سریلانکا کشوری است که برخی از بهترین سواحل جهان را در خود جای داده است؛ البته که چشم‌انداز داخلی   این کشور جزیره‌ای هم  به اندازه سواحل آن چشم‌نواز و جالب توجه است. پس اگر روزی قصد سفر به خارج از کشور را داشتید، سریلانکا هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به‌خصوص اگر از سافاری و گشت‌وگذار در طبیعت لذت می‌برید، بهتر است بدانید  سریلانکا  بهشت ایده‌آل شما خواهد بود. درادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Dailymail، گاهی دل‌مان می‌خواهد تمام مشغله‌های ذهنی و فعالیت‌های کاری خود را کنار گذاشته و به سرزمینی دوردست سفر کنیم تا کمی از ضرباهنگ تند زندگی شهری فاصله بگیریم و تمدد اعصاب کنیم.  چه بهتر که این مقصد گردشگری هم از نظر زیبایی مناظر طبیعی چشم‌نواز باشد و هم فرصتی را برای تعامل بیشتر ما با طبیعت و محیط زیست فراهم کند. دراین صورت سریلانکا یکی از کشورهایی است که می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. این کشور با داشتن سواحل بکر، مناظر رنگارنگ، حیوانات گوناگون و جنگل‌های بارانی سرسبز چیزهای بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد.

چشم انداز سرسبز- 724press.com

تماشای پرندگان زیبا و رنگارنگ یکی از جذابیت‌هایی است که می‌تواند به سادگی یک منطقه را به بهشتی برای طبیعت دوستان تبدیل کند. شاید هرگز تصور نمی‌کردید که برای تماشای این آفریده‌های  شگفت‌انگیز خداوند می‌توانید سری هم به کشور سریلانکا بزنید. اما دراین مورد خوب است به توصیه مردم محلی و حتی ساکنان کهن این سرزمین توجه کنید.

مطلب مرتبط: ۱۵ درسی که از سفر به دور دنیا آموختم

به گزارش ۷۲۴پرس، حدود پنج هزار سال قبل، درجایی که امروزه به‌عنوان سایت هنر غار ماقبل تاریخی کورولانگلا (Kurullangala Prehistoric Cave Art Site) شناخته می‌شود، هنرمندی ناشناس طرحی از طاووس‌های بومی این منطقه را نقاشی کرده است. این تصاویر به‌اندازه‌ای با دقت کشیده شده ‌اند که تماشاگر امروزی می‌تواند درمیان خطوط آنها به وضوح پرندگان این جزیره واقع در اقیانوس هند را در گذر قرن‌ها  مشاهده کند. به‌خصوص که این پرنده‌های باشکوه هنوز هم در این منطقه یافت می‌شوند. درواقع هر طرف را که نگاه کنید، امکان دارد با یک طاووس مواجه شوید. ضمن آنکه صدای آنها هم این گوشه و آن گوشه شنیده می‌شود، حتی مردم حین بالا رفتن از صخره «Sigiriya» که اغلب از آن با عنوان عجایب هشتم جهان یاد می‌شود هم، بانگ طاووس را شنیده‌اند.

سنگ نگاره سریلانکا- 724press.com

البته فکر نکنید این قلمروی بهشتی تنها در اختیار طاووس‌ها است؛ درواقع این پرندگان خوش رنگ و لعاب تنها یکی از نمونه‌های برجسته پرندگان این منطقه است و می‌توان طیف وسیعی از پرندگان گوناگون و عجیب و غریب را در این ناحیه مشاهده کرد. اگر این چشم‌انداز هم برای وسوسه کردن‌تان برای سفر به این جزیره کافی نباشد، طبیعت و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز این ناحیه شاید مشوق خوبی برای گردشگران باشد تا به  بازدید از این کشور تماشایی  بیایند.

مطلب مرتبط: راهنمای سفر به مالزی

البته کشور سریلانکا در سال‌های  اخیر با مشکلاتی هم روبرو  بوده است. وقوع یک جنگ داخلی طولانی، سونامی بزرگی که در سال ۲۰۰۴ رخ داد، حمله تروریستی  سال ۲۰۱۹، پاندمی کرونا و مشکلات اقتصادی که نه‌تنها سریلانکا، بلکه بسیاری از کشورهای جهان با آن دست و پنجه نرم کردند از جمله این مشکلات  است که برای این کشور دردسرساز بوده‌اند. اما خوشبختانه طبیعت هنوز هم به همان زیبایی گذشته است و این کشور می‌تواند به لطف مادر طبیعت همچنان پذیرای گردشگرانی از گوشه و کنار جهان باشد.

