اگرچه هنوز شاهد بارش باران پاییزی نبودیم، اما یکی از زیبایی‌های فصل پاییز همین ریزش باران است که باعث می‌شود بسیاری به فکر قدم زدن زیر باران بیفتند. درحالی‌که برای گروهی این کار چشم‌اندازی عاشقانه و جذاب دارد، گروهی دیگر از بیم ابتلا به سرماخوردگی معمولا قید آن را می‌زنند. اما آیا واقعا خیس شدن زیر باران باعث ابتلای شما به بیماری سرماخوردگی می‌شود؟ دراین مرور با ما همراه باشید تا به بررسی این ادعا بپردازیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، سرماخوردگی ناشی از فعالیت ویروس‌ها است و در عمل ربطی به خیس شدن شما با آب باران ندارد. بااین‌حال قرار گرفتن در معرض هوای سرد و مرطوب به مدت طولانی  می‌تواند باعث کاهش سطح ایمنی بدن شما شده و از این طریق احتمال ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد.

قدم زدن با چتر زیر باران- 724press.com

شاید شما هم در دوران کودکی این نصیحت را از بزرگترها شنیده باشید که اگر زیر باران بازی کنید، حتما سرما می‌خورید.  ممکن است برای‌تان تعجب آور باشد که این مسئله ممکنه حتی روی تصمیم‌گیری‌های شما در بزرگسالی هم تأثیرگذار باشد. اما آیا واقعا خیس شدن در باران خطرناک است؟ آیا می‌توانید بدون دغدغه احتمال بیمار شدن، از آن لذت ببرید؟ خب، اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم قرار گرفتن زیر بارش باران آن هم به مدت طولانی ممکن است شانس ابتلای شما به بیماری را زیاد کند؛ البته شرایط در مقایسه با  آن نصیحت دوران کودکی  پیچیده‌تر  است.

وقتی شما به مدت  زیادی   در محیط باز و در معرض بارش باران قرار داشته باشید، اثربخشی سیستم ایمنی بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند. ازآنجایی که سیستم ایمنی نقشی تأثیرگذار در حفظ سلامت ما و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری دارد، طبیعی است که کاهش عملکرد این سیستم می‌تواند احتمال ابتلای شما به ویروس سرماخوردگی را افزایش دهد. بااین‌حال هنوز هیچ نتیجه قطعی در این زمینه وجود ندارد که رابطه‌ای میان خیس شدن با باران و سرماخوردگی وجود داشته باشد.

آیا بودن در فضای بازی و زیر باران باعث سرماخوردگی می‌شود؟

مردی با چتر سیاه در حال پاک کردن بینی خود- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، عامل ابتلای افراد به سرماخوردگی ویروسی است. بااین‌حال یک مطالعه که سال گذشته میلادی انجام شد نشان داد کاهش دمای بدن با عملکرد منفی روی سیستم ایمنی بدن همراه بوده و راه را برای ابتلای افراد به بیماری سرماخوردگی هموار می‌کند؛ بنابراین درحالی که خود بارش باران نمی‌تواند باعث سرماخوردگی افراد شود، اما رطوبت حاصل از خیس شدن با آب باران با تضعیف سیستم ایمنی بدن اوضاع را کمی حاد می‌کند و درنهایت اگر شما به هر شکلی با ویروس سرماخوردگی در ارتباط باشید، احتمال ابتلای‌تان به این بیماری هم بالا می‌رود.

مطلب مرتبط: چطور از سرماخوردگی و آنفولانزای فصل جان سالم به در ببریم؟

بد نیست بدانید بیش از ۲۰۰ نوع مختلف ویروس سرماخوردگی وجود دارد. ویروس‌هایی مسری که می‌توانند از طریق تماس‌های فیزیکی نزدیک و همینطور انتشار از طریق هوا از فرد مبتلا به سایر افراد منتقل شوند. حتی اگر دستان شما آلوده به این ویروس باشد هم تماس آنها با نقاطی همچون دهان، بینی و چشم‌ها باعث گسترش بیماری سرماخوردگی می‌شود.

آیا می‌توان از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

چهره یک فرد مبتلا به بیماری سرماخوردگی- 724press.com

چند راهکار مهم برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون
  • خودداری از به اشتراک گذاشتن مواد خوراکی، نوشیدنی و وسایل شخصی با افرادی که ممکن است به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده باشند
  • اجتناب از لمس غیر ضروری چشم و دهان
  • داشتن خواب کافی
  • برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل
  • انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت منظم

بهترین درمان برای سرماخوردگی چیست و آیا راهی وجود دارد که دوره این بیماری را کوتاه کرد؟

زنی درحال نوشیدن مایعات گرم- 724press.com

اگر سرما خوردید، برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که ممکن است در کاهش طول ابتلای شما به این بیماری تأثیرگذار باشند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت کافی
  • نوشیدن مایعات به مقدار زیاد
  • استفاده از مرطوب کننده‌های هوا یا بخور
  • غرغره کردن آب نمک گرم

