بعید است کسی تابه‌حال آزمایش خون نداده باشد. درواقع کمابیش همه ما برای چکاپ سالانه وضعیت عمومی  یا تشخیص برخی مشکلات سلامتی این آزمایش را انجام دادیم. برای انجام آزمایش خون پیروی کردن از دستور پزشک معالج ساده‌ترین کار است. استراحت کافی، هیدارته بودن بدن و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی هم فواید خاص خود را دارد. دراین مجال با ما در مرور مراحل آماده شدن برای آزمایش خون  همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از  Healthline، آزمایش خون یکی از روش‌های معمول برای تشخیص مشکلات سلامتی  است، بااین‌حال بسیاری از افراد ممکن است بابت انجام این آزمایش احساس نگرانی داشته باشند. گروهی هم در مورد اینکه قبل از انجام آزمایش باید از خوردن چه مواد خوراکی پرهیز کرده یا کدام نوشیدنی‌ها را مصرف نکنند آگاهی نداشته باشند.

خونگیری از بیمار- 724press.com

درادامه قصد داریم کمی بیشتر به این مسئله پرداخته و به ارائه نکاتی بپردازیم که می‌تواند شما را برای آماده شدن برای انجام آزمایش خون یاری کند. همچنین به اختصار در مرد فرآیند خون‌گیری و عملیاتی که باید انتظار آن را داشته باشید هم کمی توضیح می‌دهیم. اگر این مسئله دغدغه شما هم است، دراین مجال با ما همراه باشید.

 یک روز قبل از انجام آزمایش باید چه کارهایی انجام بدهیم؟

یک سری نکته در مورد آماده شدن برای انجام آزمایش خون وجود دارد که بهتر است از یک روز قبل از انجام آزمایش به آنها توجه کنید. در ابتدا مهم است که دستوری که پزشک معالج داده است توجه کنید. برای انجام یک سری آزمایش‌های خونی خاص ممکن است لازم باشد از  ۹ الی ۱۲ ساعت قبل چیزی نخورید یا به جز آب مایعات دیگری مصرف نکنید. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که از مصرف برخی داروهای تجویز شده هم خودداری کنید.

مراحل آماده شدن برای آزمایش خون- 724press.com

اگر نیاز به گرفتن روزه به این شکل را دارید، باید از کارهایی همچون استعمال دخانیات، جویدن آدامس، مصرف نوشیدنی‌های مضر الکلی و همینطور انجام ورزش‌های شدید اجتناب کنید. همه این مسائل می‌تواند روی نتیجه آزمایش خون شما اثر بگذارد. اما اگر نیازی به این پرهیز غذایی طولانی مدت نداشتید هم بهتر است همچنان از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین و الکل خودداری کنید. همچنین مهم است که از نظر احساسی و روحی و روانی هم در وضعیت خوبی باشید. خواب کافی و داشتن استراحت به میزان لازم باعث می‌شود که گرفتن رگ شما در طول آزمایش خون راحت‌تر باشد.

اگر قرار است آزمایش خود را در آزمایشگاهی انجام دهید که نیاز به تعیین وقت قبلی ندارد، حتما از چند روز قبل تماس گرفته و از ساعاتی که کمترین شلوغی وجود دارد مطمئن شوید تا در زمان انجام آزمایش مجبور به تحمل انتظار طولانی برای رسیدن نوبت‌تان نگرانی نداشته باشید.

درمجموع مهم‌ترین نکات در مورد آزمایش خون شامل این موارد است:

  • برای اغلب موارد آزمایش خون لازم است حداقل ناشتا باشید
  • پزشک معالج در مورد شرایط انجام آزمایش با شما صحبت خواهد کرد؛ اما در مواردی همچون انجام تست عملکرد کبد، تست میزان چربی و کلسترول خون، تست سنجش میزان تری گلیسرید، گرفتن قند خون، تست لیپو پروتئین یا کلسترول خوب و بد و آزمایش پنل متابولیک لازم است بیمار حتما ناشتا باشد.

نکات مهم برای روز انجام آزمایش خون

محفظه حاوی خون- 724press.com

اما یک سری نکات ضروری هم وجود دارد که باید در روز انجام آزمایش به آنها توجه کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب- درواقع هیدارته بودن بدن باعث می‌شود که دیواره رگ‌های شما فرم خوبی داشته باشد و درنتیجه عملیات خون‌گیری با سهولت بیشتری انجام می‌شود.
  • پرهیز از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین- این نوع نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند.
  • خوردن صبحانه- اگر برای انجام آزمایش خود نیازی به ناشتا بود نیس تحتما یکی دو ساعت قبل از آزمایش صبحانه سبک میل کنید. این کار از بروز سرگیجه یا بی‌حال در هنگام گرفتن خون جلوگیری می‌کند. بااین‌حال اگر نگران ایجاد احساس تهوع هستید، می‌توانید از  خوردن صبحانه صرف‌نظر کنید.
  • پوشیدن لباس مناسب و آستین کوتاه که دسترسی به بازوی شما را آسان‌تر می‌کند.
  • بهتر است چند زودتر از زمان تعیین شده در درمانگاه یا آزمایشگاه حاضر شوید تا فرصت کافی برای پر کردن مدارک لازم را داشته باشید.
  • کارت بیمه و مدارک شناسایی به همراه داشته باشید.
  • یک  میان وعده کوچک مثل میوه یا شیرینی به همراه خود داشته باشید که بعد از انجام آزمایش خون آن را میل کنید.

