معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: «در چند سال اخیر با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان از ۵۰ درصد مصرف آب بی‌رویه در این بخش کاسته شده است».

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، سید سعیدپور جعفر روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان درمیان افزود: «نصب کنتورهای هوشمند یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود است».

وی با اشاره به سفر دوم رئیس‌جمهور به استان و سفر وزیر نیرو به شهرستان درمیان، گفت: «سه موضوع مهم تغذیه مصنوعی گزیک، انتقال آب از خوشاب و مدیریت و ساماندهی رودخانه‌ها در این سفر به‌صورت ویژه پیگیری و دستوراتی نیز تاکنون اخذ شده است».

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: «سال‌های سال تفکرات در خصوص موضوع آب تفکر دیگری بوده؛ اما امروزه شرایط بی‌آبی بر همگان روشن شده و مردم موضوع را درک می‌کنند».

وی بیان کرد: «اقداماتی از قبیل انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در زمینه موضوع آب از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است».

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: «باید منابع آب موجود به نحوی مدیریت و مصرف شود تا آب موردنیاز جمعیت کنونی حداقل پایدار بماند».

اتکای خراسان جنوبی به آب‌های سطحی کمتر از ۵ درصد!

وی عنوان کرد: «وضعیت آب در کشور ۶۵ درصد به آب‌های سطحی و ۴۵ درصد به آب‌های زیرزمینی متکی است که در استان آب‌های سطحی کمتر از پنج درصد است».

پورجعفر ادامه داد: «باتوجه‌به شرایط بارندگی‌ها، اکنون بهترین سد استان از لحاظ وضعیت ذخیره آبی سد رزه درمیان است که باید به‌درستی مدیریت شود».

وی با بیان اینکه آمار و ارقام موجود نشان از کم‌شدن آب سفره‌های آب زیرزمینی دارد، گفت: «اکنون برداشت آب کاملاً مدیریت شده است؛ اما پتانسیل سفره آب زیرزمینی بسیار کم شده و صرفه‌جویی توسط همه در بخش‌های مختلف امری ضروری و انکارناپذیر است».

نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان درمیان۳-724press.com

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: «اعتبار برآورد شده برای اجرای پروژه خوشاب ۷۶۰ میلیارد تومان است».

وی با اشاره به طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان اظهار داشت: «خراسان جنوبی جزو محدود استان‌هایی است که چاه غیرمجاز عمیق ندارد؛ بلکه اغلب این چاه‌ها که محدود نیز هستند در حاشیه رودخانه‌ها و با عمق بسیار کم است».

پورجعفر تأکید کرد: «از دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها تقاضا داریم در صورت مشاهده حفر چاه غیرمجاز مراتب را فوری به شرکت اعلام کنند تا با افراد برخورد و از حفر چاه جلوگیری شود».

۹۰ درصد حج بارندگی‌های استان تبخیر می‌شود

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی شهرستان درمیان نسبت به استان کمتر از نرمال است، بیان کرد: «متأسفانه باتوجه‌به شرایط اقلیم استان ۹۰ درصد حجم بارندگی‌ها تبخیر می‌شود».

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بر مدیریت مصرف آب در استان تأکید کرد و افزود: «سنوات گذشته نبود کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی سبب عدم مدیریت مصرف شده بود که در چند سال اخیر با نصب کنتورها از ۵۰ درصد مصرف آب بی‌رویه کاسته شده است».

کنتورهای هوشمند موجب کاهش ۵۰درصدی هدررفت  آب در استان شده است

وی کسری مخزن شهرستان درمیان را حدود هفت میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: «کسری مخزن در هر منطقه‌ای اگر به صفر برسد می‌توان گفت تعادل رخ‌داده است» (میزان ورودی و خروجی آب یکی است).

پورجعفر اظهار داشت: «کشاورزان در بخش کشاورزی باید به سمت‌وسوی کشت‌های گلخانه‌ای، روش‌های نوین آبیاری، کاشت محصولات کم آب بر و سایر سوق داده شوند تا حجم آب در اختیار با افزایش راندمان تولید همراه باشد».

وی تصریح کرد: «در زمینه درخواست جابه‌جایی چاه‌های شهرداری درمیان مشکلی نداریم؛ اما اگر در برخی جاها پتانسیل آبی نباشد از طریق دیگری مساعدت خواهیم کرد».

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به درخواست چاه منابع طبیعی عشایر، گفت: «تأمین آب شرب عشایر از اولویت‌های دولت است».

وی اظهار داشت: «برای رفع مشکلات شرکت آب و فاضلاب شهرستان درمیان از ظرفیت چاه‌های رزرو استفاده خواهیم کرد؛ اما شهروندان نباید از آب شرب برای آبیاری درختان و کشاورزی استفاده کنند».

نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان درمیان۲-724press.com

به گزارش خبرنگار 724Press، فرماندار درمیان هم در این نشست بر جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب، مدیریت در مصرف آب، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم و شهروندان، تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب توسط دست‌اندرکاران، امامین جمعه و جماعت و تشریح وضعیت خطر بحران آبی تأکید کرد.

مهدی فرجامی فر افزود: «اولویت نخست دولت و به‌تبع همه ما تأمین آب شرب موردنیاز مردم است».

وی با بیان اینکه برخی مجتمع‌های این شهرستان نیاز به چاه جدید دارد تصریح کرد: «یکی از مشکلات شهرستان درمیان مجتمع آب فخرود است که باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود».

خراسان جنوبی رتبه نخست در زمینه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی

فرماندار درمیان اظهار داشت: «خراسان جنوبی رتبه نخست را در زمینه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی دارد؛ اما مشکلاتی از قبیل فرسودگی لوله‌ها و نقض شبکه برق در چاه‌های کشاورزی باید اصلاح شود».

وی ادامه داد: «فرسودگی لوله‌ها سبب شده کشاورز نتواند از میزان سهمیه مجاز خود استفاده لازم را داشته باشد که باید دستگاه‌های مربوطه در این زمینه چاره‌اندیشی کنند».

فرجامی فر عنوان کرد: «مهم‌ترین رسالت ما اطلاع‌رسانی به مردم است تا بدانند وضعیت آب نگران‌کننده و بحرانی شده و باید در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند».

وی تأکید کرد: «انشعابات غیرمجاز در سطح شهرستان درمیان به‌صورت ویژه پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد».