آرام و بی‌صدا می‌آید؛ اما تنها در یک دقیقه استخوان‌های شهر را در هم می‌شکند و آثار زیان‌باری به بار می‌آورد. صحبتمان از زلزله است؛ مهمانی که بر اثر فعالیت زمین، هر چند گاه مهمان نقاط مختلف کشور و جهان می‌شود. ناخوانده‌ای که رد پایش در خراسان جنوبی، تصاویری تلخ از ویران شدن صدها منزل و کشته‌شدن هزاران انسان در قاب خاطره‌ها به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ۷۲۴پرس،  بنا به آمار مسئولان این حادثه طبیعی هر ۱۲ سال یک‌بار در خراسان جنوبی رخ می‌دهد؛ چرا که این دیار کویری با داشتن ۵۰ گسل فعال و ۲۴ حادثه طبیعی، کلکسیونی از حوادث را در خود جای‌داده است.

 بر اساس آنچه رسانه‌ها از تاریخ می‌نویسند، از اولین زلزله مخرب ثبت‌شده در استان حدود ۵۰ سال می‌گذرد. این زلزله که در سال ۴۷ در دشت بیاض و فردوس رخ داد، بالای ۷ ریشتر قدرت داشت؛ به‌گونه‌ای که با زلزله‌های پیاپی در مدت دو روز، دو منطقه دشت بیاض، کاخک و فردوس ویران شد و ۱۲ هزار خانه مسکونی در هم شکست و قریب به ۷۰ هزار نفر هم بی‌خانمان شدند.

 دومین زلزله مخرب استان که در سال ۵۷ در طبس رخ داد،  ماندگارترین زلزله عصر معاصر ایران نام گرفت. این زلزله با شدت ۷٫۸ ریشتر سبب شد که ۷۰ درصد مردم  شهر، جان خود را از دست بدهند.

 زلزله ۷٫۳ ریشتری اردکول در سال ۷۶، زلزله پنج ریشتری زیرکوه در ۱۵ آذرماه ۹۱ و زمین‌لرزه قاین از دیگر حوادث ناگواری هستند که خاطراتی ناخوش را در یادها به ماندگار گذاشته و هنوز هم یادآور روزهای ناله و شیون است.

 حالا از آخرین زلزله در استان حدود ۱۲ سال می‌گذرد و باید برای میزبانی از این مهمان مخرب بیش‌ازپیش آماده باشیم. هر چند به طور متوسط هر روز شاهد زلزله‌های با مقیاس کوچک در استان هستیم، اما شاید باید از زلزله ۵٫۳ ریشتر در ۵ آبان‌ماه، زلزله ۵ ریشتری ۹ آبان‌ماه در شوسف و زلزله ۴٫۲ ریشتری ۱۸ آبان در  سربیشه، به‌عنوان تلنگری یاد کنیم و درس آمادگی و مدیریت بحران را باری دیگر مرور کنیم.

 این شرایط در حالی است که متأسفانه بسیاری از روستاها به‌ویژه در مناطق مرزی استان، ایمن و مستحکم نبوده و با کمترین لرزش‌ها، بر سر اهل منزل آوار می‌شود. شاید وقت آن رسیده که اعتبارت از چهارچوب تبصره‌ها و ماده‌ها بیرون‌آمده و در راستای مستحکم‌سازی منازل روستایی هزینه شود.

تخریب منازل بر اثر زلزله در ایران-724press.com

 گذشته از سستی کالبد روستاها، باتوجه‌به وجود گسل‌های فعال در استان، هرگونه ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها هم باید با کدهای لرزه‌ای مطابقت داشته باشد تا با فرهنگ‌سازی این مهم خسارت کمتری را در صورت بروز زلزله به مردم استان تحمیل کند.

به گزارش ۷۲۴پرس و بنا بر آمار مسئولان، حدود ۱۵۰ هکتار از زمین‌های واقع در اراضی پادگان ۰۴ بیرجند بر روی حریم قرمز بوده که به فضای سبز اختصاص‌یافته است. اما جای سؤال است که در صورت فعال‌شدن گسل موجود، تنها به فضای سبز خسارت وارد می‌شود؟ آیا ساخت‌وسازهایی مانند پارک موزه دفاع مقدس و فرهنگ‌سرای شهر که در نزدیکی پادگان واقع شده‌اند، از خطر آوار در امان می‌مانند؟

 شواهد مصداق این امر است که در برخی ساخت‌وسازها نه‌تنها به پهنه‌های گسل توجهی نمی‌شود، بلکه حد و مرزی برای حریم‌های زلزله تعریف نمی‌شود.

 بدیهی است آمادگی و آموزش مردم یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش صدمات و خسارات این‌گونه بحران‌ها است که این امر می‌طلبد آمادگی نسبی در برابر وقوع زلزله و ارتقای سطح آگاهی مردم در مواجه با بلایای طبیعی در دستور کار ویژه دستگاه‌های امدادی قرار گیرد تا در مواقع حساس دچار بحران نشویم.

 نباید فراموش کرد برگزاری مداوم و هدفمند مانورهای زلزله و کارگاه‌های آموزشی نه‌تنها باعث افزایش سطح آمادگی جامعه می‌شود، بلکه به ارتقای سطح آمادگی و توانمندی دستگاه‌های امدادی در مواجهه با وقوع بلایای طبیعی، کمک‌های قابل‌توجهی خواهد کرد.