با پیشرفت تکنولوژی، روش ارتباط برقرار کردن ما با دنیای پیرامون‌مان هم تغییر کرد. اکنون هر کدام از ما یک گوشی هوشمند در جیب داریم که به ما امکان می‌دهد به سادگی از آخرین اخبار در زمینه‌های گوناگون مطلع شویم. در این بین شبکه‌های اجتماعی راهی جدید برای دیدن، شنیدن و تجربه کردن فراهم کردند که شگفت‌انگیز است. اما آیا استفاده از این پلتفرم‌ها برای کودکان و نوجوانان بی‌خطر است؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، لیزا لینگ روزنامه نگار تحسین شده‌ای است که بیش از بیست سال اخبار و اتفاقات تأثیرگذار ملی و بین‌المللی را پوشش داده است. بااین‌حال شاید مهمترین داستان‌های او مربوط به بخش بررسی سلامت روانی جوانان باشد، موضوعی که او در برنامه خود با عنوان «این زندگی است» بیشتر در مورد آن صحبت می‌کند. برنامه‌ای که از شبکه CNN پخش می‌شود.

پدر و دختر نوجووانی در حال تماشای برنامه از لپ تاپ- 724press.com

لینگ در گفتگویی اعلام کرد موضوع سلامت روانی جوانان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های است که همیشه به آن اولویت می‌دهد. او اعلام کرد که به ویژه او نگرانی زیادی در مورد تأثیر فناوری روی مغز و سلامت رفتاری کودکان دارد.

او به‌عنوان مادر دو فرزند ده و هفت ساله، این مسئله را موضوعی شخصی می‌داند؛ چون کودکان او هم به سن نوجوانی نزدیک می‌شوند و اینکه آنها هم قرار است وضعیتی مشابه را تجربه کنند. خانم یانگ نگرانی عمیق خود را در این مورد ابراز کرده است که چطور مغز انسان در زمان رشد باید با مسائل این چنینی مواجه شود.

او افزود:

«برای من بسیاری همچون من، دوران دبیرستان یکی از آسیب پذیرترین بخش‌های زندگی بود. در این دوران ما تحت شدیدترین فشارها و هجوم احساسات و عواطف هستیم. مسائلی که شاید هنوز در شناسایی آنها مشکل داشتیم. حالا حضور تکنولوژی‌ها هم به نگرانی‌ها اضافه شده است که دست کمی از مواد مخدر ندارند و این مسئله به ماهیت اعتیاد آور بودن آنها برمی‌گردد.

آنچه از طریق دستگاه‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی در دسترس است و همینطور میزان کنترل ما روی الگوریتم‌های استفاده شده در این شبکه حائز اهمیت است. از دید من این موضوعی بسیار مهم است که باید بتوانیم آزادانه در مورد آن صحبت کنیم»

خانم لینگ برای گسترش آگاهی عمومی در این رابطه، در شورای مشورتی که جنبشی ملی برای ارتقای سلامت روانی کودکان است حضور داشته و با ارائه منابع پزشکی سعی می‌کند به جوانان و والدین آنها کمک کند تا تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی روی سلامت روان افراد جامعه را کاهش دهند.

تأثیر رسانه‌های اجتماعی روی سلامت روان جوانان

آیکون شبکه های اجتماعی مختلف روی گوشی- 724press.com

در ۲۳ ماه می سال جاری میلادی، دکتر ویویک مورتی جراح عمومی در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی روی سلامت روانی جوانان صحبت کرد. او در توصیه خود خواستار اقدام فوری سیاست‌گذاران، شرکت‌های فناوری، محققان، خانواده‌ها و جوانان شد تا به درک بهتر از تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی کمک کرده و با به حداکثر رساندن مزایای این رسانه‌ها و در مقابل کاستن از مضرات استفاده از پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی به ایجاد فضای آنلاین امن و سالم‌تر کمک کنند. محیطی که به ویژه از سلامت روان افراد کم سن و سال و در معرض آسیب محافظت کند.