فرآیند گرفتن خون به چه شکل است؟

گرفتن خون- 724press.com

این مسئله باعث نگرانی بسیاری از افراد است که از گرفتن خون  واهمه دارد. خونگیری یک روش سریع است که معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد. بعد از رسیدن به آزمایشگاه و پر کردن فرم پذیر یک تکنسین آزمایشگاه شما را به اتاق مخصوص راهنمایی می‌کند. بیمار روی صندلی نشسته و تکنسین ناحیه‌ی مناسب روی یک بازوی شما را ابتدا ضدعفونی کرده و سپس یک نوار لاستیکی را دور بازوی شما می‌بندد. این مسئله باعث می‌شود که رگ شما متورم شده و گرفتن خون راحت‌تر باشد. برای راحت‌تر شدن عملیات خون گیری گاهی تکنسین آزمایشگاه از شما می‌خواهد که دست‌تان را مشت کنید. سپس با استفاده از سوزن خون کافی از شما گرفته می‌شود.

مطلب مرتبط:  با انجام آزمایش خون از داشتن آلرژی مطلع شوید

اگر بعد از گرفتن خون احساس سرگیجه داشتید، حتما به تکنسین اطلاع دهید. می‌توانید تا زمان برطرف شدن سرگیجه روی صندلی بمانید. میان وعده‌ای که همراه خود دارید را به همراه آب میل کنید. نوشیدن آب می‌تواند به برطرف شدن حس سرگیجه‌ای که احساس می‌کنید کمک کند. ممکن است دردی جزئی  حس کنید یا کبودی کوچک روی محل ورود سوزن  ایجاد شود که نگرانی خاصی ندراد و ظرف مدت چند روز برطرف می‌شود.

چگونه با استرس و ترس احتمالی از آزمایش خون کنار بیاییم؟

عملیات خون گیری از بیمار- 724press.com

این طبیعی است که گروهی از انجام آزمایش خون حس ناراحتی، استرس و نگرانی داشته باشند. اگر عصبی هستید به تکنسین بگویید، او می‌تواند به شما کمک کند که حس راحتی بیشتری داشته باشید. حتی ممکن است لازم باشد به جای نشستن دراز بکشید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین بهتر است هنگام گرفتن خون روی خود را به سمت دیگر برگردانید. یک شی یا یک نقطه دیگر از اتاق را انتخاب کرده و روی آن تمرکز کنید.

مطلب مرتبط:  تشخیص و درمان آنمی

صحبت کردن با تکنسین آزمایشگاه دیگر کاری است که می‌تواند به پرت کردن حواس شما حین گرفتن خون کمک کند. می‌توانید با استفاده از هدفون به موسیقی گوش دهید. قبل از شروع آزمایش و حین انجام آن چند نفس عمیق بکشید، روی هر دم و بازدم خود تمرکز کرده  و از این طریق ذهن خود را آرام نگه دارید. بهتر است روز آزمایش همراه یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود در آزمایشگاه حاضر شوید که به شما آرامش داده و باعث ایجاد حس دلگرمی شوند.

چه مدت زمان برای آماده شدن نتایج آزمایش خون لازم است؟

لوله حاوی خون گرفته شده ازبیمار- 724press.com

دربسیاری از موارد، نتیجه آزمایش خون ظرف ۲۴ ساعت الی چند روز بعد آماده می‌شود. این موارد شامل این گزینه‌ها است:

  • CBC یا شمارش کامل خون
  • پنل متابولیک پایه
  • پنل متابولیک کامل
  • پنل لیپیدی

در برخی موارد اما مدت زمان آماده شدن نتیجه آزمایش کمی طولانی‌تر بوده و ممکن است چند هفته طول بکشد. به‌عنوان نمونه آزمایش برای تشخیص شرایط نادر به زمان بیشتری نیاز دارد؛ چراکه هر آزمایشگاهی از امکانات تخصصی برای انجام چنین آزمایش‌هایی برخوردار نیست. درنهایت پزشک یا تکنسین آزمایشگاه می‌تواند به شما در این مورد کمک کرده و مدت زمان انتظار برای دریافت نتیجه آزمایش را مشخص کند.

انجام آزمایش خون- 724press.com

درنهایت فراموش نکنید که آزمایش خون یک روش سریع و رایج برای تشخیص مسائل مربوط به سلامت و حتی چکاپ وضعیت سلامت عمومی بدن است. با توجه به توصیه‌های پزشک خود برای انجام این آزمایش آماده شوید. اگر حس بی‌قراری یا عصبی بودن دارید از کمک و راهنمایی تکنسین آزمایش و رعایت نکات ذکر شده در این مطلب استفاده کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. 

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. شما جزو کدام گروه هستید، کسانی که  واهمه‌ای از انجام آزمایش خون ندارند یا گروهی که از استرس خون دادن از چند روز قبل  در ترس و اضطراب به سر می‌برند؟ تجربه شما از آزمایش خون چه بوده است؟ خوشحال می‌شویم نظر و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس