آلزایمر یکی از بیماری‌های عصر مدرن است که میلیون‌ها نفر را در گوشه و کنار جهان درگیر خود کرده است. این بیماری نه‌تنها زندگی فرد مبتلا که زندگی نزدیکان و اعضا خانواده او را هم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. ازآنجایی که بسیاری از مردان و زنان ترجیح می‌دهند از همسر و شریک زندگی مبتلا به آلزایمرشان در منزل مراقبت کنند، مهم است که از چشم‌انداز این مسئولیت و راهکارهایی که می‌تواند وضعیت را برای‌شان آسان‌تر کند هم آگاه باشند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، بیماری آلزایمر شکلی پیشرونده از  زوال عقل است؛ اصطلاحی که برای شرایط گوناگونی که روی تفکر، حافظه، رفتار، شخصیت  دیگر بخش‌های ذهنی و روانی بیمار اثرگذار است. به گفته انجمن آلزایمر، این بیماری  شایع‌ترین نوع زوال عقل است؛ به‌طوری که تنها در ایالات متحده بیش از  ۶ میلیون نفر را درگیر خود کرده است.

بیماری آلزایمر-724press.com

تشخیص آلزایمر می‌تواند آغاز فصلی جدید در زندگی فرد مبتلا و افراد خانواده و نزدیکان او باشد. این مسئله به خصوص روی زندگی همسران افراد درگیر آلزایمر اثر بیشتری از خود برجای می‌‌گذارد؛ چراکه نقش آنها اکنون تنها به شریک زندگی محدود نشده و حالا باید به‌عنوان یک مراقب هم وارد عمل شوند که این امر می‌تواند چالش‌های فراوانی را برای آنها به همراه داشته باشد. 

مطلب مرتبط: روش های نوین درمان آلزایمر سالمندان

دراین مجال با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چه نکاتی برای مراقبت از همسر پس از تشخیص بیماری آلزایمر او حائز اهمیت است و اینکه خود این افراد باید چگونه از خودشان مراقبت کنند و درنهایت چه زمانی احتیاج است به سراغ دریافت کمک حرفه‌ای بروند.

تشکیل تیم پزشکی برای فرد مبتلا

کمک درمانی به بیماران آلزایمری-724press.com

بیماری آلزایمر می‌تواند تأثیری عمیق روی نحوه انجام وظایف خاص و فردی داشته باشد؛ امری که مدیریت آن به تنهایی برای یک نفر دشوار است. پس مهم است که در همان مراحل اولیه بیماری، یک تیم مراقبتی و پزشکی حمایتی را ایجاد کنید. این تیم می‌تواند شامل متخصصان زیر باشد:

  • پزشک مراقبت‌های اولیه که بتواند در مورد برطرف کردن نیازهای پزشکی عمومی همچون معاینه، آزمایش خون یا ارجاع به متخصص مربوطه به شما کمک کند.
  • متخصص تغذیه که به فرد مبتلا کمک کند نیازهای غذایی خود را در هر مرحله از بیماری شناخته و نسبت به رفع آنها با دریافت رژیم غذایی مناسب اقدام کند.
  • متخصص طب   فیزیکی یا گفتار درمانگر   که می‌تواند به بهبود تغییرات حرکتی و مشکلات ارتباطی ناشی از بیماری کمک کند.
  • کاردرمانگر که با آموزش مهارت‌های خاص می‌تواند زندگی روزمره  فرد را آسان‌تر کند.
  • روانپزشک یا روانشناس که می‌تواند به فرد کمک کند تا تغییرات عاطفی یا تأثیرات کلی آلزایمر روی زندگی خود را بهتر درک کند.
  • درنهایت یک مددکار اجتماعی که به دسترسی فرد به اطلاعات لازم و منابع مورد نیاز کمک کند.

وقت گذراندن با افراد مسن- 724press.com

مهم است که فرد از داشتن متخصصان مورد نیاز در تیم مراقبتی همسر خود اطمینان حاصل کند. چون به‌هرحال دانستن اینکه در زمان مورد نیاز تیمی مراقبتی برای کمک کردن به شما حضور دارند، اسباب آرامش و اطمینان خاطر فرد را فراهم می‌کند. یه‌عنوان شریک زندگی و همسر، حفظ خط ارتباطی باز با تیم پزشکی مورد نظرتان بسیار مفید است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید، برنامه ریزی برای جلسه ‌های حضوری یا تلفنی با اعضای این تیم مراقبت است.

