اسکن کردن فایل‌ها به صورت آنلاین و قبل از دانلود کردن، راه جالبی برای جلوگیری از ورود ویروس‌ها و بدافزارهای متنوع به سیستم است. ممکن است آنتی‌ویروس عالی و بروز روی سیستم نصب کرده باشیم اما سرویس‌های آنلاینی وجود دارد که با استفاده از چندین موتور مختلف و در حقیقت آنتی‌ویروس‌های مختلف، فایل‌ها را اسکن می‌کنند. در وب‌گرد ۷۲۴ امروز می‌خواهیم با وب‌سایت VirusTotal آشنا شویم.

می‌خواهیم با یک سرویس تحت وب، بیش از ۶۰ موتور قدرتمند آنتی‌ویروس را برای اسکن کردن فایل‌های مشکوک به کار بگیریم. VirusTotal سرویسی عالی برای اسکن کردن لینک‌های مشکوک است و قبل از اینکه ویروسی را دانلود و نصب کنیم! آن را به کمک انواع آنتی‌ویروس اسکن می‌کند.

چگونه فایل‌ها را قبل از دانلود توسط بیش از ۶۰ آنتی‌ویروس اسکن کنیم؟

قبل از هر چیز می‌بایست لینک دانلود نرم‌افزار را پیدا و کپی کنیم. اگر لینک مستقیم برای دانلود نرم‌افزار با پسوند exe در اختیار دارید، مشکلی وجود ندارد اما اگر فایل‌های اجرایی و نرم‌افزار موردنظر شما به صورت فایل زیپ یا rar برای دانلود قرار داده شده و رمز عبوری نیز برای آن در نظر گرفته شده، نمی‌توان آن را آنلاین اسکن کرد. اسکن کردن دیگر انواع فایل مثل یک فایل Word 2003 که پسوند آن doc است هم با در اختیار داشتن لینک دانلود مستقیم، ساده است.

 در مرورگر کروم قبل از دانلود نرم‌افزار، روی لینک مستقیم آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Copy link address را انتخاب کنید. اگر مرورگر فایرفاکس یا مایکروسافت اج باشد، گزینه‌ی Copy Link Location و Copy link برای کپی کردن لینک در نظر گرفته شده است.

اکنون به وب‌سایت VirusTotal.com مراجعه کنید. این وب‌سایت از سال ۲۰۱۲ به گوگل تعلق داشته و یکی از بهترین سرویس‌های تحت وب برای اسکن آنلاین ویروس است. روی تب URL کلیک کنید و لینکی که کپی کرده‌اید را پیست کنید. روی دکمه‌ی Search کلیک کنید و کلید اینتر را فشار دهید تا اسکن شروع شود.

ویروس‌توتال یا تلفظ دقیق آن، وایرِس‌توتِل لینکی که پیست شده را دانلود می‌کند و از موتورهای مختلف و بروز آنتی‌ویروس‌ها برای اسکن کردن آن استفاده می‌کند. اگر فرد دیگری اخیراً همان لینک را اسکن کرده باشد، نتایج بررسی‌های اخیر نمایش داده می‌شود.

اگر هیچ یک از آنتی‌ویروس‌ها مشکلی پیدا نکنند و پیام No engines detected this URL نمایش داده شود، احتمالاً فایل آلوده نیست. در تصویر زیر منظور از عبارت 0/65 این است که هیچ یک از ۶۵ موتور ویروس‌یاب، مشکلی در فایل تشخیص نداده است اما فراموش نکنید که ویروس‌های جدید و عجیب ممکن است توسط آنتی‌ویروس‌ها شناسایی نشوند! و این یعنی باز هم مراقب باشید.

ممکن است لینک ارسال شده، توسط برخی آنتی‌ویروس‌ها به عنوان یک ویروس شناخته شود. مثل مورد زیر که ۳ موتور آنتی‌ویروس فایل را بدافزار قلمداد کرده‌اند.

اگر تعداد آنتی‌ویروس‌هایی که اعلام هشدار کرده‌اند، کم است، این احتمال وجود دارد که تشخیص اشتباه داده باشند. بهتر است اسکرول کنید و بررسی کنید که کدام آنتی‌ویروس‌ها به فایلی که ارسال شده، مشکوک هستند. طبعاً آنتی‌ویروس‌های قدرتمندی مثل بیت دیفندر و کسپرسکی زودتر از آنتی‌ویروس‌های ناشناخته، فایل‌های آلوده را شناسایی می‌کنند و هشدارشان قابل‌تأمل‌تر است. به علاوه می‌توانید توضیحات بیشتر در مورد فایل و همین‌طور امتیازی که کاربران برای امنیت آن در نظر گرفته‌اند را مشاهده کنید. 

برای اسکن سریع‌تر توسط VirusTotal، اکستنشن آن را روی مرورگر خود نصب کنید

برای سریع‌تر کردن فرآیند اسکن، بد نیست از افزونه‌های که ویروس‌توتال برای مرورگرهای گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس و یا اینترنت اکسپلورر در نظر گرفته، استفاده کنید. پس از نصب اکستنشن، در منوی راست‌کلیک روی لینک‌های دانلود فایل، گزینه‌ی اسکن آنلاین توسط VirusTotal اضافه می‌شود.