درجهان شلوغ و پر ازدحام امروز که  روح و جسم بشر توأمان در معرض فشار و  آسیب‌های متعدد قرار دارد، تجربه روش‌های مختلف رسیدن به حس آرامش و ثبات از اهمیت بالایی برخوردار است. پس اگر شما هم تحت فشار و استرس‌های روزانه قرار داشته و از این وضعیت رنج می‌برید، شاید بد نباشد به‌سراغ مراقبه و مدیتیشن بروید. اما چه زمانی از روز بهترین زمان برای انجام مدیتیشن است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، مدیتیشن یک اصطلاح کلی برای انواع تکنیک‌هایی است که برای بهبود تمرکز ذهن استفاده می‌شوند؛  روشی که می‌تواند به ایجاد یکپارچگی میان ذهن و جسم کمک کند. مدیتیشن شامل جنبه‌هایی از تمرکز، آرامش، بی‌طرفی عاطفی یا عدم قضاوت کردن در مورد مسائل پیرامونی و تمرکز حواس است. برای بسیاری از مردم، انجام مدیتیشن و مراقبه چیزی شبیه تجربه‌ای معنوی است.

تصویری از زنی درحال مدیتیشن کردن در میان گلدانهای گل-724press.com

مدیتیشن همچنین راهی ایمن برای بهبود سلامت کلی بدن هم در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه می‌تواند  فوایدی برای سلامت جسمی و روانی فرد به دنبال داشته باشد. اما گر بخواهید بخشی از برنامه روزانه خود را به انجام مدیتیشن اختصاص دهید، شاید این پرسش برای‌تان ایجاد شود که چه زمانی از روز بهترین زمان برای انجام مراقبه و مدیتیشن است؟ خب، بهتر است بگوییم در عمل شما می‌توانید هر زمانی که امکانش را داشتید به انجام مدیتیشن بپردازید. به‌عبارتی کل روز   را وقت دارید، اما مزایای مدیتیشن در هنگام صبح شاید بیشتر از دیگر اوقات روز باشد. اما بیایید کمی اصولی‌تر این مسئله را بررسی کنیم.

بهترین زمان روز برای انجام مدیتیشن چه زمانی است؟

زن و مرد کارتونی در حال مدیتیشن-724press.com

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم بهترین زمان روز برای مدیتیشن هر زمانی از روز است که شما برنامه و انگیزه کافی برای انجام آن را داشته باشید.

مطلب مرتبط:  آشنایی با انواع مدیتیشن و مراقبه

به گزارش ۷۲۴پرس، جان متیوز مددکار اجتماعی بالینی  ساکن ویرجینا می‌گوید بهترین زمان برای مدیتیشن، زمانی است که می‌توانید واقعا به انجام آن متعهد باشید. بااین‌حال به شکل متعارف صبح زمان خوبی برای انجام آن است، درنتیجه اگر بتوانید صبح‌ها زمانی را برای انجام این کار اختصاص دهید واقعا عالی خواهد بود. بااین‌حال لازم نیست خیلی هم به این مسئله مقید بوده و خود را برای انجام مدیتیشن تحت‌فشار قرار دهید. درواقع اگر صبح زمان کافی برای انجام این کار ندارید هم بی‌نگرانی  مدیتیشن را به زمان دیگری از روز موکول کنید. اما چرا صبح زمان بهتری برای این کار است؟

فواید انجام مدیتیشن هنگام صبح

دختری جوان در حال مدیتیشن و مراقبه-724press.com

اگرچه به‌نظر می‌رسد فواید انجام مراقبه و مدیتیشن واقعا ربطی به زمان انجام دادن آن ندارد، اما بااین‌حال دلایلی هم وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که هنگام صبح این کار را انجام می‌دهند، فواید بیشتری از این کار می‌برند. 

شروع بهتر روز

یکی از مربیان معتر مدیتیشن و متخصص سلامت از ایالت کالیفرنیا در توضیحات خود اشاره می‌کند که انجام مدیتیشن در هنگام صبح می‌تواند وضعیت روحی و روانی شما را برای بقیه روز تنظیم کند. به  گفته این مربی مدیتیشن صبحگاهی پایه از آرامش و تعادل را ایجاد می‌کند که در ادامه روز تدام دارد. این مسئله می‌تواند به تمرکز ذهن، مدیریت استرس و افزایش آرامش و رفاه کلی  عاطفی فرد در ساعات باقیمانده روز و حتی روز بعد کمک کند.

