کشاورزی از قابلیت‌های خاص خراسان جنوبی از گذشته تاکنون بوده؛ چراکه این استان به لحاظ اقلیمی دارای شرایط ویژه است و با وجود خشکسالی متوالی، محصولات راهبردی و دارای شهرت جهانی از قبیل عناب، زرشک و زعفران را دارد که در صورت ایجاد بسترهای لازم از کالاهای پرمصرف صادراتی خواهد بود.

به گزارش  ۷۲۴پرس، رتبه اول تولید عناب کشور، رتبه اول تولید زرشک بی‌دانه دنیا، رتبه دوم تولید زعفران کشور، رتبه پنج تولید گل نرگس، رتبه ششم تولید پنبه کشور، رتبه ششم تولید پسته کشور، رتبه هشتم تولید انار کشور، رتبه هشتم تولید بادام کشور و رتبه دوم دام شتر همه از افتخارات خاص خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی با داشتن ۸۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۸ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار است و یک هزار و ۴۲۵ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۲۲۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت دارد.

سهم بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی در تولید ناخالص استان (ارزش‌افزوده) ۲۹ درصد است؛ لذا توجه به این بخش برای رشد تولید حائز اهمیت است.

این استان با داشتن ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات، دو هزار و ۸۶۴ رشته چشمه و دو هزار و ۶۸ حلقه چاه کشاورزی، ۸۱۶ هزار و ۷۸ میلیون مترمکعب، تخلیه آب کشاورزی دارد؛ لذا اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در راستای افزایش راندمان از اولویت‌های این استان در دولت سیزدهم است.

زرشک-724press.com

در این راستا، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از کسب رتبه هفتم در رفع تداخلات اراضی به حجم عملیات ۱۲۶ هزار هکتار در سال گذشته خبر داد و افزود: «دولت سیزدهم مدافع ویژه حریم کشاورزی استان است».

جعفری با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای حمایت از عناب و زرشک در استان، گفت: «خرید توافقی عناب و زرشک، تولید محصولات دانش‌بنیان عناب و زرشک، کمک به راه‌اندازی کارخانه‌های فراروی محصولات، سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی بورس عناب و زرشک و مبارزه عمومی با زنگ جارویی زرشک از جمله برنامه‌های دولت برای یان مهم بوده است».

وی در ادامه در خصوص عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم اظهار کرد: «سطح زیر کشت محصولات باغی به جز زعفران در سال ۱۴۰۰، ۷۳ هزار و ۷۵۱ هکتار بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۸۱ هزار و ۸۹۹ هکتار افزایش‌یافته است. همچنین سطح زیر کشت بارور باغی به جز زعفران از ۵۹ هزار و ۵۴۰ هکتار به ۶۴ هزار و ۶۹۰ هکتار در سال گذشته افزایش‌یافته است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان کل تولیدات باغی به جز زعفران ۱۹۶ هزار تن در سال ۱۴۰۰ بوده که به ۲۰۵ هزار تن افزایش‌یافته است، افزود: «میزان تولید زعفران از ۳۰ تن به ۴۰ تن افزایش‌یافته و سطح گلخانه نیز در سال ۱۴۰۰، ۸۳ هکتار بوده که به ۸۴٫۶ هکتار افزایش‌یافته است».

جعفری از افزایش میزان کل تولیدات زراعی از ۷۰۳ هزار تن به ۷۶۲ هزار تن خبر داد و ادامه داد: «میانگین تولید در بخش زراعت از ۹ هزار و ۹۵۷ کیلوگرم در هکتار به ۱۰ هزار و ۶۹۱ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته و عملکرد گندم از یک هزار و ۸۴۳ کیلوگرم در هکتار به دو هزار و ۸۵۱ کیلوگرم در هکتار و عملکرد جو از یک هزار و ۶۸۶ کیلوگرم در هکتار به دو هزار و ۸۱۱ کیلوگرم در هکتار در سال گذشته ارتقا یافته است».

کشاورزی-724press.com

وی با اشاره به افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در خراسان جنوبی، گفت: «این مهم از ۲٫۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲٫۳۹ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش‌یافته است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تولید ۱۵ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز، تولید ۱۱۴ هزار و ۲۸۸ تن شیر، ۴۱ هزار و ۶۳ تن گوشت طیور، ۳۰ هزار و ۹۲۷ تن تخم‌مرغ، ۲۵۰ تن عسل، یک هزار و ۵۸۰ تن ماهی در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: «تولیدات استان در این بخش‌ها با افزایش چشمگیری در دولت سیزدهم مواجه بوده است».

وی از افزایش تولید ماهیان زینتی از ۶۵۰ هزار قطعه به ۱۷۰۰ هزار قطعه در استان خراسان جنوبی خبر داد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در خصوص سیستم‌های نوین آبیاری، عنوان کرد: «راندمان آبیاری از ۴۸٫۱۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۸٫۳۴ درصد در سال گذشته افزایش‌یافته است».

جعفری از انتقال آب با کانال و لوله به میزان ۱۰ کیلومتر خبر داد و گفت: «سیستم‌های آبیاری نوین در سال گذشته در سطح سه هزار و ۴۸۳ هکتار اجرا شده است».

مطلب مرتبط: تیغ خشکسالی روی شاهرگ خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار مترمکعب استخر در سال ۱۴۰۰ احداث شده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش‌یافته است، ادامه داد: «همچنین در سال گذشته ۵۳ کیلومتر قنات احیا و مرمت شده است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش جذب مواد خام در استان، گفت: «در سال ۱۴۰۰؛ ۷۰٫۷ هزار تن و در سال ۱۴۰۱، ۴۴٫۷ هزار تن انجام شده است و کاهش ضایعات از ۷۰۱ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۳ هزار تن کاهش‌یافته است».

جعفری از افزایش چشمگیر صدور پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد و افزود: «در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲ فقره و در سال گذشته تعداد ۲۹۴ فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است».

وی تصریح کرد: «سال گذشته ۹ هزار و ۱۷۴ تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی انجام شده است؛ درصورتی‌که این رقم در سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۸۳۴ تن بوده است».

برداشت مکانیزه گندم-724press.com

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یا بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ جهاد کشاورزی استان هیچ مقدار زعفرانی را از کشاورزان خرید توافقی نداشته است، گفت: «در سال گذشته سازمان هزار کیلوگرم زعفران را از کشاورزان خرید توافقی داشته است».

جعفری در ادامه از خرید توافقی دو هزار تن خرید توافقی زرشک در سال گذشته خبر داد و گفت: «این رقم در سال ۱۴۰۰ به میزان یک هزار و ۷۰ تن بوده است».

وی میزان اراضی رفع تداخل شده را در سال گذشته ۶۵ هزار و ۷۷۴ هکتار عنوان کرد و یادآور شد: «میزان اراضی رفع تداخل شده استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۹ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجموع اعتبار پرداختی اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ را تعداد ۴۲۶ طرح به مبلغ ۴ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال برشمرد و گفت: «اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال گذشته به ۴۶ طرح، تسهیلاتی به مبلغ ۲۵۲ میلیارد ریال در بخش‌های آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و کشاورزی بوده است».

جعفری تصریح کرد: «با عنایت به ابلاغ تسهیلات خط مکانیزاسیون در سه‌ماهه چهارم سال گذشته تعداد یک هزار و ۱۶۷ پرونده به مبلغ یک هزار و ۷۶ میلیارد ریال به بانک عامل معرفی و از این تعداد ۳۶۵ فقره به مبلغ ۲۶۵ میلیارد ریال پرداخت شده است».

وی با بیان اینکه در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و به‌منظور تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی در حوزه دام، طیور و آبزیان تاکنون مبلغ سه هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی به تعداد سه هزار و ۸۶۵ بهره‌بردار واجد شرایط استان با عاملیت بانک کشاورزی و از طریق سامانه تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شده است، ادامه داد: «همچنین با ابلاغ تسهیلات دامدار کارت با سقف پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ با معرفی تعداد سه هزار و ۹۲۰ نفر به مبلغ ۹۴۳ میلیارد ریال به بانک عامل، تعداد یک هزار و ۲۷۲ پرونده به مبلغ ۴۴۳ میلیارد ریال پرداخت شده است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: «در سال ۱۴۰۱ تعداد یک هزار و ۳۱۱ نفر فرصت شغلی جدید در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شد و تعداد ۵ هزار و ۶۹۶ نفر فرصت‌های شغلی موجود تثبیت شده‌اند».

وی با اشاره به رشد ۴٫۵ برابری اعتبارات پرداختی به بهره‌برداران کشاورزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، گفت: «در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۰۰۲۸ میلیارد ریال به بهره‌برداران بخش کشاورزی اعتبار پرداخت شده است».

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام این مطلب که دولت سیزدهم مدافع ویژه حریم کشاورزی است، گفت: «سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توانست با رفع تداخلات اراضی به حجم عملیات ۱۲۶ هزار هکتار در سال گذشته رتبه هفتم را در سطح کشور کسب کند؛ همچنین در سال ۱۴۰۰ این سازمان رتبه نخست واگذاری و توسعه اراضی را کسب کرده است».

جعفری با بیان اینکه خراسان جنوبی ۱۰ درصد گیاهان دارویی کشور را دارا است، عنوان کرد: «این استان دارای حدود ۸۰۰ گونه از جایگاه ویژه برخوردار بوده و در استان حدود ۳۰ گونه گیاه دارویی در سطح ۵ هزار و ۲۶۷ هکتار کشت می‌شود».

عناب-724press.com

وی از کسب رتبه نخست در پروژه‌های در حال اجرا و عملکرد کل سیستم‌های نوین آبیاری و رتبه نخست عملکرد فیزیکی احیا و مرمت قنوات در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: «پیش‌بینی می‌شود راندمان آبیاری در سال ۱۴۰۲؛ ۴۸٫۵ باشد».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تسهیلات اعطایی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی، افزود: «در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد؛ درصورتی‌که در سال گذشته ۹ هزار و ۶۲۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است».

جعفری همچنین از اشتغال ۲ هزار و ۵۸۹ نفر در سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی و اشتغال ۶ هزار و ۷۱۷ نفر در سال گذشته خبر داد.

در نتیجه باید گفت با وجود قابلیت‌های استراتژیک خراسان جنوبی در کنار اقلیم خشک و بی آب این استان، دولت با همراهی مردم تا بخشی توانسته اشتغال و تولید را برای استان در سال گذشته رقم بزند؛ همچنین امسال برای تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و در کنار آن مهار تورم، نیازمند اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، ورود سرمایه‌گذاران و توجه به صادرات محصولات استراتژیک استان از جمله عناب، زرشک و زعفران داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی منسجم صورت بگیرد.