زندگی ماشینی و مدرن امروزی، بسیاری از افراد  را با معضل استرس، تنش و اضطراب درگیر کرده است. شاید بدن ما بتواند تاحدی از استرس‌های لحظه‌ای را  مدیریت کند، اما  تحمل استرس و تنش به صورت مرتب و روزمره می‌تواند  به‌تدریج باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی و ذهنی ما شده و زمینه ساز بروز انواع بیماری‌های دیگر شود. به‌همین خاطر مدیریت استرس اهمیت زیادی دارد و ظاهرا توپ‌های ضد استرس می‌توانند دراین مسیر کمک کننده باشند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، توپ‌های ضد استرس می‌توانند ابزاری مفید برای مدیریت استرس و تنش موقت باشند و این کار را از طریق ایجاد حواس پرتی لمسی و به‌وجود آوردن حس آرامش انجام می‌دهند.

توپ ضد استرس قرمز-724press.com

توپ‌های ضد استرس اشیایی نرم و انعطاف‌پذیر  در اشکال و انواع گوناگون هستند که برای فشرده شدن طراحی شده‌اند. فرد با فشردن و رها کردن این توپ‌ها به آرامی از استرس، تنش و انرژی عصبی تخلیه شده  درنتیجه به آرامش می‌رسد. تجربه لمسی و فشردن مکرر توپ ضد استرس می‌تواند حواس پرتی آرامش‌بخش  باشد  که به‌شکلی مؤثر توجه و تمرکز شما را از اضطراب و نگرانی که ذهن‌تان را درگیر کرده است، آزاد می‌کند. برای بسیاری از افراد، استفاده از این ابزار ساده و کاربردی، روشی مطلوب برای مدیریت دوره‌های کوتاه استرس است.

آیا توپ‌های ضد استرس ابزاری مفید و مؤثر هستند؟

توپ ضد استرس در دست-724press.com

اثربخشی توپ ضد استرس در میان افراد مختلف متفاوت بوده و بسته به موقعیت‌های خاص و علل زمینه‌ای ایجاد کننده احساس استرس و اضطراب متفاوت است. درحالی که برای گروهی استفاده از این وسیله می‌تواند به کاهش استرس خفیف کمک کند، گروهی دیگر نتایج متفاوتی را از امتحان کردن آن گرفته‌اند. درنتیجه هنوز به مطالعات بیشتری در زمینه اثربخشی این وسیله احتیاج داریم تا بتوان با اطمینان بیشتری در این مورد صحبت کنیم.

مطلب مرتبط:  تکنیک های آرام کردن ذهن و افزایش تمرکز هنگام استرس

در یک مطالعه، محققان تأثیر استفاده از توپ ضد استرس را به‌عنوان روشی برای پرت کردن حواس فرد در بیماران همودیالیزی بررسی کرده و اثرات آن را   روی علائم حیاتی و سطوح راحتی  این بیماران مشخص کردند. به گزارش ۷۲۴پرس، این مطالعه روی  ۴۵ نفر از این بیماران انجام شد که بخشی از آنها هنگام جلسات دیالیز از توپ ضد استرس استفاده می‌کردند. براساس نتایج این بررسی مشخص شد افرادی که از این توپ استفاده می‌کردند کاهش استرس بیشتری را تجربه کردند، هرچند تغییر قابل توجهی روی علائم حیاتی یا احساس راحتی بیمار طی جلسه دیالیز مشاهده نشد.

مطالعه دیگری نشان داد استفاده از توپ ضد استرس در هنگام استفاده از روش‌های سنگ‌شکن سنگ کلیه یا مجاری ادامه، تأثیر مثبتی روی کاهش سطح درد بیماران دارد. بااین‌حال این وسیله به شکلی قابل توجه برای برطرف کردن سطوح مختلف اضطراب اثرگذار نیست. به‌همین خاطر ما نیازمند انجام تحقیقات بیشتری برای درک میزان اثربخشی توپ ضد استرس در مدیریت درد و اضطراب هستیم.

آیا استفاده از توپ‌های ضد استرس به کاهش علائم اضطراب کمک می‌کند؟

مشغولیت فکری-724press.com

توپ ضد استرس ممکن است در برخی موارد برای کاهش اضطراب مفید باشد. این وسیله درواقعی چیزی قابل لمس شدن را به شما می‌دهد تا روی آن تمرکز کنید؛ درنتیجه با فشردن و رها کردن آن کم کم به حس آرامش می‌رسید. بااین‌حال به خاطر داشته باشید که این توپ‌ها برای همه افراد تأثیری مشابه ندارند؛ ضمن آنکه معمولا برای رفع اضطراب خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توپ ضد استرس ممکن است با ایجاد یک حواس پرتی حسی، باعث تسکین موقت اضطراب موقعیتی یا حالتی شود. اما برای درمان اضطراب عمومی طولانی مدت، به‌تنهایی کارساز نبوده و بهتر است به‌عنوان بخشی از یک راهکار آرام سازی گسترده‌تر مورد استفاده قرار بگیرد.

