حتما در ادامه این مطلب با 724press همراه باشید تا در مورد علائم و نشانه‌هایی که ممکن است مردان افسرده با آنها مواجه شوند آشنا شده و از راهکارهای مفید برای بهبود وضعیت افسردگی آگاه شوید.

علائم افسردگی در مردان چیست؟

افسردگی در مردان-724press.com

در شروع بد نیس  ابتدا به علائم جسمانی بپردازیم که فرد درگیر افسردگی آنها را تجربه می‌کند. درواقع مردان مبتلا به افسردگی ممکن است قبل از هرچیز متوجه اثرات فیزیکی این بیماری شوند. البته افسردگی بیشتر به‌عنوان یک اختلال در وضعیت سلامت روانی در نظر گرفته می‌شود اما طبیعی است که شاهد اثرات آن در وضعیت فیزیکی و جسمانی فرد هم باشیم.

بسیاری از مردان به احتمال زیاد ابتدا برای رفع مشکلات سلامت بدنی خود به پزشک مراجعه می‌کنند تااینکه نگران مسائل احساسی، روانی و عاطفی خود باشند. برخی از علائم فیزیکی رایج افسردگی در مردان شامل موارد زیر است:

  • احساس تنگی قفسه سینه
  • مشکلات گوارشی مثل ایجاد نفخ، اسهال یا یبوست
  • اختلال و ایجاد مشکلات جنسی
  • سردرد
  • مشکلات هورمونی همچون میزان پایین هورمون تستوسترون
  • تجربه درد جسمانی
  • تپش قلب
  • کاهش وزن ناخواسته که می‌تواند گاهی به صورت افزایش وزن هم دیده شود

اما اصلی‌ترین اثرات بیماری افسردگی روی وضعیت روانی فرد قابل مشاهده است.

علائم روحی روانی افسردگی در مردان

تصویر یک مرد خسته-724press.com

علائم روانی افسردگی ممکن است در مردان متفاوت از زنان ظاهر شود که می‌تواند تشخیص بیماری را با مشکلات بیشتری مواجه کند. این علائم ممکن است با نحوه تفکر و پردازش اطلاعات فرد تداخل داشته و از این طریق روی رفتار و احساسات او هم اثر بگذارد. اما در مجموع برخی از رایج‌ترین علائم افسردگی روانی در مردان شامل این موارد است:

  • ناتوانی در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • الگوهای فکری وسواس‌گونه اجباری
  • افکار مسابقه‌ای
  • مشکلات خواب که معمولا به صورت سختی در به خواب رفتن یا سخت بیدار شدن است
  • فکر کردن به خودکشی

اما برخی دیگر از علائم افسردگی به صورت عاطفی بروز می‌کند. به گزارش سایت خبری ۷۲۴پرس، درحقیقت بیشتر مردم وقتی کلمه افسردگی را می‌شوند ذهن‌شان معطوف به وضعیتی می‌شود که فرد بسیار غمگین به نظر می‌رسد.

مرد خسته و اندوهگین نشسته روی مبل-724press.com

بااین‌حال تجربه غم و اندوه تنها یکی از احساسات احتمالی است که افراد افسرده می‌توانند آن را به درجات مختلف تجربه کنند. علاوه بر غم و اندوه، مردان افسرده ممکن است با این علائم احساسی هم مواجه شوند:

  • تحریک
  • پرخاشگری
  • خشم
  • کناره‌گیری عاطفی از دوستان، افراد خانواده و همکاران
  • ناامیدی
  • عدم علاقه به حضور در جمع خانواده، اجتماع، فعالیت‌های سرگرم‌کننده یا محیط‌های کاری
  • کاهش میل جنسی
  • بی‌قراری

مشخص است که مردان افسرده هم همچون زنان با طیف گسترده‌ای از وضعیت‌های گوناگون روحی، روانی و جسمانی مواجه می‌شوند.

علائم رفتاری افسردگی در مردان به چه شکل است؟

ذهن آشفته در مرد افسرده-724press.com

طبیعی است علائم روانی، جسمی و عاطفی افسردگی در مردان که در موارد فوق به ‌آنها اشاره کردیم، روی وضعیت رفتاری فرد هم اثرگذار باشد. از آنجایی که برخی از آقایان در مورد درک و بیان احساسات خود مقاومت می‌کنند، دراکثر موراد این علائم رفتاری افسردگی است که زنگ خطر را برای دیگران به صدا درمی‌آورد که احتمالا با فردی افسرده سروکار دارند.

