مرور تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، نشان از مشارکت بالای مردم در این ماراتن سیاسی داشته که این امر وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ انتخابات یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ایران اسلامی بوده که نماد و نمود مردمی‌بودن این کشور پهناور است.

در جای‌جای کشور اعم از خراسان جنوبی مردم هر چهار سال پای صندوق‌های اخذ رأی می‌روند تا با انتخاب نمایندگانی اصلح، سرنوشت چهارساله مجلس شورای اسلامی را رقم بزنند. 

مروری بر تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سه دوره قبل نشان از مشارکت بالای مردم در این حماسه سیاسی دارد که این امر رسالت نمایندگان منتخب را سنگین‌تر می‌کند.

انتخابات مجلس سال ۱۳۹۰

 انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد.

بر اساس نتایج قطعی شمارش آراء نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی، در حوزه انتخابیه بیرجند و درمیان حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید محمدباقر عبادی»، در حوزه انتخابیه قائنات «جواد هروی»، در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه «محمدعلی عبدالله‌زاده» و در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه «مراد هاشم‌زهی» بیشترین آراء را کسب کردند.

 به طور میانگین ۸۴٫۵ درصد افراد واجد شرایط رأی‌دادن در استان خراسان جنوبی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشته‌اند.

انتخابات مجلس سال ۱۳۹۴

 انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۷ اسفندماه ۱۳۹۴ با شکوهی مثال‌زدنی برگزار شد و آحاد و اقشار مختلف مردم ایران اسلامی با حضور خود در پای صندوق‌های رأی یکبار دیگر اعتماد و ارادت خود را به الگوی مردم‌سالاری دینی نشان دادند.

بنا به گفته خدمتگزار، استاندار وقت خراسان جنوبی، ۷۲ درصد مردم استان خراسان جنوبی در انتخابات مشارکت کردند.

کل آرای صحیح اخذ شده در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۱۷۲ هزار و ۵۴۳ رأی بوده است که «حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی» با ۵۹ هزار و ۳۶۱ رأی به‌عنوان کاندید منتخب مردم معرفی شد.

 کل آرای صحیح در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۱۰۴ هزار و ۲۱۴ رأی بوده که «محمدرضا امیرحسنخانی» با کسب ۵۱ هزار و ۶۱۵ رأی به‌عنوان منتخب مردم معرفی شد.

 در حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه هم از مجموع ۸۵ هزار و ۲۱۶ رأی صحیح مأخوذه، «فرهاد فلاحتی» با کسب ۳۰ هزار و ۱۲ رأی به‌عنوان نفر نخست و منتخب مردم معرفی شد.

در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه هم از مجموع ۵۴ هزار و ۹۶۳ رأی صحیح مأخوذه، «نظر افضلی» با کسب ۱۹ هزار و ۵۵۳ رأی به‌عنوان نفر نخست معرفی شد.

همچنین از مجموع کل ۴۰۶ هزار و ۱۳۱ رأی صحیح مأخوذه، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» با ۳۲۵ هزار و ۴۸ رأی از حوزه خراسان جنوبی به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

انتخابات مجلس ۱۳۹۸

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برای تعیین ۲۹۰ کرسی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و هم‌زمان با نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

بر اساس اطلاعات ستاد انتخابات کشور، خراسان جنوبی از نظر مشارکت در انتخابات همواره جزو استان‌های پیشرو با مشارکت بالای ۷۲ درصد بوده است.

اعلام رسمی نتایج شمارش آرای مردم در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف «حسین خسروی اسفزار»، حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه حجت‌الاسلام «مجید نصیرایی»، حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه «سلمان اسحاقی» و در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه «مصطفی نخعی» با کسب بیشترین آرا به‌عنوان نمایندگان منتخب مردم انتخاب شدند.

انتخابات مجلس ۱۴۰۲

دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و خراسان جنوبی منتخبان مردم آن در سه حوزه انتخابیه مشخص شدند؛ ولی انتخابات در حوزه بیرجند، خوسف و درمیان به دور دوم کشیده شد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ - بیرجند

دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۷۶۶ شعبه شهری و روستایی خراسان جنوبی برگزار شد ۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر واجد شرایط رأی‌دادن بوده‌اند که میزان مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات ۶۳٫۸ درصد اعلام شد.

در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه که گسترده‌ترین حوزه جغرافیایی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود، «محمد نصیری» منتخب مردم این حوزه انتخابیه که چهره جوان و جدیدی است به مجلس دوازدهم راه یافت.

در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه «مصطفی نخعی» و در حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه نیز «سلمان اسحاقی» معرفی شد.

در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف نیز دو منتخب مردم که بیشترین آرا را کسب کردند، «سید حسن هاشمی» با ۲۶ هزار و ۸۰۹ رأی و «علی مولوی حقیقی» با ۲۴ هزار و ۲۰۲ رأی از مجموع ۱۴۳ هزار و ۴۳۰ رأی، ۲ نامزدی هستند که به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

ماراتن مرحله دوم انتخابات مجلس در بیرجند

حالا مردم حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان آماده‌اند تا باری دیگر در ۲۱ اردیبهشت‌ماه پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شوند و بر انقلابی بودنشان مهر تأیید بزنند.

حضور مردم بیرجند در انتخابات

هرچند تبلیغات از چندی پیش در سطح شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان آغاز شده و دو نامزد انتخاباتی برای پیروزی در این ماراتن باری دیگر به‌مرور اهداف و برنامه‌هایشان پرداخته‌اند، اما مردم تنها خواستار صداقت، عدالت و عمل به وعده‌هایشان هستند.

بنا به اعتقاد شهروندان، کاندیدهای منتخب باید مطالبه‌گر خواسته‌های جامعه بوده و بعد از نشستن بر کرسی بهارستان، شعارهایشان را فراموش نکنند.