در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چگونه در فتوشاپ، یک پرتره گل از تصویر یک زن با گل‌ها، برگ‌ها، شاخه‌ها و پروانه‌ها ایجاد کنید. ما نه‌تنها تصاویر مختلف را با استفاده از تکنیک‌های مختلف استاندارد، ترکیب می‌کنیم، بلکه یاد می‌گیریم که چگونه عناصر انتزاعی ایجاد کنیم. همچنین از فیلترها استفاده خواهیم کرد و تغییراتی در رنگ‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ی تازه و خلاقانه ایجاد خواهیم کرد. در ادامه‌ی مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

نحوه ایجاد عکس پرتره گل با فتوشاپ

عکس نهایی که ایجاد خواهیم کرد را ببینید.

 

پس‌زمینه ایجاد کنید

یک سند جدید با اندازه‌ی ۱۵۰۰*۱۵۰۰ پیکسل با تنظیمات زیر ایجاد کنید.

 

به Layer > New Fill Layer > Solid Color بروید و رنگ e4dbe7 # را انتخاب کنید.

 

به Layer > New Adjustment Layer > Curves بروید و تنظیمات زیر را انجام دهید.

 

در این لایه‌ی ماسک، از یک قلمو با رنگ سیاه و Opacity حدود ۲۰-۳۰٪ استفاده کنید تا در وسط بوم نقاشی کنید و این قسمت کمی روشن‌تر از لبه‌ها به نظر برسد. این به فوکوس‌کردن روی مرکز کمک خواهد کرد. نتیجه را در عکس زیر ببینید.

مطلب مرتبط: آموزش ایجاد افکت شعله آتش با فتوشاپ

 

 

مدل را اضافه کنید

عکس مدل را با روش‌های مورد نظرتان باز کنید. من در این مورد، از یک لایه‌ی ماسک با قلموی سیاه استفاده کردم. یک fill layer بین پس‌زمینه و مدل، با انتخاب رنگ‌های روشن، ایجاد کنید.

 

دو لایه‌ی جدید با قلموی نازک و رنگ های 331f18 # و 9c7966 # برای پرکردن موها ایجاد کنید.

 

 

لایه‌ی پس‌زمینه و fill layer را Hide کنید و با استفاده از کلیدهای Control-Shift-Alt-E تمام لایه‌ها را با یکدیگر در یک لایه ادغام کنید. مدل ادغام‌شده را با استفاده از ابزار Move Tool با شورتکات V به وسط بوم انتقال دهید.

 

برای اضافه‌کردن ماسک به این لایه، روی آیکون دوم در پایین پنل لایه‌ها کلیک کنید. برای برداشتن پایین بدن مدلمان، از یک قلموی سیاه متوسط استفاده کنید.

 

طبق شکل، تنظیمات Hue/Saturation را اعمال کنید.

 

تنظیمات لایه‌ی Curves را برای درخشان‌کردن مدل اعمال کنید. در این لایه‌ی ماسک، از یک قلموی سیاه استفاده کنید تا زمینه‌هایی را که درحال حاضر روشن هستند، پاک کنید.

 

ایجاد شاخه‌ها

ابتدا شاخه‌های انتزاعی را خواهیم ساخت. تصویر گل‌ها را باز می‌کنیم. گل‌را با استفاده از ابزار Magic Wand Tool که شورتکات آن W است جدا کنید و آن‌را به بوم اصلی اضافه کنید. به Filter > Liquify بروید و ابزار Forward Warp Tool را انتخاب کنید. اندازه‌ی قلمو را حدود ۳۰۰ پیکسل انتخاب کنید. این اندازه به سایز گلی که شما انتخاب می‌کنید، وابسته است؛ مانند انحنایی که در شاخه وجود دارد، شکل آن‌را تغییر دهید.

مطلب مرتبط: چگونه نقاط گرد و غبار را در فتوشاپ از بین ببریم؟

 

 

 

این لایه‌ را چندین بار کپی کنید و آن‌ها را برای رسیدن به‌یک Style مشابه تغییر دهید. آن‌ها را در هر دو‌طرف مدل قرار دهید.