به گزارش 724Press، شستوی دهان، گلو و مجرای بینی با آب نمک یا سرم نمکی می‌تواند باعث از بین رفتن ویروس‌های موجود در این مجاری و در نتیجه کاهش عملکرد آنها شود. درکنار آن داروهایی هم برای درمان سرماخوردگی و همینطور آنفولانزا  وجود دارد که می‌توانید آنها را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

به‌عنوان مثال اسپری‌های ضد احتقان که به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کنند. درصورت بروز درد یا تب، قرص‌های مسکنی همچون ایبوپروفن هم مناسب است. بااین‌حال دستورهای قید شده روی بسته‌بندی این داروها را مطالعه کرده و اگر در مورد استفاده از این داروها یا عوارض آن نگرانی دارید، حتما با پزشک معالج یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی که در دسترس است، مشورت کنید.

طول دوره سرماخوردگی

پاک کرند بینی حین عطسه- 724press.com

در بیشتر اوقات افراد مبتلا به بیماری سرماخوردگی معمولا در عرض یک تا  ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند؛ بسیاری از این افراد حتی بدون معالجه به پزشک  و دریافت دارو و تنها با داشتن استراحت کافی و نوشیدن مایعات زیاد این مرحله را پشت سر می‌گذارند.

اما توجه داشته باشید که در مواردی هم ممکن است یک سرماخوردگی ساده منجر به بروز بیماری‌های خطرناک‌تری همچون برونشیت یا ذات‌الریه شود. اگر به هردلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا از سایر بیماری‌های تنفسی همچون آسم رنج می‌برید، احتمال بروز چنین وضعیتی بیشتر است. بنابراین مهم است که افرادی که اینگونه در معرض خطر هستند، برای درمان سرماخوردگی خود اقدامات جدی‌تری را مدنظر قرار دهند.

مطلب مرتبط: بهترین سوپ برای سرماخوردگی

از طرف دیگر متأسفانه بعید است بیماری کرونا به این سادگی دست از سر بشریت بردارد. علائم کووید ممکن است شامل از دست دادن حس چشایی و بویایی هم باشد که شما در بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا هم آنها را تجربه می‌کنید. پس اگر به هر دلیل شک دارید که به کدام بیماری مبتلا شدید، حتما از تست و آزمایش کرونا غافل    نشوید.

برای درمان سرماخوردگی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شیشه شربت و چند قرص- 724press.com

اگرچه در بیشتر موارد سرماخوردگی به سادگی و ظرف مدت کوتاهی رفع می‌شود، اما مواردی هم وجود دارد که بهتر است برای درمان آن تحت‌نظر پزشک باشید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، اگر علائم بیماری شما بیش از چند هفته به طول انجامید یا وضعیت بیماری شما ناگهان رو به وخامت گذاشت، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همچنین بروز مشکلات تنفسی یا تب شدید از دیگر مواردی است که لازم است برای رفع آنها از پزشک کمک بگیرید.

مطلب مرتبط: تشدید علائم بیماری سرماخوردگی را جدی بگیرید

توجه داشته باشید اگر به انواع بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مبتلا هستید یا از یک وضعیت پزشکی خاص رنج می‌برید هم لازم است به محض مشاهده علائم ابتدایی بیماری سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید.

افراد ممکن است چند بار به بیماری سرماخوردگی مبتلا شوند؟

فرد سرماخورده حین نوشیدن مایعات گرم- 724press.com

به طور متوسط افراد بزرگسال ممکن است حدود دو الی سه مرتبه در طول سال به بیماری سرماخوردگی مبتلا شوند؛ بااین‌حال کودکان اغلب موارد ابتلای بیشتری را تجربه می‌کنند. فراموش نکنید که بروز بیماری سرماخوردگی مختص فصل پاییز نیست و مردم در زمستان یا حتی فصل بهار هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. درنهایت هرزمانی که شما در معرض ویروس سرماخوردگی قرار بگیرید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید؛ پس نگران نباشید و با استفاده از دستورهای ساده‌ای همچون استراحت، خواب کافی و نوشیدن مایعات زیاد به جنگ این بیماری همه‌گیر بروید.

مطلب مرتبط: آیا ابتلا به دو نوع سرماخوردگی در یک زمان ممکن است؟

درپایان یک بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که قرار گرفتن زیر بارش باران ابدا به معنای این نیست که شما حتما سرما می‌خورید. اما اگر به مدت طولانی خیس و مرطوب باقی مانده و سردتان شود، ممکن است با کاهش سطح فعالیت سیستم ایمنی زمینه ابتلای شما به بیماری افزایش پیدا کند. اما گر سرما خوردید هم نگران نباشید، درواقع دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد. درنهایت بعد از مدت کوتاهی دوباره سلامت خود را باز خواهید یافت. پس بدون نگرانی از روزهای قشنگ پاییزی لذت ببرید.

درپایان از اینکه ۷۲۴پرس دات کام را در این مرور همراهی کنید از شما سپاسگزاریم. فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند شما عزیزان هستیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.