دریاچه- 724press.com

اما اگر سری به سریلانکا زدید، بد نیست از «پارک ملی کومانا» (Kumana National Park) هم دیدن کنید که یکی از بهترین مکان‌های جهان برای دیدن پلنگ‌های وحشی و خرس‌های تبل است. بااین وجود همچنان پرندگان دست بالا را دارند، از مرغ‌های عسل‌خوار بهشتی تا پرنده بنفش و دیگر پرنده‌های خوش آب و رنگ و سحر‌آمیز که تماشای‌شان چشم را نوازش می‌کند.

مطلب مرتبط:  معرفی اکو هتلی جذاب در ایتالیا

درنهایت در پایان روز و بعد از این طبیعت گردی دلپذیر می‌توانید  سری به  هتل مجلل «جت‌وینگ» (Jetwing Surf Hotel) زده و همزمان با لذت بردن از نوشیدنی‌های خوشمزه و جذاب، باز هم از تماشای پرندگانی همچون یک زنبورخوار آسیایی لذت ببرید.

عکاسی از پردگان- 724press.comگونه ای از پرندگان سریلانکایی- 724press.com

اگر سری به «پارک ملی ویلپاتو» (Wilpattu National Park) بزنید که در شمال غربی جزیره واقع شده است، آن وقت می‌توانید از تماشای پلنگ‌ها لذت ببرید. طبیعت این بخش کم‌تر از نقاط دیگر سریلانکا سرسبز است و پلنگ‌ها را گاهی می‌توان کنار دریاچه‌ها مشاهده کرد که برای گرفتن پرندگان کمین کرده‌اند. این بخش از سریلانکا  هم پرندگان جذاب خود را دارد که از آن جمله می‌توان به لک‌لک‌های رنگارنگی اشاره کرد که پرهایی بخش‌های از بدن‌شان همچون فلامینگوها به رنگ صورتی و قرمز می‌درخشند. عقاب دریایی شکم سفید، حواصیل‌های بنفش و انواع شاه ماهی در رنگ‌های مختلف که همگی جذاب و تماشایی هستند. درنهایت شاید پلنگ نشسته روی زمین توجه‌تان را جلب کند، ولی باور کنید مناظر و موجوداتی که اطراف این پلنگ حضور دارند هم به همان اندازه خواستنی هستند.

پلنگ نشسته روی زمین- 724press.com

لک لک- 724press.com

برای لذت بردن بیشتر از حضورتان در سریلانکا بد نیست گاهی در اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست ساکن شوید. اقامتگاه «Thamaravila» یکی از این مکان‌ها است که دارای غذاخوری در فضای باز و همراه  با موسیقی است. البته باید مراقب باشید، چون گاهی فیل‌ها از نزدیک اینگونه اقامتگاه‌ها عبور می‌کنند و ممکن است لازم شود صرف غذای خود را نیمه تمام بگذارید تا فیلم از آن حوالی دور شود.

مطلب مرتبط:  تصاویر دریاچه زیبای پلیتویک از دریچه دوربین عکاسی خوش ذوق

اگر اهل سافاری باشید و بازدید از مقاصد گردشگری با چنین وضعیتی را دوست دارید، بهتر است بدانید که سریلانکا در این زمینه چیزی خاص راائه می‌دهد که برای مقاصدی این چنینی بسیار استثنائی است. کنجکاو هستید که بدانید تفاوت در چیست؟ سمفونی دلپذیر صبحگاهی. بله زمانی که در اقامتگاهی طبیعی سکونت کنید معمولا صبح خود را با صداهایی منحصربه‌فرد آغاز خواهید کرد. صدای طوطی‌های سریلانکایی، کبوتران سبز، باربت پیشانی زرد و پرنده‌های دیگری که در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی‌شوند.