مدیریت روزهای پر استرس

مدیتیشن صبحگاهی ممکن است به شما در مدیریت احساساتی  همچون نگرانی، انتظار و اضطراب به‌خصوص در روزهای پر استرس کمک کند. 

به گفته این مربی  نکته‌ای در مورد مدیتیشن وجود دارد که ظاهرا اشاره‌ای به گاندی است. اینکه به نظر می‌رسد روزهایی که گاندی واقعا مشغولیت ذهنی داشته است به جای یک ساعت، صبح‌ها  ۲ ساعت مدیتیشن می‌کند. منظور از این مسئله این است که مدیتیشن می‌تواند به ما کمک کند که برای شروع روزهای سخت، شلوغ و پراسترس آماده‌تر باشیم. از طرفی شاید روزی فرصت زیادی برای انجام مراقبه نداشته باشیم که درعوض می‌توانیم آن را انجام مدیتیشن طولانی‌تر در فرصت بعدی جبران کنیم.

مدیتیشن باعث ایجاد آرامش میشود-724press.com

صبح زمان سکوت و آرامش است

مدیتیشن صبحگاهی می‌تواند روز شما را اصطلاحا بسازد، بااین‌حال خود صبح هم می‌تواند زمینه‌ساز تجربه یک مدیتیشن مطلوب و پرفاید باشد.

به‌گفته کارولین اشمیت مددکار اجتماعی بالینی از میزوری،  صبح‌دم، زمانی که هنوز شلوغی روز آغاز نشده است، همه چیز رنگی از سکون و آرامشی ذاتی دارد. دراین موقع از روز ذهن انسان هم به صورت طبیعی آرام است و دنیای اطراف هم چون هنوز در خواب است، آرامش‌بخش است. به گفته خانم اشمیت صبح زود فرصتی است که می‌توانیم آن را به دور از شلوغی و هیاهو، در تنهایی و آرامش بگذارنیم. این زمانی برای خود ما است، زمانی برای تنها بودن و این چیزی است که تجربه کردن آن را لذت‌بخش می‌کند. به‌خصوص در دنیایی که هر روز بیشتر از قبل با مدرنیه و فناوری گره خورده و پرتنش‌تر می‌شود.

فرصتی آسان برای تمرین مدیتیشن

یکی از چیزهای مهم در مورد انجام مدیتیشن این است که لازم نیست زمان قابل توجهی را به انجام آن اختصاص دهید، به‌خصوص اگر تازه شروع به تمرین مراقبه کردید.

به گفته خانم اشمیت، صبح زمان مناسبی برای تجربه مدیتیشن در محیطی است که در آن آرام و راحت هستید، یعنی همان تخت یا رختخواب‌تان که در آن استراحت می‌کنید.، او می‌گوید از آنجایی که تا از خواب بیدار می‌‌شویم مدتی را در رختخواب باقی می‌مانیم، پس بهتر است از این فرصت حتی اگر پنج دقیقه هم باشد استفاده کرده و با خودمان خلوت کنیم. شما می‌توانید آگاهان جسم‌تان را احسا سکرده و ببینید بدن‌تان در زیر پتو چه احساساتی را تجربه می‌کند. آیا در وضعیت راحتی قرار دارید؟ دمای محیط را چطور احساس می‌کنید؟ کدام عضله بدن‌تان حس گرفتگی دارد؟ حتی می‌توانید به صداهای محیط گوش داده و بدون قضاوت کردن فقط آنها را بشنوید.

چه مدت زمان برای انجام مدیتیشن کافی است؟

مدیتشن با حرکت گل نیلوفر-724press.com

تحقیقات در مورد بهترین زمان برای انجام مدیتیشن هنوز به‌صورت محدود انجام شده است. برخی از کارشناسان معتقد هستند تکرار، ثابت و انجام درست مدیتیشن بسیار مهم‌تر از توجه به زمان انجام آن است.

مطلب مرتبط:  فواید حرکت سلام بر خورشید در یوگا

 به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، درجریان یک مطالعه که در سال  ۲۰۱۸ انجام شد، مشخص شد انجام  ۱۳ دقیقه مدیتیشن روزانه به مدت هشت هفته آن هم به‌وسیله کسانی که دراین امر بی‌تجربه بودند هم می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی مثبت در زندگی و وضعیت جسمانی و روانی افراد شود. گاهی حتی چند دقیقه مراقبه و مدیتیشن هم ممکن است تنها چیزی باشد که برای رسیدن به سطح مناسبی از تمرکز و آرامش به آن نیازمند هستید تا بتوانید به صورت مستقیم به جنگ چالش‌های روزانه رفته و از آزمون‌های سخت و موانع با موفقیت عبور کنید. 