 

تمام این لایه‌ها را انتخاب کنید. برای ایجاد یک گروه برای آن‌ها، کلیدهای Control-G را فشار دهید. حالت این گروه را به ۱۰۰٪ Normal تغییر دهید. یک ماسک به این گروه اضافه کنید و از یک قلموی متوسط سیاه، برای پاک‌کردن برخی از شاخه‌های پایین، به‌طوری‌که شاخه‌ها، به نظر از بدن مدلمان رشد می‌کنند، استفاده کنید.

 

چند شاخه را کپی کنید، آن‌ها را کوچکتر کنید و طبق شکل زیر سمت چشم بکشید.

 

در این گروه، لایه‌ی تنظیمات Hue/Saturation ایجاد کنید تا رنگ شاخه‌ها را تغییر دهید.

 

از لایه‌ی تنظیمات Curves برای تیره‌تر‌ کردن شاخه‌ها استفاده کنید.

 

تصویر شاخه را باز کنید و آن را از پس‌زمینه‌ی سفید Cut کنید. آن‌را به انتهای بدن مدل اضافه کنید و کپی کنید. با رفتن به Edit > Transform > Flip Horizontal آن‌ را به صورت افقی بچرخانید. این لایه‌ها را، زیرگروه شاخه‌ی انتزاعی قرار دهید.

 

یک ماسک برای هر یک از این لایه‌ها اضافه کنید و پایین آن‌ها را پاک کنید.

 

آن‌ها را چند بار کپی کنید و در پایین سر و بدن مدل قرار دهید. از ابزار Free Transform Tool با شورتکات Control-T برای تغییر در اندازه و موقعیت آن‌ها استفاده کنید.

 

یک‌ گروه برای این شاخه‌ها ایجاد کنید و یک لایه‌ی تنظیم رنگ اضافه کنید. مقدار قرمز Midtones را افزایش دهید.

 

از لایه‌ی تنظیمات Photo Filter استفاده و رنگ  ec0075 # را انتخاب کنید.

 

اضافه‌کردن گل‌ها به مدل

عکس دیگر گل‌ها را باز کنید و با استفاده از ابزار  Magic Wand Tool، آن‌ها را جدا کنید. تصویر را در انتهای مدل قرار دهید و سوراخ‌هایی بین برگ‌ها و شاخه‌ها ایجاد کنید.

 

از یک لایه‌ی ماسک برای ترکیب‌کردن گل‌ها با عناصر موجود استفاده کنید.

 

لایه‌ی تنظیمات Color Balance را باز کنید و تنظیمات Midtones و Highlights را طبق شکل تنظیم کنید.

 

 

از لایه‌ی Hue/Saturation استفاده کرده و تنظیمات Master را تغییر دهید.

 

با استفاده از لایه‌ی تنظیمات Curves، مقدار lightness را برای این‌که گل‌ها روشن‌تر بشوند، افزایش دهید.

 

تصویری دیگر از گل‌ها باز کنید.

 

در عکس زیر، نتیجه را بعد از، از بین‌بردن گل‌هایی که صورت را پوشانده بود، می‌بینید.

 

از روی آن، چند کپی بگیرید و در اطراف مدل قرار دهید. از لایه‌ی ماسک برای حذف چیزهایی که نمی‌خواهید وجود داشته باشند، استفاده کنید.

 

با استفاده از ابزار Lasso Tool که با شورتکات L در دسترس است، گل‌هایی که بالای مدل است را انتخاب کنید و با استفاده از کلیدهای Control-J این گل‌ها را روی لایه‌ی جدید کپی کنید. ابزار Liquify Tool را انتخاب‌کرده و با استفاده از ابزار Twirl Clockwise به گل‌ها پیج‌ و تاب دهید تا جلوه‌ی فانتزی زیبایی به خود بگیرد. فقط حواستان باشد زیاد پیچ و تاب در گل‌ها ایجاد نکنید تا حالت گل‌بودن خودرا از دست ندهند.

 

 

گل‌ها را چندین بار کپی کنید و به آن‌ها پیچ و تاب دهید تا آن‌ها متفاوت بنظر برسند. آن‌ها را بالای شاخه‌های فانتزی و روی بازو قرار دهید.

 

یک‌گروه برای تمام عناصری که از عکس گل ایجاد کرده‌اید، بسازید. از لایه‌ی تنظیمات Hue/Saturation، مقدار Saturation را به ۴۰- کاهش دهید.

