عملیات احداث کارخانه الیاف شیشه قائن با سرمایه‌گذاری خارجی در اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده و فاز اول طرح تا عید نوروز وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ مشکلات مردم خراسان جنوبی برای کسی تازگی ندارد؛ چراکه تاریخ این استان گواه بر این است که کلاف پر پیچ‌وخم گرفتاری‌هایی مانند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از سال‌ها پیش بر پیکره شهرستان‌هایش پیچیده و روزبه‌روز گره کور می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری می‌تواند نسخه شفابخش خراسان جنوبی باشد.

خوشبختانه مسئولان خراسان جنوبی طی چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به مقوله جذب سرمایه‌گذار، احیای واحدهای تولیدی راکد، معرفی پتانسیل‌های گردشگری و ایجاد کارخانه‌های تولیدی متناسب با ظرفیت استان داشته و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته‌اند.

امروز نه‌تنها تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی زیر چتر حمایتی مسئولان قرار گرفته‌اند، بلکه فرش قرمز سرمایه‌گذاری در این خطه همواره پهن بوده و با آغوشی گرم از سرمایه‌گذاران استقبال می‌شود.

نمونه‌اش را می‌توان در پروژه کارخانه الیاف شیشه قائن مثال زد؛ پروژه‌ای که توسط سرمایه‌گذار خارجی (چین)، در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور مسئولان کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، فاز اول پروژه قبل از عید نوروز سال جاری وارد مدار تولید می‌شود.

بنا به آمار مسئولان، ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۳۰ هزار تن بوده که با احداث آن در ناحیه صنعتی خضری دشت بیاض، زمینه اشتغال مستقیم حدود ۸۰۰ نفر فراهم می‌شود.   

پای صحبت سرمایه‌گذار پروژه 

چِن، سرمایه‌گذار پروژه کارخانه الیاف شیشه در جریان حضور تور رسانه‌ای راویان پیشرفت در قائن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «در فاز اول پنج سوله نصب می‌کنیم که ماشین‌آلات موردنیاز در بندرعباس بوده و تا چند ماه آینده به پروژه می‌رسد».

وی با بیان اینکه امید است تا قبل از عید نوروز با به‌کارگیری نیروهای چینی و ایرانی، تولید آغاز شود، گفت: «برای شروع تولید، ۳۰۰ نیرو ایرانی و ۲۰ نیروی چینی نیاز داریم».

به گزارش ۷۲۴پرس، این سرمایه‌گذار چینی با بیان اینکه کل پروژه دارای ۲۲ سوله بوده که ۸۰۰ نیروی کار نیاز دارد، افزود: «با تأمین زیرساخت‌ها، فاز دوم پروژه را شش ماه بعد از آغاز بکار فاز اول احداث خواهیم کرد».

وی با بیان اینکه در فاز اول طرح، روزانه ۳۰ تن پشم‌شیشه فایبر تولید می‌شود، گفت: «تولیدات مازاد مصرف ایران، به چین و دیگر کشورها صادر خواهد شد».

چِن با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های طرح بیان کرد: «در حال حاضر در زمینه گاز و برق کمی مشکل داریم که با حمایت مسئولان رفع خواهد شد».

سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای احداث کارخانه

 فرماندار قائن، هم در جریان حضور تور رسانه‌ای راویان پیشرفت در این شهرستان، بیان کرد: «اجرای این پروژه اردیبهشت‌ماه سال جاری با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است».

محمدی، با بیان اینکه خوشبختانه این پروژه به همت سرمایه‌گذار و مسئولان پیشرفت مطلوبی داشته است، گفت: «فاز اول پروژه تا عید نوروز به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن برای ۳۰۰ نفر و با بهره‌برداری کامل پروژه برای حدود ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود».

محمدی-فرماندار قائن

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان پای‌کار هستند تا زمینه‌های لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کنند، افزود: «بلافاصله بعد از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح، زمین موردنیاز تأمین شد و زیرساخت‌های گاز و برق از پیشرفت خوبی برخوردار است».

۱۴۰۳، پایان احداث کامل کارخانه

به گزارش ۷۲۴پرس، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، چندی پیش در مراسم کلنگ‌زنی این طرح بیان کرد: «پیش‌بینی می‌شود کارخانه تولید الیاف شیشه با سرمایه‌گذاری خارجی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد».

حسن‌نژاد، با بیان اینکه ماده اولیه این واحد تولیدی سیلیس، دولومیت، سولفات سدیم، سنگ‌آهک و فلدسپات بوده که عمده این مواد از معادن استان تأمین خواهد شد، افزود: «محصول نهایی آن برای عایق‌های حرارتی مبدل‌ها و تأسیسات حرارتی، کامپوزیت‌ها و سایر صنایع کاربرد دارد».

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان، گفت: «اجرای این طرح به توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی همچنین ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش اشتغال در بخش معادن و صنایع معدنی کمک می‌کند».

تلاش برای تأمین زیرساخت‌های کارخانه

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم چندی پیش در جریان بازدید از پروژه در حال ساخت الیاف شیشه با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری ثابت صورت‌گرفته توسط سرمایه‌گذار خارجی (چین) برای این واحد تولیدی ۳۰ میلیون دلار است، گفت: «ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۳۰ هزار تن اعلام شده است».

وی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذار پروژه در زمینه تأمین زیرساخت‌ها به خبرنگار ۷۲۴پرس گفت: «پیگیری‌های لازم به‌منظور تأمین دو مگاوات برق موردنیاز کارخانه در فاز اول پروژه انجام شده و شرکت شهرک‌های استان و شرکت برق در زمینه تأمین این زیر ساخت قول مساعد داده‌اند».

ذاکریان با بیان اینکه پیگیری‌ها در زمینه تأمین گاز موردنیاز پروژه هم در دست اقدام است، گفت: «پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بود و بنابر اعلام سرمایه‌گذار تجهیزات پروژه به‌زودی وارد استان می‌شود».

امید است با حمایت هر چه بیشتر از سوی مسئولان و رفع برخی قوانین دست‌وپاگیر، چرخ تولید در خراسان جنوبی بیش و بیشتر بچرخد و اقتصاد این استان غنی اما محروم را رونق بخشد.