مطلب مرتبط:  انواع افسردگی‌ ها را بشناسید

در مردان اغلب علائم رفتاری افسردگی شامل این موارد است:

  • بروز مشکلات کاری، مشکل در ارتباط برقرار کردن با خانواده و انجام مسئولیت‌های شخصی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • استفاده از نوشیدنی‌های مضر الکلی
  • درگیر شدن در فعالیت‌های مخاطره‌آمیز مثل بی‌احتیاطی در رانندگی یا داشتن روابط خارج از خانواده و محافظت نشده
  • انزوا و دوری گزیدن از اجتماع
  • اقدام به خودکشی

چرا افسردگی در مردان به‌درستی تشخیص داده نمی‌شود؟

مردی غرق در فکر-724press.com

برای رفع هر مشکلی، ابتدا باید آن را به‌درستی تشخیص داد. درحالی که به نظر می‌رسد مباحث پیرامون سلامت روان بیش از گذشته مورد توجه عموم قرار گرفته است، اما هنوز هم نوع انگ فرهنگی یا اجتماعی در مورد بیماری افسردگی وجود دارد؛ معضلی که به‌ویژه شاهد وجود آن در میان مردان هستیم.

به صورت کلی، مردان از دیرباز چه از سوی خانواده و چه از طرف اجتماع تحت‌فشار هستند تا احساسات خود را مخفی نگاه داشته و به اصطلاح آنها را بروز ندهند. اگرچه همه ما می‌دانیم این کار درستی نیست، اما به‌هرحال این بخشی از قواعد تثبیت شده جامعه است که خواه ناخواه به‌وسیله بسیاری از مردم رعایت می‌شود. درتلاش برای حفظ کردن این هنجارهای اجتماعی، مردان بی‌آنکه بخواهند یا حتی بدانند ممکن است سلامت عاطفی، جسمی و روانی خود را در معرض خطر قرار دهند.

جسله مشاوره-724press.com

از سوی دیگر، واقعیت این است که اصلا به بسیاری از مردان آموزش درستی داده نمی‌شود که متوجه علائم کمتر رایج بیماری افسردگی شوند و از این طریق به مشکل خود پی ببرند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، برخی از مردان هرگز برای درمان افسردگی به دنبال درمان یا گرفتن کمک نیستند؛ چراکه هنوز متوجه علائم هشداردهنده نشده‌اند. از طرف دیگر برخی از مردان که با دیدن علائم تاحدی وضعیت پیش‌آمده را تشخیص داده باشند هم ممکن است برای صحبت کردن درمورد مشکل خود تحت‌فشار باشند؛ چراکه از قضاوت شدن به‌وسیله دیگران واهمه دارند.

مطلب مرتبط:  درمان افسردگی با انواع روش‌های ماساژ

درنتیجه هنگامی که بسیاری از مردان علائم افسردگی را تجربه می‌کنند، به جای پرداخت به مشکل اصلی سعی می‌کنند وقت خود را با انجام ساعت‌های طولانی کار یا فعالیت‌های دیگر پر کنند تا به اصطلاح ذهن‌شان از مشکل اصلی دور شده و درگیر کارهای دیگر شود. این درحالی است که مثل هر بیماری دیگری تشخیص به‌موقع افسردگی و جستجوی درمان مناسب آن، می‌تواند به بهبود شرایط و حتی نجات زندگی فرد کمک شایانی کند.

درمان دارویی بیماریهای عصبی و مغزی-724press.com

به گزارش 724Press و براساس گزارش‌های به‌دست آمده از سوی منابع قابل اعتماد آمار خودکشی در میان مردان بسیار بالا است و این وضعیت به‌ویژه در مورد مردانی که در ارتش یا نیروهای نظامی فعالیت داشته یا دارند جدی‌تر است. ازطرف دیگر مردان در مقایسه با زنان سه الی چهار برابر بیشتر به خودکشی کردن تمایل نشان می‌دهند.

این مسئله اهمیت توجه به مشکل افسردگی و تبعات آن را در معرض توجه قرار داده و نشان می‌دهد که چرا باید به مردان افسرده کمک کنیم تا هم با جنبه‌های مختلف علائم افسردگی در مردان آشنا شوند و هم اینکه چطور برای تشخیص و درمان آن اقدام کنند؛ چراکه با درمان مناسب، مردان افسرده هم می‌توانند زندگی کامل و شاد را تجربه کنند.