 

به مرحله‌ی جذاب کار رسیدیم. کلید D را برای برگرداندن رنگ سیاه‌سفید پیش‌زمینه و پس‌زمینه به‌حالت پیش‌فرض فشار دهید. یک لایه‌ی جدید در بالای لایه‌ها ایجاد کنید و از ابزار  Elliptical Marquee Too با شورتکات M برای رسم یک دایره روی بوم استفاده کنید و به Filter > Render > Clouds بروید.

 

برای خارج شدن از انتخاب دایره کلیدهای Control-D را فشار دهید و به Filter > Pixelate > Pointillize بروید. اندازه‌ی Cell Size را ۶۷ قرار دهید.

 

 

با استفاده از ابزار Liquify Tools، همانند شکل زیر در دایره تغییرات ایجاد کنید.

 

حالت این‌لایه را به  Soft Light ٪۱۰۰ تغییر دهید و با استفاده از  layer mask، افکتی را روی گونه‌ی مدل ایجاد کنید.

 

 

این لایه را دوبار کپی کنید و این کپی‌ها را روی پیشانی و بازوی مدل قرار دهید. ناحیه‌هایی که نمی‌خواهید را ماسک کنید تا عکس جلوه‌ی زیباتری داشته باشد.

 

برای این لایه‌ها گروه درست کنید (به یاد داشته باشید حالت گروه را به Soft Light ٪۱۰۰ تغییر دهید) و با استفاده از لایه‌ی تنظیمات Invert برای تغییر در افکت رنگ استفاده کنید.

 

پروانه‌ها را اضافه کنید

عکس پروانه‌ها را باز کنید و از پس‌زمینه جدا کنید. پروانه‌ی وسطی را انتخاب کنید و طبق شکل آن‌را در تصویر قرار دهید.

 

طبق شکل تنظیمات لایه‌ی Hue/Saturation را برای پروانه اعمال کنید.

 

تصویری دیگر از پروانه باز کنید. پروانه‌ی آبی را طبق شکل روی گل قرار دهید.

 

با استفاده از تنظیمات لایه‌ی Hue/Saturation رنگ پروانه را تغییر دهید.

 

تنظیمات لایه‌ی Curves را برای روشتن‌تر شدن پروانه تغییر دهید.

 

تنظیمات نهایی

اضافه‌کردن تمام عناصر را به اتمام رساندیم. حالا باید تغییراتی در رنگ ایجاد کنیم. یک لایه‌ی Color Fill بالای لایه‌ها ایجاد کنید و رنگ 1f0901 # را انتخاب کنید. حالت لایه را هم به ٪۱۰۰ Exclusion تغییر دهید.

 

با استفاده از لایه‌ی Color Balance مقادیر Midtones و Highlights را طبق شکل تغییر دهید.

 

 

یک لایه‌ی Curves اضافه کنید و با آن contrast و رنگ کل تصویر را تغییر دهید.

 

با استفاده از تنظیمات لایه‌ی Photo Filter مقدار رنگ را bbb85d # قرار دهید.

 

یک لایه‌ی تنظیمات Photo Filter ایجاد کنید و رنگ را برای آن f7014c # انتخاب کنید. در این لایه‌ی ماسک، با استفاده از قلموی نازک مشکی افکت‌های لبه‌ها و صورت مدل را کاهش دهید.

 

 

 

با استفاده از لایه‌ی تنظیمات Selective Color، رنگ برگ‌ها و پروانه را تغییر دهید.

 

با استفاده از لایه‌ی تنظیمات Vibrance، افکت را افزایش دهید.

 

لایه‌ی تنظیمات Levels بسازید و مقدار Midtones را کاهش دهید. این لایه‌ی ماسک را انتخاب کنید و وسط آن‌را نقاشی کنید تا لبه‌ها تیره‌تر به‌نظر برسند. این کار افکت ظریفی را ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: آموزش ایجاد افکت نئون در چند مرحله‌ی ساده با فتوشاپ

بالاخره تمام شد. امیدوارم چیزهای مفیدی آموخته باشید که در پروژه‌های آینده‌ی شما به کار بیاید.