خبرنگاران خراسان جنوبی از وجود مشکلاتی اعم از بیمه، مسکن، نداشتن امنیت شغلی و عدم همکاری برخی مدیران رنج‌برده و خواستار توجه ویژه متولیان برای رفع موانع موجود در مسیر خبرنگاری هستند. 

به گزارش ۷۲۴پرس، خبرنگاران از جمله اقشار سخت‌کوش جامعه بوده که در هیچ برهه‌ای دست از تلاش بر نمی‌دارند؛ افرادی که فارغ از گرما و سرمای روزگار، قدم در میدان گذاشته و با زبان قلم کمبودی‌ها و کاستی‌های موجود را فریاد می‌زنند.

خراسان جنوبی دارای خبرنگارانی فعال، پویا و صادق بوده که به‌رغم شرایط دشوار جغرافیایی در این دیار، در میدان اطلاع‌رسانی پا پس نکشیده و محنت‌های زیادی را به دل خریده‌اند تا گره از مشکلات استان باز شود.

 گاه دل به کویر می‌سپارند تا زیبایی‌های این دیار را به تصویر بکشند. گاه بامدادی خونین از حادثه خروج قطار از ریل را روایت می‌کنند و گاه پا به مرز می‌گذارند تا سنگ صبور روستاییان شوند.

 گاه از سناریوی زلزله، سیلی خشکسالی بر استان و طرح‌های نافرجام مسئولان قلم می‌زنند تا شاید فریادرسی به میدان آید. چه‌بسا که تاکنون با رایزنی‌های این قشر توانمند مشکلات زیادی اعم از محورهای مواصلاتی رفع شده و پیر پروژه‌هایی ناتمام به افتتاح رسیده است.

علی‌رغم دغدغه خبرنگاران برای رفع کاستی‌های پیش‌روی استان، متأسفانه خود در گردابی از مشکلات فرورفته و از سال‌ها پیش منتظرند تا با حمایت متولیان، میم مشکلاتشان برداشته شود.

قصه پر غصه اصحاب رسانه اعم از مسکن، بیمه، تجهیزات و عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها که هر سال تنها و تنها در روز خبرنگار بازخوانی می‌شود و برای رفع این نگرانی‌ها گامی اساسی برداشته نمی‌شود.  

بیمه و مسکن شاه‌بیت مشکلات خبرنگاران

یکی از خبرنگاران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه رسانه‌ها در خراسان جنوبی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: «بیمه و مسکن شاه‌بیت مشکلات خبرنگاران بوده که نیازمند توجهی ویژه از سوی مسئولان است».

حکیمه بهمن‌زاده با گلایه از عدم همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها، بیان کرد: «برخی از روابط‌عمومی‌ها پاسخ به مطالبه‌های مردمی را مشروط به ارسال فاکس می‌کنند که این خود پروسه‌ای زمان بر است». 

وی اظهار کرد: «خبرنگاران با قلم خود مشکلات زیادی را به مسئولان و حتی پایتخت‌نشینان منعکس کرده‌اند و به نتایج مطلوبی رسیده‌اند؛ اما خود در گردابی از مشکلات فرورفته‌اند».

بهمن‌زاده با بیان اینکه شرایط خبرنگاری در استانی مانند خراسان جنوبی از دیگر مناطق کشور دشوارتر است، افزود: «از متولیان خواستاریم برای رفع مشکلات این قشر گامی اساسی بردارند».

تکرار گفته‌هایی چند ساله

یکی دیگر از خبرنگاران هم در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس، با بیان اینکه مشکلات خبرنگاران سال‌به‌سال مطرح می‌شود؛ اما مشکلی حل نمی‌شود، گفت: «متأسفانه هر سال تنها در روز خبرنگار از این قشر یاد می‌شود و در دیگر ایام سال مانند سربازانی گمنام قلم می‌زنند».

فرخ‌نژاد با بیان اینکه مسکن یکی از مشکلات دیرینه خبرنگاران است، افزود: «مسئولان طرح ملی مسکن را برای خانه‌دارشدن خبرنگاران پیشنهاد داده‌اند که حقوق ناچیز این قشر اقساط میلیونی این طرح را پاسخ نمی‌دهد».

وی خواستار پایش خبرنگاران شد و افزود: «در ایامی مانند روز خبرنگاران بالغ بر ۳۰۰ خبرنگار هستند که این آمار با تعداد خبرنگاران واقعی و در صحنه صدق نمی‌کند».

فرخ‌نژاد با بیان اینکه خبرنگاران پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند، افزود: «خوشبختانه تاکنون مشکلات زیادی در استان به‌ویژه در مناطق مرزی به‌واسطه خبرنگاران رفع شده است».

امنیت شغلی نداریم

فرزانه احمدی از دیگر خبرنگاران فعال در خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با ۷۲۴ پرس بیان کرد: «حقوق کم، نداشتن امنیت شغلی و بیمه از مهم‌ترین مشکلات پیش روی خبرنگاران است».

وی با بیان اینکه مشکلاتی مانند مسکن از چندین سال گذشته مطرح بوده و رایزنی متولیان برای حل مشکل به نتیجه‌ای مطلوب نرسیده است، گفت: «هر سال وعده‌هایی برای رفع مشکلات خبرنگاران داده می‌شود؛ اما در میدان عمل مشاهده نمی‌شود».

احمدی خواستار توجه ویژه متولیان به خبرنگاران واقعی شد و افزود: «اگرچه تاکنون خدماتی مانند اینترنت رایگان در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته؛ اما مشکلات خبرنگاران مثنوی طویلی بوده که نیازمند توجهی ویژه است».

وی با بیان اینکه باید خبرنگاران واقعی شناسایی و حمایت شوند، اظهار کرد: «در حال حاضر بسیاری از روابط‌عمومی‌ها و یا افرادی که شناختی از خبر و خبرنگاری ندارند، به‌عنوان خبرنگار از مزایای هر چند ناچیز این قشر بهره‌مند می‌شوند».

عضویت ۷۵ خبرنگار در سامانه جامع رسانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ۷۲۴ پرس بیان کرد: «بر اساس سامانه جامع رسانه‌ها، تاکنون ۷۵ نفر از مجموعه فعالان رسانه‌ای استان مجوز سامانه جامع رسانه کشور را کسب کرده‌اند».

فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی-724press.com

علی فرخنده خواستار بارگذاری مستندات و رزومه کاری خبرنگاران در این سامانه شد و افزود: «بنا به تصمیمات گرفته شده، تکریم و تجلیل اصحاب رسانه بر اساس این سامانه عملکردی است».

وی با بیان اینکه برنامه‌های روز خبرنگار سال جاری را با دیدار دو چهره پیشکسوت رسانه‌ای آغاز کردیم، گفت: «دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، دیدار صمیمی استاندار با خبرنگاران، برنامه‌محوری ۱۷ مرداد و تجلیل از رسانه‌های فعال در حوزه‌های مهم استان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این هفته است».

فرخنده با بیان اینکه برای استفاده خبرنگاران از ظرفیت استخر شنا به مدت شش ماه رایزنی‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: «همچنین برگزاری کارگاه توانمندسازی تخصصی برای رسانه‌ها در دستور کار قرار دارد».

وی با اشاره به مشکل بیمه‌ای خبرنگاران در خراسان جنوبی بیان کرد: «رسانه‌ها می‌توانند با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند؛ اما اصل بیمه بر عهده رسانه است».

خبرهای جدید پیرامون مسکن خبرنگاران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل مسکن خبرنگاران اظهار کرد: «بر اساس آخرین تصمیم، واگذاری زمین به‌صورت رایگان ممنوع شده، اما ویژه دیدن اصحاب رسانه برای مسکن مطرح شده است».

وی ادامه داد: «چند مورد برای حمایت از خبرنگاران در بخش مسکن پیشنهاد شده که اگر آمار به حد مطلوب برسد، راه و شهرسازی و مسکن روستایی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند که باید خبرنگاران برای استفاده از این ظرفیت به خانه مطبوعات مراجعه کنند».

فرخنده با بیان اینکه در بخش تسهیلات حمایتی، کلیه امورات بر عهده رسانه است، گفت: «طی سال گذشته برای برخی از خبرنگاران که مشکلاتی شخصی داشتند، تسهیلاتی برای رفع مشکلات کوتاه‌مدت پرداخت شده است».

وی با بیان اینکه جایگاه رسانه پل ارتباطی مؤثر بین مردم و مسئولان است، گفت: «از مردم خواستاریم مطالبه‌هایشان را طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان برسانند.»

فرخنده ادامه داد: «برخی رسانه‌ها از عدم همکاری بعضی از دستگاه‌ها در پاسخ به مطالبه‌ها گلایه دارند که خواستار همکاری این دسته از مدیران هستیم؛ چرا که تلاش ما بر رفع مشکلات مردم است».