فواید فشردن توپ ضد استرس چیست؟

کاربر درحال استفاده از لپتاب و فشردن توپ ضد استرس به صورت همزمان-724press.com

فشردن توپ ضد استرس چندین مزیت بالقوه دارد که در ادامه به اختصار به هریک خواهیم پرداخت. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • کاهش استرس: توپ‌های ضد استرس ممکن است با ایجاد یک خروجی فیزیکی برای تخلیه انرژی عصبی، به کاهش استرس و تنش کمک کنند.
  • ایجاد حس آرامش: فشردن و رها کردن توپ به صورت مکرر می‌تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند.
  • بهبود تمرکز: استفاده از توپ ضد استرس می‌تواند به بهبود تمرکز فرد کمک کند؛ به‌خصوص درلحظاتی که فرد در موقعیت‌های استرس‌زا یا مضطرب‌کننده قرار دارد.
  • پرت کردن حواس لمسی: حواس پرتی لمسی و حسی ایجاد شده به‌وسیله توپ‌های ضد استرس می‌تواند به تقویت عضلات دست و ساعد کمک کرده و حتی ممکن است برای بهبود وضعیت آرتریت یا حتی به‌عنوان بخشی از فرآیند فیزیوتراپی مفید باشد.
  • ذهن آگاهی: فشردن توپ ضد استرس را می‌توان نوعی تمرین ذهن آگاهی دانست که به شما کمک می‌کند ذهن‌تان را متمرکز کرده و در لحظه حال باقی بمانید.
  • قابل حمل بودن: یکی دیگر از مزیت‌های توپ ضد استرس این است که وسیله‌ای کوچک و قابل حمل است و شما می‌توانید آن را همیشه به‌همراه خود داشته و در مواقع ضروری از آن برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

روش استفاده از توپ ضد استرس

توپ ضد استرس با قیافه ایموجی خسته و تحت فشار-724press.com

برای استفاده از توپ ضد استرس، آن را با یک دست گرفته و محکم فشار دهید و سپس رها کنید. برای کمک به کاهش سطح استرس و تنش، این فشردن و رها کردن را بارها تکرار کنید. شما می‌توانید این کار را در حالت نشسته یا ایستاده انجام داده و از این طریق ذهن و جسم‌تان را به آرامش برسانید.

در مورد مدت زمان استفاده از توپ ضد استرس هم بهتر است این کار را تا زمانی  ادامه دهید که سطح استرس و تنش به‌شکلی مؤثر کاهش پیدا کرده باشد. به گزارش ۷۲۴پرس، برخی از افراد ممکن است ظرف چند ثانیه به این احساس برسند، درحالی که برخی دیگر ممکن است تا چند دقیقه هم  به فشردن و رها کردن توپ ضد استرس ادامه دهند تا درنهایت آرام شوند. به‌عبارت دقیق‌تر هیچ محدودیت زمانی مشخصی برای استفاده از این وسیله وجود ندارد. بنابراین از آن به‌عنوان ابزاری برای آرامش و تسکین استرس استفاده کنید چون بهترین کارایی را برای شما به همراه دارد.

محدودیت استفاده از توپ استرس شامل چه مواردی است؟

استرس و خستگی-724press.com

اگرچه استفاده از توپ‌های ضد استرس می‌تواند راهی مفید برای کاهش استرس و اضطراب و همینطور رسیدن به حالت آرامش باشد، بااین‌حال این روش محدودیت‌های خاص خود را هم دارد. از جمله اینکه استفاده از این وسیله لزوما به‌این معنا نیست که شما قادر هستید تمام جنبه‌های مرتبط با استرس و اضطراب را برطرف کنید. درادامه به برخی از محدودیت‌ها و همینطور کارهایی که توپ‌های ضد استرس قادر به انجام آن نیستند می‌پردازیم.

  • عوامل استرس‌زای پیچیده: توپ  ضد استرس شاید نتواند به‌شکلی مؤثر  علل پیچیده یا چند وجهی استرس همچون استرس مرتبط با محیط کاری یا استرس مربوط به مشکل برقراری ارتباط با دیگران را برطرف کند.
  • اختلالات اضطرابی شدید: اگر از اختلال‌هایی همچون اختلال اضطرابی فراگیر یا اختلال ترس  رنج می‌برید، بعید است که توپ ضد استرس بتواند به‌تنها شما را  تسکین دهد.
  • مدیریت استرس بلند مدت: درحالی‌که استفاده از این وسیله می‌تواند باعث ایجاد آرامش لحظه‌ای شود، توپ ضد استرس راه‌حلی جامع برای مدیریت استرس طولانی مدت نیست. برای این نوع مدیریت اغلب به ترکیبی از انواع استراتژی‌ها از جمله درمان، ورزش و تغییر سبک زندگی نیازمندیم.

درنهایت اگرچه توپ‌های ضد استرس اشیایی قابل انعطاف هستند که شاید فشردن و دستکاری کردن آنها بتواند شما را تسکین داده و استرس و تنش‌های لحظه‌ای را از طریق پرت کردن حواس مدیریت کند، بااین‌حال به تنهایی کارساز نیست.

مطلب مرتبط:  اضطراب پاییزی چیست؟

برای اینکه این ابزار نتیجه‌ی بهتری داشته باشد، لازم است درکنار آن از انواع تکنیک‌های آرامش‌بخش متنوع استفاده کنید. به‌خصوص اگر از انواع خاصی از استرس‌های پیچیده و اضطراب طولانی مدت رنج می‌برید.

توپ ضد استرس و مداد شکسته-724press.com

تجربه شما از استفاده از توپ ضد استرس چیست؟ آیا استفاده از این ابزار برای شما مفید بوده و اسباب تسکین و آرامش‌تان را فراهم کرده است؟ به‌نظر شما چه راهکاری بهترین تأثیر را روی مدیریت وضعیت‌های استرس‌زا و اضطراب دارد؟ فراموش نکنید نظرات و تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، سپاس