مطلب مرتبط:  رابطه میان استفاده از گوشی‌های هوشمند و بروز اختلالات عصبی یا روانی در کودکان

به گزارش ۷۲۴پرس، مطالعات نشان می‌دهد استفاده مکرر از این شبکه‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی مشخص در بخش‌هایی از مغز در حال رشد شود که کلید یادگیری و رفتار عاطفی ما است. این مسئله همچنین روی قشر جلویی مغز که مرکز کنترل تکانه، تنظیم هیجان و تعدیل رفتارهای اجتماعی است هم تأثیرگذار بوده و می‌تواند میزان حساسیت به پاداش یا تنبیه‌های اجتماعی را تغییر دهد.

از سوی دیگر نتایج یک مطالعه روی نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله در ایالات متحده نشان داد آن دسته از نوجوانانی که روزانه بیش از سه ساعت از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، نزدیک به دو برابر بیشتر با خطر ابتلا به پیامدهای وضعیت بد سلامت روانی همچون افسردگی و اضطراب مواجه هستند.

کودک حیرت زده حین تماشای برنامه در لپ تاپ- 724press.com

کودکان در مرحله مهمی از رشد خود هستند و برای تنظیم رفتارها و واکنش‌های احساسی خود تحت‌فشار قرار دارند. در این سن آنها همچنین در حال توسعه هویت فردی خود بوده و در این مسیر نگاهی خاص به رفتار و نظرات هم سن و سالان خود دارند. این مسئله باعث آسیب پذیرتر بودن آنها در مقابل پیامدهای منفی رسانه‌های اجتماعی شده و روی سلامت روان آنها تأثیرگذار است.

درهمین رابطه تحقیقات نشان از آن دارند که مسائلی همچون افسردگی ناشی از آزار و اذیت اینترنتی، تصویر ذهنی از وضعیت جسمی و همینطور رفتارهای مرتبط با بروز اختلال تغذیه در دختران نوجوان به شکلی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی در ارتباط است.

البته این وضعیت به این معنی نیست که شبکه‌های اجتماعی فاقد امکانات و مزایای مهم هستند. درواقع اگر از این رسانه‌ها به شیوه‌ای درست و مثبت استفاده شود، فوایدی هم به دنبال دارد. طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از نوجوانانی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را اقدامی مثبت ارزیابی کردند، از ایجاد فرصت ارتباط برقرار کردن و تعامل با دیگران به‌عنوان امتیاز اصلی این رسانه‌ها نام بردند.

ذهن کودکان درگیر مسائل مختلف فضای مجازی- 724press.com

دکتر الیزابت شوارتز رئیس برنامه زندگی انتقالی نوجوانان در سیلور هیل، عنوان می‌کند که رسانه‌های اجتماعی راهی برای تعامل با افراد دیگر ایجاد کرده است که شاید در حالت عادی فرصتی برای آن فراهم نبود. ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی به توسعه جهان بینی فرد کمک کرده و درکنار آن گاهی اوقات حس انزوایی که فرد در زمان تنهایی تجربه می‌کند را کاهش می‌دهند.

او افزود ایجاد جامعه‌ای مجازی که براساس علائق مشترک شکل گرفته و محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، ایده‌ای هیجان انگیز است که می‌تواند مفید هم باشد. این ایده شاید به کودکان و نوجوانان کمک کند که چیزهایی که تجربه نکرده‌اند را درک کرده و آگاهی بیشتری از آنها پیدا کنند. آنها حتی می‌توانند با افرادی که تجربیاتی مشابه دارند ارتباط برقرار کرده و خودشان هم تجربه کسب کنند.

نحوه مدیریت درست استفاده فرزندتان از رسانه‌های اجتماعی

پدر و فرزندان در حال کار با گوشی- 724press.com

به گزارش 724Press، از آنجایی که پلتفرم‌های اجتماعی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، تعامل کودکان و نوجوانان با آنها هم متفاوت است. مسئله‌ای که می‌تواند کنترل این رسانه‌ها را برای والدین به چیزی چالش برانگیز تبدیل کرده و تعیین محدودیت و مرزهای مشخص را تاحدی سخت کند. توصیه می‌شود که والدین قبل از تصمیم گیری در مورد دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، فرزند خود را از جنبه‌های گوناگون تحت‌نظر بگیرند که از آن جمله می‌توان به وضعیت رشد، شخصیت، خلق و خو، توانایی پیروی از قوانین تعیین شده، روابط با همسالان و نحوه واکنش نشان دادن آنها اشاره کرد.

