وضعیت محیط زیست و حیات وحش در سال‌های اخیر و به واسطه پاره‌ای مسائل همچون تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های بشری بسیار هشدار دهنده است. هرساله شاهد ارائه فهرستی از گونه‌های جانوری و گیاهی هستیم که در معرض خطر انقراض قرار دارند. وضعیت لاکپشت‌های دریایی هم چندان خوب نیست؛ اما شاید راهکاری که به تازگی ارائه شده است بتواند شانس بقای آنها را بیشتر کند. در مرور این ایده جالب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از YankoDesign، اقیانوس و دریاها، این پهنه‌های آبی شگفت‌انگیز زیستگاه موجودات متنوع و جالب توجهی هستند. شاید بسیاری از ما دانش چندانی در مورد این موجودات نداشته باشیم، اما اینترنت و فضای مجازی می‌تواند به درک بهتر ما از زندگی این موجودات کمک کند.

لاکپشت دریایی-724press.com

لاک‌پشت‌های دریایی از جمله مخلوقات جالب توجهی هستند که بخش قابل توجهی از عمر خود را در این پهنه‌های آبی می‌ گذرانند. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید جنسیت این حیوانات وابسته به دمای شن و ماسه‌ای است که روی آن از تخم بیرون آمده‌اند. اگر دمای شن و ماسه کمتر از  ۲۷ درجه سانتگیراد باشد، لاک‌پشت نر از تخم خارج می‌شود و اگر دما بالای  ۳۱ درجه باشد آن وقت لاک‌پشت ماده خواهد بود.

باتوجه به پدیده گرم شدن زمین، جمعیت لاک‌پشت‌های دریایی کاهش قابل توجهی داشته است؛ به‌طوری که اکنون آنها در زمره گروه‌های در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی می‌شوند. همین مسئله گروهی از افراد با دغدغه‌های زیست محیطی را تشویق کرده است تا فکری به حال این مشکل کنند.

این گروه سعی دارند با اینجاد یک سرپناه خنک برای لاک‌پشت‌ها، راه‌حلی برای این موضوع ارائه دهند. مسئله ساده است، این سایبان نیم کره مانند با خنک نگه داشتن شن و ماسه، شانس تولد لاک‌پشت‌های نر را افزایش می‌دهد. این ایده که از آن با نام «Nest Domes» یاد می‌شود، از شکل ارگانیک لاک خود لاکپشت الهام گرفته و هدف اصلی آن هم تنظیم درجه حرارت شن و ماسه ساحل است.

ایده گنبد چوبی برای حفاظت از لاکپشتهای دریایی-724press.com

از این روی جمعیت لاک‌پشت‌های نر و ماده تعادل بیشتری پیدا می‌کند. از یک طرف لاک‌پشت‌های نر زیر سرپناه خنک‌تر متولد شده و لاک‌پشت‌های ماده هم زیر شن و ماسه گرم متولد می‌شوند. ضمن اینکه این سرپناه می‌تواند حتی به حفظ گونه‌های دیگر هم کمک کرده و در مجموع به متعادل‌تر کردن اکوسیستم کمک کند.

مطلب مرتبط:  قانون جدید از حیوانات آسیب دیده حمایت می‌کند

به گزارش ۷۲۴پرس، برای ساخت این پوسته‌های گنبدی شکل از چوب کارائیب استفاده می‌شود؛ البته داخل آن را با چوب پنبه ۱۰۰% تخریب‌پذیر می‌پوشانند که هم خود به‌عنوان یک منبع خنک‌کننده طبیعی عمل می‌کند و هم مثل پوششی سبک به انعکاس اشعه‌های خورشید کمک کرده و نور را در فضای داخل گنبد به گردش درمی‌آورد.

ایده گنبد چوبی برای حفاظت از لاکپشتهای دریایی-724press.com

درکنار آن سوراخ‌های پنجره مانند تعبیه شده روی سطح این گنبدهای چوبی هم به گردش هوا داخل پوسته و بیرون دمیده شدن هوای گرم کمک می‌کند. برای آستر کردن سطح گنبد از روغن بذر کتان استفاده می‌شود که اجازه نمی‌دهد این پوسته با بارش باران چندان خیس و مرطوب شود. از طرف دیگر استفاده از این همه مواد طبیعی و تجزیه‌پذیر به حفظ طبیعت و محیط زیست کمک کرده و برای ساکنان محلی هم پراستفاده است.

ایده گنبد چوبی برای حفاظت از لاکپشتهای دریایی-724press.com

یکی دیگر از امتیازات قابل ذکر این پروژه این است که آن‌ها این ایده را به صورت متن باز ارائه کرده‌اند. به این معنی که هرکسی که می‌تواند این گنبدها را در سواحل خود ساخته و بدون نیاز به گرفتن مجوز یا پرداخت هزینه‌های مربوط به کپی رایت، کار را جلو ببرد. هدف از این کار هم این است که از حفظ جمعیت لاک‌پشت‌های دریای مطمئن شده از نابودی آن‌ها به خاطر گرم شدن کره زمین جلوگیری کنیم.

درپایان این مطلب از همراهی شما با ۷۲۴پرس سپاسگذاریم. خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را در رابطه با این موضوع یا هر مطلب دیگری با ما درمیان بگذارید، سپاس