کشاورزان طبسی با کشت گیاه گلرنگ، در روزهای گرم تابستانی، اقتصادی بهاری را تجربه می‌کنند.

به گزارش ۷۲۴پرس، گیاه گلرنگ در تناوب زراعی جایگزین مناسبی برای گیاهان پر آب بر است. گلرنگ به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع یکی از سالم‌ترین روغن‌های نباتی به شمار می‌رود و اصلاح بافت خاک مبارزه با آفات و بیماری‌ها تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه‌های روغنی گلرنگ است.

 گیاهی که حالا چند سالی است توسط کشاورزان طبسی و سربیشه‌ای کاشته می‌شود و حالا زمان برداشت آن رسیده است.

یک کشاورز طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در هر هکتار یک و نیم‌تن گلرنگ برداشت می‌شود، افزود: «گلرنگ روغن بسیار عالی و کیفیت خیلی خوبی دارد».

محمد یعقوبی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش متوجه شدم که این روغن از نظر مواد غذایی بسیار خوب است، افزود: «این روغن برای کرم و پوست و مو استفاده می‌شود؛ بنابراین به کاشت آن اقدام کردم».

وی بیان کرد: «کاشت گیاه گلرنگ به لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است؛ زیرا این محصول بازار پسندی بسیار خوبی دارد».

کشت دانه‌های روغنی در ۴۲ هکتار از طبس

عطا حسینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس بیان کرد: «در شهرستان طبس بیش از ۴۲ و نیم هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی است».

وی ادامه داد: «از این میزان، ۴۲ هکتار مربوط به کنجد با عملکرد متوسط یک تن در هکتار و مابقی مربوط به گلرنگ بوده که عملکرد این محصول دو تن در هکتار است».

گیاه گلرنگ - 724press.com

حسینی اظهار کرد: «از گلچه‌های گلرنگ به‌عنوان گیاه دارویی همچنین در رنگ‌ریزی و تزیین، از دانه برای استخراج روغن و از شاخ‌وبرگ آن به‌عنوان علوفه دام استفاده می‌شود».

وی ادامه داد: «کاشت روغن‌های دانه‌ای از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که اخیراً موردتوجه کشاورزان شهرستان طبس نیز قرار گرفته است».

کشت دانه‌های روغنی در ۳۱ برابر شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم دراین‌خصوص بیان کرد: «قبل از دولت سیزدهم دو هکتار از سطح زیر کشت استان به دانه‌های روغنی اختصاص داشت و اکنون به ۶٢ هکتار با سه هزار درصد افزایش، رسیده است».

مهدی جعفری ادامه داد: «الگوی کشت استان خراسان جنوبی ابلاغ شده که متناسب با آن کار پیش می‌رود به همین منظور توسعه و گسترش کشت دانه‌های روغنی در دستور کار این سازمان قرار دارد».

وی بیان کرد: «همچنین توسعه کشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد به‌طوری‌که در دولت قبل فقط ٨۴ هکتار گلخانه در استان داشتیم؛ اما اکنون ۵٠ درصد به این سطح اضافه شده یعنی صنعت گلخانه‌ای خراسان جنوبی به‌شدت روبه‌توسعه است».

جعفری اظهار کرد: «علاوه بر این سال گذشته ۵۴ هکتار به زیرساخت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شد و سال قبل از آن نیز ٣٧ هکتار به زیرساخت‌ها اضافه کردیم».

وی با اشاره به صنعت گلخانه‌ای در استان اظهار کرد: «تلاش داریم با توسعه صنعت گلخانه‌ای راندمان مصرف آب و تولید را بالا ببریم تا بتوانیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم».

رضوی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی هم چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها از خرید ۴۰ تن دانه روغنی گلرنگ در استان خبر داد و افزود: «خرید دانه روغنی گلرنگ در منطقه باهدف تشویق کشاورزان به افزایش سطح زیر کشت این محصول روغنی انجام می‌شود».

وی با بیان اینکه قیمت خرید هر کیلوگرم گلرنگ ۲۷ هزار تومان است، اظهار کرد: «سال گذشته سطح زیر کشت محصول گلرنگ دو هکتار بود که اکنون به ۶۲ هکتار رسیده است».