بنابراین خوب است اگر قبل از آنکه به فرزند خود اجازه دهید بخشی از وقت آزاد خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری کند، ابتدا با او صحبت کرده و مرزهای مورد انتظار و همینطور محدودیت‌های مشخص شده را روشن کنید. همچنین مهم است خود والدین هم برای خود مرزهایی را مشخص کرده و آنها را رعایت کنند. به‌هرحال بچه‌ها همیشه مشغول تماشا کردن بزرگترها هستند و از آنها الگو می‌گیرند. برای همین مهم است خود والدین هم استفاده سالم از رسانه‌های اجتماعی را بیاموزند.

گیج شدن افراد بابت حجم اطلاعات گسترده در فضای مجازی- 724press.com

از آنجایی که کودکان از نظر اجتماعی و عاطفی هنوز به مرحله ثبات و رشد کافی نرسیده‌اند، مهم است که به آنها فرصت برقرار ارتباط با دیگران را بدهیم اما با حفظ یک سری قوانین و اصول مشخص که از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنند. البته بهتر است کارها به صورت مرحله به مرحله انجام شود تا کودکان به خوبی آموزش دیده و به تدریج به شهروندان دیجیتالی مسئولیت پذیر تبدیل شوند.

مطلب مرتبط:  مراقب افسردگی کودکان باشید!

خانم لینگ در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند که خودش هم می‌داند این مسائل چیزی اجتناب‌ناپذیر است و بالاخره روزی فرا می‌رسد که فرزندانش با اراده و میل خود تصمیم می‌گیرند که از کدام شبکه و با چه منظوری استفاده کنند. اما حالا او فقط می‌خواهد کمی در این مسیر تأخیر بیندازد تا مطمئن شود در فرآیند حیاتی رشد مغزی کودکانش اختلالی ایجاد نشود.

گرفتن گوشی از کودک- 724press.com

او اشاره می‌کند زمانی که دختر کوچک‌تر بوده او گاهی برای ساکت کردنش گوشی تلفنش را به دست او می‌داده است تا آرام شود. اما به تدریج متوجه واکنش فرزندش در زمان گرفتن گوشی شده است؛ اینکه او دیگر علاقه‌ای به وقت گذراندن با دیگر کودکان هم سن و سالش نداشته و در عوض ترجیح می‌داده همیشه گوشی به دست باشد. این زنگ خطر را برای او به صدا درآورده است و درنتیجه حالا در تلاش است تا به والدین هشدار داده و آنها را از خطرات احتمالی آگاه کند. او این کار را نه برای شرمسار کردن آنها، بلکه برای این انجام می‌دهد که آنها همان مسیر اشتباهی که او قبلا پیموده است را طی نکرده و به کودکان‌شان آسیب نزنند.

اما چطور متوجه شویم استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای فرزندمان مشکل ساز است یا خیر؟ بسیاری از والدین ایمن نگه داشتن فرزندان خود از هر مشکلی را اولویت اصلی خود می‌دانند، پس طبیعی است که به مسئله ایمنی آنها در مقابل آسیب‌های احتمالی رسانه‌های اجتماعی و فناوری هم اهمیت بدهند.

هشتگ و آیکونهای رایج- 724press.com

به گفته دکتر شوارتز علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که بروز این مشکلات را نشان می‌دهند مثلا اینکه کودک از نظر تحصیلی یا برقرار کردن ارتباط‌های اجتماعی خارج از دنیای مجازی و آنلاین با مشکل مواجه شده است یا نمی‌تواند انتظارات درست خانواده را برآورده کند. از طرف دیگر هر رفتار مشکل ساز ناشی از تحریک یا تشویق احساسی یا هیجانی یا ایجاد تصورات نادرست در مورد وضعیت جسمانی هم باید مورد توجه قرار بگیرند. اختلال خواب از دیگر مشکلاتی است که خبر از این تأثیرات مضر دارد.

درپایان نظر شما در مورد استفاده کودکان کم سن و سال از گوشی یا وقت گذرانی نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به رشد شخصیت نوجوانان کمک می‌کنند یا برعکس مشکل ساز هستند؟ نظرات ارزشمند خود را با ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید، سپاس