با فرا رسیدن فصل سرد زمستان، شاهد اوج گیری آمار ابتلای افراد به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی هستیم. اگرچه بیماری‌های فصل زمستان گاهی نیازمند درمان‌ با انواع داروهای شیمیایی همچون آنتی بیوتیک‌ها هستند، اما در مواقعی هم می‌توان تنها با پیروی از یک رژیم غذایی سالم به بهبود سریع‌تر بیماری کمک کرد. از گذشته سوپ به‌عنوان یکی از خوراک‌های همیشگی توصیه شده برای درمان سرماخوردگی، جایگاهی خاص داشته و دارد. در مرور طرز تهیه یک سوپ مغذی زمستانی دیگر با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Foodandwine، شاید شما هم به خاطر داشته باشید که زمانی که کودک بودید، مادرتان همیشه در هنگام بیماری  برای‌تان سوپ آماده می‌کرد. برخی از انواع سوپ همچون سوپ مرغ به‌عنوان یکی از درمان‌های همیشگی بیماری سرماخوردگی شناخته می‌شود. بااین‌حال نمی‌توان تنها به همین یک مورد اشاره کرد، چون شما می‌توانید انواع سوپ‌های مغذی و مفید را تهیه کنید که همگی به روش‌های گوناگون همین اثرات را برای سلامت شما دارند.

سوپ گوجه فرنگی با ریحان تاز-724press.com

از طرف دیگر امروزه با پیروی از اصول طب باستانی کشورهای گوناگون، استفاده از برخی از مواد خوراکی و انواع ادویه برای درمان نه تنها بیماری سرماخوردگی که برای بسیاری از مشکلات سلامتی جزئی رایج است. یک نمونه از این مواد زنجبیل است. در طب چین باستان زنجبیل را به عنوان غذای یانگ در نظر می‌گرفتند. اصل اساسی طب چینی بازگرداندن تعادل بین سردی  یا یین با  گرمی یا یانگ است. از سوی دیگر به باور چینی‌ها سرماخوردگی نشان از افزایش بیش از حد یین در بدن است و به همین خاطر برای بازگرداندن تعادل به بدن لازم است میزان یانگ بالا برود و درنتیجه زنجبیل خوراکی ایده‌آل برای انجام این کار است.

مطلب مرتبط:  نوشیدنی شیر طلایی چیست، چه خواصی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟

زنجبیل فواید دیگری هم دارد؛ به هضم غذا کمک کرده و تعادل کلی را به بدن بازمی‌گرداند.  از طرف دیگر  راه‌های مختلفی برای استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی روزانه وجود دارد. می‌تواند زنجبیل تازه را ورقه ورقه کرده و در کنار غذاهای روزمره مصرف کنید. می‌توانید کمی آب جوش روی آن ریخته و بعد میل کنید یا تنها  ادویه زنجبیل را به خوراک‌های خود اضافه کنید. زنجبیل همان اندازه که مفید و ترمیم کننده است، خوشمزه هم است که می‌تواند دست شما را برای به کار بردن آن در طبخ انواع خوراک‌ها باز بگذارد.

زنجبیل تازه و ادویه-724press.com

اما در ماه‌های فصل زمستان، سوپ تهیه شده با زنجبیل چیزی بیش از یک معجزه است. در کنار زنجبیل شما می‌تواند مقداری روغن با طعم سیر هم به سوپ اضافه کنید تا بر عطر و طعم معجون نهایی بیفزایید. درکنار آن زردچوبه را فراموش نکنید که با قدرت ضد التهابی خود می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر شما شود. اما برای تهیه یک سوپ لذیذ با زنجبیل به چه موادی احتیاج داریم؟ با ۷۲۴پرس همراه بمانید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ زنجبیل

مواد لازم برای خمیر زردچوبه و زنجبیل

  • ۴ حبه سیر متوسط- می‌توانید آن را بسته به ذائقه خود به صورت خرد یا رنده شده استفاده کنید
  • ۵ عدد موسیر متوسط- ورقه شده
  • یک تکه زنجبیل تازه، آن را پوست گرفته و خرد کنید
  • ۳ عدد فلفل چیلی، خرد شده
  • ۲ قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه
  • ۲ قاشق چای‌خوری زیره آسیاب شده
  • ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه آسیاب شده
  • ۱ قاشق چای‌خوری گشنیز 
  • یک چهارم فنجان روغن نارگیل یا هر نوع روغن دلخواه دیگر

نودل سبزیجات-724press.com

مواد لازم برای تهیه روغن سیر

  • برای تهیه آن کافی است یک حبه سیر بزرگ را به صورت نازک ورقه کرده و داخل یک چهارم فنجان روغن زیتون بریزید

مواد لازم برای تهیه سوپ

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۴ فنجان آب سبزیجات
  • یک یا دو بسته نودل
  • نصف قاشق چایخوری نمک دریا
  • مقداری برگ چغندر خرد شده
  • ۲ عدد پیازچه، به صورت ریز خرد شده
  • یک فنجان گشنیز تازه
  • یک عدد لیمو ترش تازه
  • یک قوطی شیر نارگیل به دلخواه

طرز تهیه خمیر زنجبیل

در ابتدا تمام مواد لازم یعنی سیر، موسیر، چیلی، آبلیموی تازه، زیره، زردچوبه و تخم گشنیز را در مخلوط کن یا غذاساز ریخته و به خوبی خرد و مخلوط کنید. روغن نارگیل را به مواد اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا بافتی خمیر مانند پیدا کند. این خمیر را می‌توانید به مدت هفت روز در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کرده یا آن را فریز کنید.

طرز تهیه سوپ

سوپ زنجبیل-724press.com

برای شروع روغن زیتون را داخل یک قابلمه کوچک ریخته و ظرف را روی حرارت متوسط به بالای اجاق قرار دهید. حالا نوبت اضافه کردن سیر ورقه شده است. سیر را به مدت سی الی چهل ثانیه تفت دهید تا عطر آن آزاد شد. مراقبت باشید سیر نسوزد و قبل از آنکه رنگ آن تغییر کرده و قهوه‌ای رنگ شود   آن را از روی حرارت بردارید. نگران نباشید، سیر همچنان در روغن داغ به پختن ادامه داده و طلایی رنگ می‌شود.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب زمینی، گزینه ای مناسب برای فصل سرما

حالا یک تابه گود را روی حرارت متوسط به بالا قرار داده و داخل آن روغن زیتون بریزید. حالا نصف فنجان یا به مقدار دلخواه خمیر زردچوبه و زنجیل   را داخل آن ریخته و حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد برای دو الی ۳ دقیقه پخته و عطر آنها آزاد شود. آب سبزیجات را هم به مواد اضافه کنید. اگر از شیر نارگیل هم در تهیه سوپ استفاده می‌کنید می‌توانید آن را در همین مرحله اضافه کنید. اجازه دهید مواد برای ۶ الی هشت دقیقه جوشیده و طعم مواد به خوبی به خورد هم برود.

حالا نودل را براساس دستور تهیه آن پخته و آماده کنید. بهتر است بافت نودل کمی سفت یا به اصطلاح آل دانته باشد و زیر دندان حس شود. سپس نودل را داخل آبکش بریزید و با آب سرد بشورید و کنار بگذارید.  آب سبزیجات را مزه کرده و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید. شعله را خاموش کرده و حالا برگ چغندرهای خرد شده را اضافه کنید. بهتر است سبزیجات خیلی نپزد تا مواد مغذی و املاح آن از بین نرود. گرمای آب سبزیجات بافت برگ چغندر را نرم می‌کند. حالا کاسه مناسب سرو سوپ را آماده کنید.

نودل سبزیجات با مرغ-724press.com

داخل هر کاسه مقداری نودل ریخته و آب سبزیجات گرم را روی نودل بریزید. درنهایت روی هر کاسه را با مقداری پیازچه و گشنیز تازه خرد شده تزئین کرده و کمی روغن سیر روی آن بریزید و درنهایت سیرهای ورقه شده سرخ شده را اضافه کنید. سوپ شما آماده است‌، نوش جان

فراموش نکنید شما می‌توانید به جای برگ چغندر از اسفناج تازه هم برای تهیه این سوپ استفاده کنید. همچنین میزان استفاده از خمیر زنجبیل و زردچوبه بسته با ذائقه شما دارد و می‌توانید آن را تغییر دهید. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از آب مرغ یا گوشت هم برای تهیه این سوپ استفاده کنید تا از خواص غذایی آن‌ها هم بهره برده باشید.

درپایان امیدوارم از تهیه این سوپ مغذی و مقوی لذت برده باشید. اگر این نودل لذیذ و مفید را آماده کردید، حتما تجربه خود را از چشیدن طعم آن با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس  هم درمیان بگذارید. سپاس