زمان‌های زیادی وجود دارد که گردکردن مقادیر به نزدیک‌ترین رقم دهدهی یا کل عدد برای بهبود ظاهر و منظم بودن ارائه اکسل باید مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که شما اعداد را گرد می‌کنید در واقع اثر ارقام کم ارزش‌تر را از بین می‌برید که این کار مقادیر قابل ارائه‌تر با میزان دقت مورد نظر شما را نتیجه می‌دهد. در ادامه با آموزش گرد کردن اعداد در اکسل همراه ما باشید.

گرد‌کردن اغلب برای تخمین زدن و آسان‌تر کردن کار با اعداد استفاده می‌شوند. برای مثال، اگر بخواهیم درصد تخفیف را حساب کنیم و عددی مانند ۱۷.۳۵۸۷۵۶۳ را به دست آوریم، گرد کردن آن به یک اعشار به ما عدد ۱۷.۴ درصد خواهد داد که قابل ارائه‌تر است. در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از تابع ROUND، اعداد را در Excel گرد کنید.

مطلب مرتبط: آموزش مرتب کردن سلول‌های یک ردیف Excel به ترتیب الفبا یا مقدار عددی

تابع ROUND در اکسل

تابع ROUND معروفترین و پرکاربردترین تابع مورد استفاده در اکسل برای گرد‌کردن اعداد است. این تابع اعداد را به نزدیکترین عدد دهدهی، بر اساس تعداد رقم اعشار مورد نظر شما گرد می‌کند. اگر رقم اعشار سمت راست ۰، ۱، ۲، ۳، ۴ باشد، در این صورت عدد به سمت پایین گرد می‌شود و اگر رقم اعشار سمت راست ۵، ۶، ۷، ۸ و یا ۹ باشد به سمت بالا گرد می‌شود. بنابراین با گردکردن عدد ۷.۸۲۵۶۴ تا دو رقم اعشار، عدد ۷.۸۳ خواهد شد. که این روشی است که تابع ROUND در اکسل استفاده می‌کند.

۱. یک کاربرگ موجود در اکسل را باز کرده یا صفحه جدیدی با اعداد خام ایجاد کنید. 

۲. روی سلولی که می‌خواهید مقدار گرد شده در آن قرار گیرد کلیک کنید تا برجسته شود.

 ۳.ریبون اصلی را حرکت داده و روی منوی Formulas کلیک کنید.

 

 ۴. در زیرگزینه‌‌های Formula روی گزینه‌ Math & Trig که در شکل زیر نمایان شده کلیک کنید.

 فرمول‌هایی در منوی پایین‌رو باز خواهد شد. در بین این گزینه‌ها تابع ROUND را انتخاب کنید.

۵. پنجره‌‌ی آرگومان‌های تابع باز خواهد تا شما با تنظیم آنها نتیجه دلخواه خود را به دست آورید. در فیلد Number عددی را که می‌خواهید گرد شود را وارد کنید. آسان‌ترین راه برای انجام این کار وارد کردن سلول عدد برای اشاره به آن است. در جدول مثال ما، از سلول B4 برای مشخص کردن بالاترین سلول در مقادیر ستونمان استفاده کرده‌ایم.

مطلب مرتبط: چگونه در اکسل فرمول نویسی کنیم؟

در فیلد Num_digits تعداد رقم‌های اعشاری که باید عددمان گرد شود را وارد کنید که تعداد رقم‌های اعشاری که می‌خواهید حاصل شود را مشخص می‌کند. برای مثال شما می‌توانید عدد ۲ را برای نشان دادن دو رقم اعشار در این مکان وارد کنید.

 اگر می‌خواهید که اعداد به نزدیک‌ترین ۱۰ یا ۱۰۰ گرد شوند. در فیلد Num_digits یک عدد منفی وارد کنید. انجام دادن این کار عدد را به سمت دهدهی بالاتر گرد می‌کند. برای مثال اگر شما ۱- را در فیلد Num_digits وارد کرده و عدد ۴۲۷.۱۳ را گرد کنید، نتیجه عدد ۴۳۰ را نشان خواهد داد.

۶. برای عدد نمایش داده شده در ستون Results روی OK کلیک کنید.

۷. اگر می‌خواهید که فرمول بر تمام سلول‌های اعمال شود، گوشه سمت راست سلولی که نتیجه فرمول در آن وجود دارد کلیک کرده و تا انتهای سلول‌ها بکشید.

با این کار، شما تمام اعداد را به تعداد رقم اعشار دلخواهتان گرد کردید.

استفاده از syntax تابع ROUND

همچنین شما می‌توانید از syntax تابع که در مقایسه با روش بالا بسیار ساده‌تر است استفاده کنید.

مطلب مرتبط: چگونه از عملگر IF در اکسل استفاده کنیم؟

syntax تابع به تجزیه فرمول تابع اشاره دارد و شامل نام تابع، براکت و آرگومان‌ها است. آرگومان‌ها شامل Number و Num_digits می‌شوند.

Syntax برای فرمول ROUND به صورت زیر است:

=ROUND(number,num_digits)

که در آن number، مقدار عدد برای گرد شدن است و num_digits، تعداد رقم‌های اعشاری است که می‌خواهید عدد به آن تعداد رقم اعشار گرد شود.

۱. سلولی را که می‌خواهید نتیجه در آن ثبت شود را انتخاب کنید.

۲. مکان نما را به سمت function’s bar حرکت داده و روی آن کلیک کنید تا فعال شود.

 ۳. داخل آن syntax تابع ROUND را تایپ کنید. به مثال زیر توجه کنید.

۴. دکمه Enter را فشار دهید تا مقدار گرد شده در ستون نتیجه به نمایش درآید. سپس شما می‌توانید با گرفتن و کشیدن به سمت پایین این فرمول را به سایر سلول‌ها نیز اعمال کنید.

جمع‌بندی

گرد کردن اعداد یک راه عالی برای منظم‌کردن و قابل ارائه‌تر کردن صفحه اکسل است. و از آنجا که تابع ROUND اکسل از قوانین ریاضی برای گرد کردن اعداد استفاده می‌کند، شما نتایج بسیار دقیقی را بدست می‌آورید که نمایشگر بهتری برای ارقام واقعی هستند.