گزینه‌های موجود برای درمان افسردگی در مردان چیست؟

روش درما افسردگی در مردان-724press.com

افسردگی اغلب با راهکارهایی ساده همچون گفتگو درمانی، استفاده از داروهای مناسب یا تلفیق دو روش با هم درمان می‌شود. متخصصان و درمانگران می‌توانند با ایجاد یک برنامه درمانی شخصی، بهترین گزینه‌ها را برای درمان فرد مشخص کنند.

مطلب مرتبط:  مراقب افسردگی کودکان باشید!

بسیاری از مردان برای شروع مشکل افسردگی خود ترجیح می‌دهند یک قرار ملاقات با یک گفتگودرمانگر یا روان درمانگر گذاشته و در مورد مشکل صحبت کنند. دراین جلسه درمانی، دکتر متخصص می‌تواند روش‌های درمانی و مراقبتی متعددی را به فرد توصیه کند که شامل این موارد هستند:

  • درمان شناختی رفتاری
  • درمان بین فردی
  • درمان حل مسئله
  • روان درمانی

دراین مرحله ممکن است برای فرد افسرده داروه هم تجویز شود. بااین‌حال برای موارد حادتر ممکن است متخصص یا روان‌درمانگر بلافاصله برای بیمار دارو تجویز کند تا برخی علائم فیزیکی، ذهنی، احساسی و رفتاری کاهش پیدا کند. این مسئله به‌خصوص زمانی حائز اهمیت بیشتری است که فرد یا در فکر خودکشی است یا تجربه خودکشی ناموفق را داشته باشد.

درمان افسردگی-724press.com

داروهای ضد افسردگی رایج شامل مواردی همچون «پاروکستین» (Paxil) یا «سرترالین» (Zoloft) است که معمولا برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بااین حال یک متخصص مراقبت‌های روانی ممکن است داروهای دیگری را هم برای درمان فرد پیشنهاد کند. توجه داشته باشید این داروها اغلب بین چند هفته تا چند ماه زمان لازم دارند تا فرد شروع به درک تفاوتی محسوس در وضعیت روحی روانی خود کند. پس لازم است فرد افسرده صبور بوده و به برنامه درمانی توصیه شده خود پایبند باشد.

زمان مناسب برای  کمک  گرفتن از دیگران

کمک گرفتن از دیگران برای درمان بیماری افسردگی-724press.com

اگی یکی یا چند مورد از علائم افسردگی که در این مطلب به آنها اشاره شد را تجربه کردید، به‌شکلی که جریان عادی زندگی روزمره شما را با مشکل مواجه کرده است، زمان وقت مشاوره گرفتن و صحبت با    متخصص سلامت روان فرا رسیده است.

درنهایت فراموش نکنید که اگرچه در جوامعی که هنوز دیدگاه‌های سنتی و مردانه حاکم است، صحبت کردن از افسردگی در میان مردان یک تابو است؛ بااین‌حال مهم است که با مشکل خود مواجه شده و وجود آن را بپذیرید. چراکه اولین گام برای درمان پذیرفتن وجود بیماری است. درواقع به اشتراک گذاشتن دانسته‌های در مورد علائم افسردگی در مردان می‌تواند مسیری به سوی دریافت مراقبت‌های روانی بهتر و البته فراگیرتر باشد. به‌این ترتیب شاید گفتگویی دوستانه با مشاور یا دکتر روان‌درمانگر و مصرف داروها  بتواند مشکل افسردگی را کنترل کرده و به زیست سالم و باکیفیت‌تر فرد کمک کند.

در جوامعی که مردان به صورت مرتب و مداوم تحت فشارهای سنگین روحی، روانی و حتی اقتصادی هستند، این توجه به وضعیت روحی و روانی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. پس درمان مشکل افسردگی خود را جدی بگیرید تا از زندگی شاد و باکیفیت‌تر لذت ببرید.

ذهن آشفته-724press.com

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. به نظر شما وضعیت افسردگی در میان مردان در جامعه ایرانی به چه شکل است؟ آیا اینجا هم مردان از نظر اجتماعی و فرهنگی به‌اندازه‌ای تحت‌فشار هستند که مشکل افسردگی خود را پنهان کنند؟ آیا شما هم درگیر چنین وضعیتی هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، شما برای مقابله با آن به چه راهکاری روی آوردید؟ ما مشتاق شنیدن نظرات و تجربه‌های ارزشمند شما عزیزان هستیم. فراموش نکنید آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس​