مدت‌هاست گرانی اقلام مورد نیاز خانوار به امری طبیعی تبدیل شده است و گستره این گرانی‌ها و افزایش تورم مختص یک کالا و محصول خاص نیست و هر روز شاهد افزایش قیمت کالای مورد نیاز هستیم.

به گزارش خبرنگار تحریریه خراسان جنوبی ۷۲۴پرس، این روزها با فرارسیدن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، تعداد دید و بازدید‌ها افزایش یافته و به تبع، نیاز خانواده‌ها برای تأمین گوشت، برنج، روغن، میوه و... محسوس‌تر شده است؛ اما گرانی های بی‌سابقه که هر روز بیشتر از دیروز به چشم می‌آید، خانواده‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده و باعث گلایه و ایجاد فضا و جو روانی برای شهروندان شده است.

متأسفانه با قرار گرفتن در آستانه برخی مناسبت های ملی، مذهبی شاهد افزایش گرانی‌ها هستیم؛ به طور مثال در آستانه نوروز و شب یلدا آجیل و میوه و در آستانه ماه مبارک رمضان برنج، خرما و... افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و این افزایش قیمت ها مشکلات روانی برای مردم به همراه دارد.

چند سالی است در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان، اقلام مورد نیاز مردم با هدف تعادل بازار و کاهش دغدغه شهروندان، به صورت تنظیم بازار در اختیار آنها قرار می گیرد؛ اما به اذعان شهروندان خراسان جنوبی، پایین بودن کیفیت و افزایش قیمت باعث عدم استقبال مردم برای تهیه میوه‌های تنظیم بازار شده است.

به اذعان کارشناسان، اگر دولت با اهرم تنظیم بازار، قصد مداخله دارد باید از طریق افزایش یا کاهش میزان عرضه و تقاضا، قیمت را به رقم هدف‌گذاری شده، نزدیک کند. در واقع دستیابی به قیمت‌های تعادلی، فقط با بهره‌گیری از ابزار اقتصادی مانند عرضه و تقاضا ممکن است؛ این موضوعی است که رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گلستان هم به آن اعتقاد دارد و در این رابطه می‌گوید: «طرح تنظیم بازار میوه اگرچه با هدف کنترل تورم انجام می‌شود اما بیشتر بازار را ملتهب می‌کند».

یکی از شهروندان بیرجندی، فرارسیدن نوروز را دلیل اصلی افزایش قیمت میوه می‌داند و می‌گوید: «قبل از شروع نوروز هر کیلوگرم سیب سفید و قرمز حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شد؛ درحالی‌که با شروع نوروز و توزیع میوه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم سیب به ۲۸ تا ۳۵ هزار تومان رسید».

سیب قرمز-724press.com

 بهمنی با بیان اینکه خرید میوه به خصوص برخی از انواع آن، تبدیل به یک خرید لوکس شده است، می افزاید: «متأسفانه درآمدها تغییری نداشته و اقلام مورد نیاز مردم در هر ثانیه افزایش دارد که  عدم تناسب در دخل و خرج، خانواده‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است».

افزایش قیمت میوه

شهروندی دیگری در گفتگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، ضمن گلایه از افزایش قیمت میوه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، می‌گوید:« به طور معمول باید قیمت میوه در روزبازارها کمتر از سطح شهر باشد، اما در عمل اینگونه نیست و همین موضوع باعث کاهش قدرت خرید مردم و حذف میوه از سبد غذایی خانوار شده است».

رحمانی ادامه می دهد: «وقتی علت افزایش قیمت انواع میوه را از فروشنده پرسیدم، می‌گوید وقتی میوه تنظیم بازار بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود نباید انتظار پایین بودن قیمت دیگر میوه‌ها را داشت».

وی ضمن گلایه از قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته برای میوه‌های تنظیم بازار، این اقدام را در افزایش قیمت میوه‌ها در روزبازار و سطح شهر مؤثر می‌داند و خواستار رسیدگی و توجه مسئولان به این مهم می‌شود.

به گفته وی  پس از اعلام توزیع میوه‌های تنظیم بازار، مردم در انتظار ایجاد تفاوت قیمت میوه‌های تنظیم بازار با دیگر میوه‌ها بودند، در حالیکه عکس این مهم اتفاق افتاد.

یکی دیگر از شهروندان ضمن تشکر از  کیفیت میوه‌های تنظیم بازار، می‌گوید: «امسال میوه‌های تنظیم بازار از کیفیت لازم برخوردار بودند و تنها مشکل تهیه میوه‌های تنظیم بازار شامل سیب و پرتقال به صورت سبدی بود که امید است در سال‌های آتی این مشکل حل شود».

نوفرستی نبود میوه تنظیم بازار در طول ایام نوروز را از مشکلات اعلام کرده و می‌گوید: «در روزبازارها فقط دو روز اول سال جدید میوه تنظیم بازار عرضه می‌شد».

شهروند دیگری تفاوت قیمت میوه‌های تنظیم بازار در اقصی نقاط شهر به بهانه درجه‌بندی میوه‌ها را از مشکلات شهروندان دانسته و خواستار رسیدگی به این مشکل می‌شود.

هریوندی قیمت هر کیلوگرم سیب تنظیم بازار به صورت سبدی را ۲۹ هزار تومان و سیب دست‌چین را ۳۰ هزار تومان اعلام کرده و اینگونه خرید را بدون توجیه می‌داند.

پرتقال-724press.com

وی ادامه می دهد: «میوه‌های تنظیم بازار به صورت سبدی بود و حداقل از حدود ۱۰ کیلو پرتقال خریداری شده حدود نیمی از آن طی چند روز فاسد می‌شود؛  چه خوب بود اگر دولت یارانه‌ای که به این بخش اختصاص می‌دهد را به صورت مستقیم به حساب سرپرستان خانوار واریز کند تا علاوه بر داشتن حق انتخاب برای خرید نوع میوه می‌توانستیم میوه با کیفیت‌تری تهیه کنیم».

توزیع ۲۷۷ تن میوه تنظیم بازار

مدیر تعاون روستایی استان خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به توزیع بیش از ۲۷۷ تن میوه تنظیم بازار در سطح استان خراسان جنوبی، می‌گوید: «طرح توزیع میوه تنظیم بازار از ۲۶ اسفندماه آغاز و تا  ۳ فروزدین ماه ادامه داشت و روزهای ۵ و ۶ فروزدین هم مابقی میوه‌های مانده در مراکز فروش عرضه شد».

«سید حسن رضوی» در گفتگو با ۷۲۴پرس، با اشاره به بالا بودن کیفیت میوه‌های امسال می‌گوید: «در سنوات گذشته با اتمام ایام تعطیلات حدود ۵۰ تا ۶۰ تن میوه تنظیم بازار مازاد باقی می‌ماند و با وجود ارتقای کیفیت میوه‌های امسال، در اولین ساعات توزیع میوه‌های تنظیم بازار به اتمام می‌رسید».

وی در خصوص توزیع میوه‌ها به صورت سبدی، می‌افزاید: «در سنوات گذشته میوه‌ها در جعبه و سبدهای ۱۲ تا  ۱۴ کیلوگرمی عرضه می‌شد؛ در حالی‌که امسال برای رفاه حال شهروندان میوه‌های تنظیم بازار در سبدهای ۵ تا ۸ کیلوگرمی توزیع شد».

وی با بیان اینکه هدف از توزیع میوه‌های تنظیم بازار، ایجاد تعادل در قیمت‌ها است، تأکید می‌کند: «از آنجا که قیمت بازار را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، عدم ورود میوه‌های تنطیم بازار باعث افزایش قیمت سیب و پرتقال در اوج تقاضا در ایام نوروز به ۶۰ هزار تومان هم می شد». رضوی قیمت هر کیلوگرم سیب زرد و قرمز را به ترتیب ۲۹ و ۲۷ هزار تومان و پرتقال والنسیا و تامسون را به ترتیب ۲۱ و ۱۹ هزار تومان اعلام می‌کند و در خصوص تفاوت قیمت در اقصی نقاط شهر می‌گوید: «قیمت میوه‌های تنظیم بازار در همه سطح استان یکنواخت است و تغییر قیمت تخلف محسوب می‌شود».