اگرچه مردم خراسان جنوبی در انتخابات‌های گذشته مشارکت بالایی داشته‌اند، اما برآورده نشدن انتظاراتشان، آن‌ها را برای حضور در دومین دور از انتخابات سه شهرستان مردد کرده است.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ انتخابات یک اصل مهم و اساسی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران، کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، برای تعیین نظام جدید حکومتی کشور به پیشنهاد سید روح‌الله خمینی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران و خارج از کشور برگزار شد، و بر پایه نتایج اعلام‌شده، نزدیک به ۹۸/۲ درصد واجدان شرکت در همه‌پرسی با دادن رأی «آری»، با برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. در این انتخابات با حذف تمام گزینه‌های دیگر تنها جمهوری اسلامی در سبد انتخاب مردم قرار گرفت.

 ۱۲ مرداد انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار شد و پس از نهایی‌شدن، ۱۲ آذرماه قانون اساسی را به همه‌پرسی گذاشتند و تصویب شد و در سال ۱۳۶۸ نیز همه‌پرسی‌ای برای اصلاح چند بند قانون اساسی برگزار شد که تصویب شد.

از آن سال تاکنون شاهد انتخابات یا همان همه‌پرسی زیادی در کشور و به‌تبع آن در خراسان جنوبی بودیم که مردم آزادانه به نامزد انتخاباتی موردعلاقه خود رأی داده‌اند.

سال ۱۴۰۲ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی برگزار شد که دو منتخب مردم در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با کسب بیشترین آرا به دور دوم کشیده شد.

حالا ۲۱ اردیبهشت‌ماه باری دیگر مردم پای صندوق‌های اخذ رأی می‌روند تا چهارمین نماینده از خراسان جنوبی را راهی مجلس کنند.

اما دراین‌بین بیم و امیدهایی در بین شهروندان به چشم می‌خورد که اندکی در میزان مشارکت مردم نیز تأثیرگذار است. بنا بر گزارش‌های میدانی و گفته‌های مردمی، نماینده‌های حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان در ادوار گذشته آن‌گونه که بایدوشاید گره از مشکلات استان باز نکرده و صدای مردم در مجلس نبوده‌اند.

حال مردم نیز بیم از این دارند که باری دیگر نماینده منتخبشان در چهار دوره خدمتش نتواند خدمات مطلوبی در پرونده عملکردش ثبت کند و از کرسی بهارستان تنها چند عکس یادگاری به سوغات بیاورد.

بیمشان از این است که عملکرد نماینده این حوزه انتخابیه تمام تعاملش با مردم را با چند سخنرانی مناسبتی در بین مردم خلاصه کند و راه دسترسی مردم به آن صعب‌العبور باشد.

اما از سویی امیدوارند که نماینده منتخبشان سلیمانی‌وار در راه خدمت به مردم گام بردارد و برای مطالبه‌های مردم فریاد شود تا پایتخت‌نشینان فریادرسشان باشند.

و این بار هم خواهند آمد تا با حضور در پای صندوق‌های رأی‌گیری کاخ آرزوهای دشمن را فروبریزند و بگویند اهداف انقلاب را با عملکرد مسئولان یکی نمی‌دانند.