به گفته یکی از مددکاران اجتماعی بالینی واقعا زمان خوب یا بدی برای انجام مدیتیشن وجود ندارد. گاهی حتی ۳۰  ثانیه مدیتیشن آگاهانه هم می‌تواند سودمند باشد.

انواع مدیتیشن صبحگاهی

تصویر زنی در حال مدیتیشن-724press.com

هر نوع مدیتیشنی می‌تواند مدیتیشن و مراقبه صبحگاهی مناسب شما باشد. تمرینی که شما  مشخص می‌کنید مطابق اهداف و اصول شما است. برای مثال اگر به‌دنبال تجربه‌های معنوی و روحانی نیستید، انواع مراقبه که با تمرکز بر معنویت انجام می‌شود، گزینه مناسبی برای شما نیستند.

نمونه‌هایی از انواع قالب‌های مرسوم مدیتیشن شامل موارد زیر هستند:

  • مراقبه ذهن آگاهی
  • مراقبه معنوی
  • مدیتیشن متمرکز
  • مدیتیشن مانترا
  • مراقبه ماورایی
  • آرامش پیش‌رونده
  • تجسم
  • مراقبه محبت‌آمیز
  • تنفس متمرکز
  • مدیتیشن برمبنای تروما

اشمیت می‌گوید مراقبه صبحگاهی می‌تواند برمبنای قدردانی کردن باشد. راهی برای تمرکز کردن روی قدردانی کردن از داشتن یک روز دیگر برای زندگی و تجربه لحظات تلخ و شیرین آن که می‌تواند به شما توانایی حرکت کردن به سمت جلو را بدهد.

نکاتی برای شروع تمرین مراقبه

محل مناسب برای انجام مدیتیشن-724press.com

بهتر است برای شروع زمان زیادی را برای انجام مدیتیشن درنظر نگیرید؛ طوری‌که به نظر برسد این کاری طاقت‌فرسا است و باعث خستگی زودرس‌تان شود.

در مجموع بد نیست به این توصیه‌ها توجه کنید:

  • کار را با اهداف زمانی کوچک شروع کنید. مثلا پنج یا  ۱۰ دقیقه مراقبه روزانه کافی است
  • در صورت امکان، زمان خاصی را برای انجام مراقبه مشخص کنید؛ بااین‌حال لازم نیست خیلی مقید باشید، گاهی انعطاف‌پذیری گزینه بهتری است.
  • در محیط خانه یا حتی طبیعت گشتی زده و بهترین مکان برای انجام مراقبه را انتخاب و مشخص کنید.
  • در ابتدا بد نیست تمرین‌های مختلف مدیتیشن را امتحان کنید تا چیزی که متناسب با نیاز و توانایی خودتان است را پیدا کنید.
  • اگر قالب مدیتیشن خاصی را پسندیدید، حتما کمی در مورد آن مطالعه کرده و چیزهای بیشتری از آن بیاموزید
  • اگر با افراد دیگری که مدیتشین می‌کنند در ارتباط هستید، حتما تجربه‌های خود را با آنها به اشتراک بگذارید.
  • بدنیست گاهی از برنامه‌های مدیتیشن یا آهنگ‌های آرامش‌بخش مناسب مراقبه استفاده کنید.
  • مهمتر از تمام نکات فوق، درحین یادگیری مراقبه با خود مهربان و صبور باشید. واقعا اشکالی ندارد اگر به مرور و حین انجام دادن مدیتیشن چیزهای جدیدی یاد بگیرید چون مبنای انجام مراقبه هم همین شناخت بهتر از خودتان است.

مدیتیشن صبحگاهی-724press.com

درنهایت باز هم یادآوری می‌کنیم در مجموع زمانی از روز وجود ندارد که بتوانیم آن را زمان نامناسب انجام مدیتیشن بدانیم. کل روز می‌تواند زمان ایده‌آل شما برای انجام مراقبه و مدیتیشن باشد. بااین‌حال بنابه‌دلایلی که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، مدیتیشن صبحگاهی دارای فواید و شرایط ایده‌آل‌تری است که می‌تواند مطلوب شما باشد. پس هر زمان و هر فرصتی که در اختیار داشتید را به این کار اختصاص داده و از فواید آن که به ‌تدریج در زندگی‌تان ظاهر می‌شود لذت ببرید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما تجربه انجام مدیتیشن و مراقبه را دارید؟ زمان ایده‌آل شما برای انجام این کار کی بود و چرا این زمان را انتخاب کردید؟ مشتاق شنیدن دیدگاه و تجربه‌ها شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس