اگرچه مردم خراسان جنوبی در انتخابات ادوار گذشته مشارکت بالایی داشته‌اند، اما برخی حوزه‌ها آن‌گونه که شایسته است، پاسخگوی مطالبه‌های مردمی نبوده که نیازمند توجهی ویژه است.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ انتخابات یکی از میراث روح‌الله خمینی (ره) بوده که از آن زمان تاکنون، شاهد انتخابات زیادی در کشور و استان بوده‌ایم.

آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان در ۱۱ اسفندماه سال گذشته بود که حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دور دوم کشیده شد. حالا مردم خراسان جنوبی آماده‌اند تا باری دیگر پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شود و مهری دیگر بر تعهدنامه‌شان به‌نظام و انقلاب بزنند.

بنا به اعتقاد شهروندان، نمایندگان منتخب باید مطالبه‌گر خواسته‌های جامعه بوده و بعد از نشستن بر کرسی بهارستان، شعارهایشان را فراموش نکنند.

انتقال زیرساخت‌ها، مهم‌ترین مطالبه شهروندان

یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، بیان کرد: «انتقال زیرساخت‌ها به خراسان جنوبی مهم‌ترین مسئله در استان بوده که باید موردتوجه نمایندگان مردم در مجلس قرار گیرد».

نرگس حمیدی با بیان اینکه ضعف زیرساخت‌ها باعث عقب‌افتادگی شدید در خراسان جنوبی شده است، افزود: «بسیاری از استان‌ها ۲۰ سال پیش به این زیرساخت‌ها رسیده و به دنبال توسعه استان خود بوده‌اند؛ ولی خراسان جنوبی هنوز در اول راه است».

وی با گلایه از وضعیت پروازها، ریل و جاده‌های استان، اظهار کرد: «ضعف در این زیرساخت‌ها مانعی اساسی برای ورود سرمایه‌گذار است؛ بنابراین نماینده‌ای باید وارد مجلس شود که همسو با استاندار و سایر مسئولان استانی مشکلات را پیگیری کند».

این فعال رسانه‌ای در استان با بیان اینکه پروژه ریل و راه‌آهن با اعتبارات قطره‌چکانی انجام نمی‌شود و با وضعیت فعلی باید سال‌ها منتظر سوت قطار باشیم، گفت: «باید نمایندگانی به مجلس بروند که بتوانند در این ۴ سال اعتبارات خویی برای رفع مشکلات جذب کنند».

حمیدی با بیان اینکه از سویی دیگر نماینده‌ها باید همسو باشند و برای یک هدف بجنگند، نه اینکه نماینده یک شهرستان، صرفا پیگیر شهرستان خود باشد، ادامه داد: «مرکز استان در بسیاری از مواقع مظلوم بوده و نیازمند نماینده‌ای قوی است که از حق‌وحقوق مرکز، خوسف و درمیان دفاع کند».

ضرورت تسلط نماینده‌ها به حوزه انتخابیه

وی با اشاره به ایرادات نماینده‌های قبل، اظهار کرد: «نماینده‌های سابق شناخت و تسلط کاملی از حوزه انتخابیه خود نداشتند و تعاملشان با مردم حوزه انتخابیه کم بود».

وی با بیان اینکه به‌خصوص در مرکز استان، نماینده قوی نداشتیم که بتواند از حق حوزه انتخابیه خودش در مرکز کشور دفاع کند و نماینده شناخته شده در مرکز کشور نبودند، افزود: «نماینده‌ای که با نهادها، سازمان‌ها، سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های مختلف آشنا باشد، نبودند».

حمیدی در ادامه مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، ادامه داد: «اگر نماینده‌ای با این موارد شناخته شده باشد، وقتی وارد مجلس می‌شود از اطلاعات این نهادها و ارگان‌ها به نفع استان استفاده می‌کند و امتیازاتی برای استان می‌گیرد».

وی ادامه داد: «نیاز است در استان خراسان جنوبی نماینده متفاوتی از سال‌های گذشته وارد مجلس شود تا شاید بخشی از ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های خراسان جنوبی و مرکز استان مرتفع شود».

آب، مهم‌ترین مسئله خراسان جنوبی

یکی دیگر از جوانان بیرجندی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس بیان کرد: «در حوزه زیرساخت‌های استان اعم از پرواز، راه‌آهن و جاده مشکلات زیادی داریم که جذب روی گردشگری و سرمایه‌گذار تأثیر می‌گذارد».

حکیمه بهمن‌زاده با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری در دیگر نقاط کشور، بیان کرد: «وقتی زیرساخت‌هایی مانند کویر در کاشان و کرمان بهتر از خراسان جنوبی است، مقصد گردشگران می‌شود که این امر باید مورد مطالبه نمایندگان قرار گیرد».

وی آب را دومین مسئله در استان دانست و گفت: «اگرچه پروژه انتقال آب به دریای عمان در دست اجرا است، اما تسریع در اجرای طرح نیازمند همکاری و تعامل نمایندگان است».

بهمن‌زاده با بیان اینکه نمایندگان ادوار گذشته صرفاً حوزه انتخابیه خوسف، بیرجند و درمیان خیلی شجاعانه مطالبات استان را در مجلس بیان نمی‌کردند، ادامه داد: «همچنین از ظرفیت‌هایی که در پایتخت برای پیگیری مشکلات استان وجود داشته به نحو احسن استفاده نکردند که خیلی ضربه وارد کرده است».

این جوان بیرجندی با بیان اینکه در گذشته نمایندگان آن‌گونه که بایدوشاید نتوانسته‌اند پای حرف و دغدغه مردم بنشینند، افزود: «شاید گاهی راه‌حلی برای مشکل نباشد؛ اما همین‌که با مردم حرف بزنند در کاهش نارضایتی‌ها مؤثر است».

لزوم توجه مجلس به بازگشایی معابر مرزی

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس بیان کرد: «ارتقای جایگاه بودجه خراسان جنوبی و خروج آن از ته جدول اعتباری کشور و فعال‌شدن همه اقتصاد مرز خراسان جنوبی با بازگشایی ۳ معبر تجاری خارجی مسدود شده از مهم‌ترین مطالبه‌هایی بوده که باید موردتوجه نمایندگان در مجلس قرار گیرد».

هاجر فرخ‌نژاد ادامه داد: «تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده محصولات راهبردی خراسان جنوبی و تأمین اعتبار زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی از دیگر مطالبه‌هایی بوده که نیازمند توجه است».

وی با بیان اینکه مرکز هر استان قلب و پیشانی آن استان بوده که به طور حتم باید نماینده قدری داشته باشد، گفت: «نمایندگان در مرکز استان باید توانمند در همه حوزه‌ها، متعهد و بااخلاص باشند».

فرخ‌نژاد ادامه داد: «اما در این سال‌ها حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کمتر نماینده‌ای این‌چنینی به خود دیده که تعهد، دانش، تجربه و از همه مهم‌تر اهل رایزنی و لابی‌گری باشد».

خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی هم در خصوص برگزاری انتخابات پیش‌رو بیان کرد: «هم‌زمان با سراسر کشور ۲۱ اردیبهشت‌ماه شاهد حضور پرشور مردم در شعب اخذ رأی برای حوزه انتخابیه بیرجند، در میان و خوسف خواهیم بود».

موسی سلیمی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در این حوزه انتخابیه صورت‌گرفته است، گفت: «شرایط مانند مرحله گذشته بوده مردم می‌توانند در این حوزه انتخابیه با داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه انتخاب خود را انجام دهند».

وی ادامه داد: «شعب اخذ رأی همان شعب قبلی بوده که علاوه بر آنها دو شعبه سیار دیگر در شهر بیرجند برای سهولت اخذ رأی مردم اضافه خواهد شد».