مطلب مرتبط:  نشانه های بیماری آلزایمر و بررسی باورهای غلط

جلسات و قرارهای ملاقات همچنین زمان بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند تا پیرامون نگرانی‌هایی که دارید صحبت کرده و مشاوره بگیرید. ممکن است حتی بعد از مشورت و گفتگو با همسرتان تمایل داشته باشید پاره‌ای از نکات یا موقعیت‌ها را با تیم پزشکی مرور کرده و ابهامات را برطرف کنید. درمجموع اگر در مورد هرچیزی که مربوط به مراقبت پزشکی از همسر عزیزتان است سؤالی در ذهن‌تان ایجاد شده است، حتما آن را با گروه مورد نظر درمیان بگذارید. وقتی مشکل را بشناسید و راه‌حل را بدانید، راحت‌تر با موانع پیش‌روی‌تان مواجه شده و برآنها غلبه می‌کنید

نکاتی ویژه مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر در منزل

زوجین مسن-724press.com

همانطور که بیماری آلزایمر مرحله به مرحله پیشرفت کرده و علائم این بیماری هم شدت می‌گیرند، ممکن است همسر و شریک زندگی‌تان هم برای انجام کارهای روزمره نیازمند کمک و مراقبت بیشتری باشد. در بسیاری از مواقع و برای بسیاری از افراد مبتلا، این مراقبت‌ها بیشتر در خانه انجام می‌شوند.

مطلب مرتبط:  انواع دمانس یا زوال عقل را بشناسید

دراینجا دو نکته مهم و مفید وجود دارد که می‌تواند به مشا در نگهداری از شریک  عزیز زندگی‌تان کمک کند

۱. نیازهای فرد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل را مشخص کرده و آنها را برآورده کنید

زوال عقل می‌تواند روی حرکات فیزیکی همسرتان و همینطور توانایی او در تفکر یا استفاده از حافظه‌اش تأثیرگذار باشد. اگر خانه و سبک زندگی شما این نیازها را برآورده کند، می‌تواند باری از مشکلات و فعالیت‌های روزانه هر دوی شما را کم کند. بهتر است افراد مبتلا به زوال عقل از این موارد برخوردار باشند:

  • برچسب‌های یادآوری کننده موارد مهم همچون داروها یا خطرات استفاده از مواد شیمیایی موجود در منزل مثل پاک کننده‌ها
  • کمک‌های فیزیکی برای دسترسی به بخش‌های مختلف منزل مثل رمپ یا دستگیره‌هایی که به سادگی باز و بسته شوند
  • رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع سبزیجات مفید و مواد خوراکی که خاصیت ضد التهابی دارند
  • لباس و وسایت مراقبت شخصی که برای افراد کم تحرک طراحی و آماده شدند
  • زندگی در محله‌ای با قابلیت پیاده‌روی روزانه و همینطور بدون ترافیک سنگین
  • برنامه منظم اجتماعی و اختصاص زمان به دیدار دوستان و اعضای خانواده

مشاوره با متخصص-724press.com

۲. درصورت نیاز درخواست کمک و حیات کنید

به گزارش ۷۲۴پرس، بیماری آلزایمر می‌تواند به شکلی همه‌جانبه زندگی همه افراد یک خانواده را درگیر خود کند؛ به‌همین دلیل برخورداری از حمایت و پشتیبانی می‌تواند بخشی مهم از فرآیند مراقبت را به خود اختصاص دهد. هنگامی که وظیفه نگهداری از همسر مبتلا به آلزایمر خود در منزل را برعهده گرفته‌اید، لازم است که به اشکال مختلف حمایت شوید. این حمایت‌ها می‌تواند از نوع حمایت مالی، اجتماعی، پزشکی یا موارد مورد نیاز دیگر باشد. 

مطلب مرتبط: مصرف مولتی ویتامین و کاهش شانس ابتلا به بیماری آلزایمر

گاهی اوقات این پشتیبانی مثل برقراری تماس تلفی با دوستان یا دیگر اعضای خانواده و درخواست کمک در انجام کارهای روزمره مثل خرید کردن یا آشپزی باشد. گاهی هم ممکن است بتوان با ثبت نام در برنامه‌های کمک مالی قدری از هزینه‌های درمان کاست. درهر صورت یکی از راه‌های عالی برای مراقبت از خودتان و همسرتان این است که در موقع ضرورت حتما از دیگران کمک بگیرید.

استخدام کمک حرفه‌ای

نگهداری از افراد سالمند-724press.com

ممکن است  گاهی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نوع متوسط تا شدید، در انجام کارهای روزمره خود همچون پوشیدن لباس، رفتن به دستشویی یا حتی غذاخوردن مشکل داشته باشد. دراین مرحله از بیماری شاید استفاده از مراقبت دائمی راهکار بهتری باشد.

به‌عنوان کسی که براساس شرایط موجود از همسر مبتلا به آلزایمر خود در منزل نگهداری می‌کند، شاید گاهی حس کنید که در تأمین نیازهای او و همینطور خودتان به مشکل خورده و به‌نوعی احساس خستگی داشته باشید. اینجا است که بهتر  است به شکل حرفه‌ای از افراد ماهر در امر نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر کمک بگیرید تا خودتان هم فرصت استراحت و تجدید قوا پیدا کرده از پا در نیایید. حتی اگر این مراقبت حرفه‌ای به مدت چند ساعت هم باشد، باز هم می‌تواند به شما و همسرتان در تحمل شرایط موجود و فرازونشیب‌های پیش رو کمک کند؛ پس این مسئله را از خود دریغ نکنید.

نکاتی مهم برای حفظ سلامت روانی خود و همسرتان

گرفتن دستان هم-724press.com

همسران و شریکان زندگی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب با مشکلاتی همچون افزایش سطح استرس، اضطراب و افسردگی درگیر هستند. به گزارش ۷۲۴پرس، براساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است، مشخص شد افرادی که همسرشان به بیماری آلزایمر و زوال عقل متبلا هستند تا ۳۰% بیش از دیگران علائم افسردگی را از خود نشان می‌دهند.

مطلب مرتبط: رابطه کاهش کلسترول خون با کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

دراینجا چند نکته وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند به سلامت شما درحین مراقبت از همسر مبتلا به آلزایمرتان کمک کند که شامل موارد زیر است:

  • مراقب سلامت خود باشید: فراموش نکنید اگر از سلامت جسمی خود  محافظت نکنید قادر به حمایت از سلامت عاطفی خود هم نخواهید بود. خواب کافی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل  و ورزش کردن تنها چند راه مفید برای مراقبت از بدن و ذهن است.
  • روش‌های کاهش استرس را تمرین کنید: مراقبت تمام وقت از یک بیمار می‌تواند کاری به شدت استرس‌زا باشد. بنابراین مهم است که مدتی  از زمان خود را به فعالیت‌هایی اختصاص دهید که برای کاهش استرس مفید هستند. این امر نه تنها می‌تواند سطح تنش روزانه‌ای که با آن مواجه هستید را کاهش بدهد، بلکه به بهبود سلامت عمومی شما هم کمک می‌کند. از این طریق شما قادر هستید بهتر از همسر عزیز خود مراقبت کنید.
  • زمانی را به لذت بردن از کارهای سرگرم‌کننده اختصاص دهید: به‌عنوان یک پرستار یا مراقب، ممکن است گاهی متوجه شوید که به دلیل تمرکز روی مراقبت از همسرتان، از انجام کارها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده دور مانده‌اید. اما اگر دوست دارید پرستار و مراقبی شاد و سرحال بوده و در انجام مسئولیت‌ها موفق باشید باید حتما راهی برای سرگرم کردن خود پیدا کنید. پس به‌ همراه دوستان یا حتی به تنهایی به کارهایی بپردازید که اصطلاحا حال دل و روح‌تان را بهبود می‌بخشند.
  • با پشتیبان خود در ارتباط باشید: فراموش نکنید، هیچ کس نباید پس از تشخیص بیماری آلزایمر به تنهایی زندگی کند و این شامل حال کسانی که از افراد مبتلا به این بیماری مراقبت می‌کنند هم می‌شود. فرقی نمی‌کند با اعضای خانواده و دوستان درتماس هستید یا از گروه‌های حمایتی و متخصص بخش سلامت روان کمک می‌گیرید، درنهایت سعی کنید حتما با سیستم یا افراد پشتیبان خود در ارتباط باشید.
  • مسافرت کردن    را فراموش نکنید: سفر رفتن را فراموش نکنید، حتی اگر این مسافرت را به تنهایی بروید. فرقی نمی‌کنید همراه دوستان هستید یا تنها، مهم این است که هر کسی سزاوار کمی زمان برای استراحت و تمرکز کردن روی خود و نیازهایش است.

مشاوره با پزشک متخصص-724press.com

درنهایت فراموش نکنید مراقبت کردن از بیماران مبتلا به آلزایمری که رابطه‌ای نزدیک با ما دارند، انسان را از نظر احساسی تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. طبیعی است که در این دوران با احساساتی همچون غم، اندوه، نومیدی و حتی خشم دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات می‌توان راهی برای کنار آمدن با این احساسات پیدا کرد؛ اما گاهی بدون دریافت حمایت عاطفی لازم این کار می‌تواند بسیار دشوار باشد. پس اگر حس می‌کنید نه فقط از نظر احساسی بلکه از نظر جسمانی، مالی یا موارد دیگر تحت فشار هستید، از گرفتن کمک و درخواست حمایت دریغ نکنید. درعبور از گردنه‌های پرپیچ و خم زندگی، داشتن دستانی حمایتگر بسیار کمک‌کننده است.

مطلب مرتبط: کم خوابی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

درپایان امیدوارم شما و خانواده عزیزتان همیشه در صحت و سلامت باشید، اما فراموش نکنید که به دوستانی که به این بیماری مبتلا هستید یا در شرایط مشابه زندگی می‌کنند کمک کنید. شاید شما امید به زندگی و فرارسیدن روزهای خوب را در دل کسی زنده کنید. فراموش نکنید نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را دراین رابطه با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، سپاس