پرنده های رنگارنگ- 724press.comپرندگان رنگارنگ- 724press.com

به گزارش 724Press، درمجموع  ۳۳ گونه پرنده خاص و شگفت‌انگیز در سریلانکا یافت می‌شود که برای دیدن همه آنها تنها باید به یک نقطه سفر کنید و آن جایی نیست مگر «جنگل‌های بارانی سینهاراجا» (Sinharaja) که در بخش جنوبی جزیره واقع شده است. این جنگل‌ها به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و به‌واقع گنجینه‌ی ارزشمندی است که به دست بشریت به امانت سپرده شده است. حتی مارهای سمی که در این جنگل‌ها یافت می‌شوند هم در نوع خود خارق‌العاده هستند. چشم‌اندازی از دسته‌های عظیم پرندگان که از برزگ‌ترین و متنوع‌ترین پرندگان جهان به شمار می‌روند. دراینجا می‌توانید پرنده‌هایی مثل درنگوی سریلانکایی که تقریبا قادر است از همه پرندگان دیگر تقلید کند را مشاهده کنید. همچنین  زاغ جذاب سریلانکا که با رنگ‌های آبی، قهوه‌ای و قرمز مجلل خود  به زیبایی محیط اضافه می‌کند هم ساکن این جنگل سینهاراجا است.

جنگل بارانی سینهاراجا- 724press.com

پرنده قرمز- 724press.com

دراین منطقه هم اقامتگاه‌های دوست‌دار طبیعتی وجود دارد که اقامت در آنها به معنی غوطه‌ور شدن در سبزی بی‌نظیر جنگل  همراه با تماشای پرندگان جذاب است. اگر راهنمای خوبی پیدا کنید حتی می‌توانید از جغد سرندیب اسکوپ هم دیدن کنید که تازه در سال ۲۰۰۱ کشف شد. یک گروه دیگر از پرندگان جذاب در ارتفاعات مرکز این کشور یافت می‌شوند که شامل پرندگان همچون «پرنده سوت‌زن سریلانکایی» و «کبوتر‌چوبی سریلانکایی» است. مورد دوم جذاب‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. درهمین ناحیه می‌شود سری هم به «پارک ملی هورتون» (Horton Plains National Park) زد که باز هم شانس دیدار با پلنگ‌ها را برای گردشگران فراهم می‌کند.

چند نوع گونه پرنده ساکن سریلانکا- 724press.com

اما وقتی از جذابیت‌های سفر به سریلانکا می‌گوییم باید به موارد خطرناک یا هشدارآمیز هم توجه کنیم. صرفنظر از حضور پلنگ‌ها در این گوشه و آن گوشه این کشور، در برخی نقاط خطرات دیگری هم سرراه مسافران کمین کرده است. مثلا سینهاراجا مکان بسیار دیدنی و جذاب است، اما مواظب زالوها باشید که ممکن است برای خوردن خون شما نقشه کشیده باشند.

مطلب مرتبط: بهترین نکات سفر و جهانگردی لذت‌بخش از زبان متیو کارستن

 در برخی از مناطق سریلانکا هم می‌توان با قایق به بازدید از مکان‌های گردشگری رفت مثلا «پارک ملی گالویا»  در مرکز جزیره چنین موقعیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این یکی از معدود مکان‌هایی در جهان است که بازدیدکنندگان همیشه شانس تماشای فیل‌های آسیایی را دارند که برای رفتن از یک جزیره به جزیره دیگر در حال شنا کردن در آب هستند. این منطقه همچنین میزبان کلونی قابل توجهی از پرندگان آبی است. بارش‌های باران در سریلانکا مثل دیگر نقاط گرمسیری بسیار شدید  است و گاهی باران چنان سیل‌آسا است که گله‌های فیل را وادار به پناه گرفتن در جنگل می‌کند.

فیلها در حال آبتنی- 724press.com

سریلانکا کشور زیبایی است،  هرچند ممکن است با چیزهایی ناخوشایند هم مواجه شوید. مثلا بانگ  خروس محلی که ناسازگار با این همه زیبایی است، پرنده‌ای که  صدای ناخوشایندش گاهی   در اطراف جزیره می‌پیچد. اما خوشبختانه ما هنوز مرغ جنگلی قرمز را داریم که وظیفه ایفای نقش به جای ساعت زنگ‌دار را به عهده گرفته و ما را از دست نغمه ناموزون این خروس بدصدا نجات داده است.

عکاسی از پرندگان- 724press.com

طاووس- 724press.com

درنهایت کشور سریلانکا مکانی افسانه‌ای است. اما اگر واقعا عاشق پرنده‌ها باشید، باید بدانید اینجا مکانی مخصوص کسانی است که واقع دوست دارند وقت خود را به تماشای پرندگان اختصاص دهند. پس اگر شما هم چنین تجربه‌هایی را دوست دارید، حتما سری به این کشور بزنید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. نظر شما در مورد طبیعت گردی یا تورهای مربوط به مشاهده پرندگان چیست؟ اگر شانس حضور در این تورها را داشتید، به کدام  کشور جهان سفر می‌کردید؟ فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، سپاس