یکی از مشکلاتی که کاربران مک با وسایل جانبی تولیدشده توسط اپل دارند این است که طراحی و همین‌طور قیمت محصولات دلچسب نیست. برخی کاربران موس جادویی یا Magic Mouse اپل را دوست دارند و برخی دیگر از آن متفر هستند! اما می‌توان از موس‌های جانبی نیز استفاده کرد و محدودیت خاصی وجود ندارد. در ادامه با روش اتصال موس‌های مختلف به مک‌بوک‌ها و آی‌مک اپل و شیوه‌ی استفاده از این وسایل آشنا می‌شویم.

کاربران ویندوز و به خصوص کاربران حرفه‌ای به موس‌های بزرگ و چندکلیکه و همین‌طور دقیق و سریع ویندوز عادت دارند و نمی‌توانند به سرعت با Magic Mouse اپل که چندان هم جادویی نیست! ارتباط همیشگی خود را برقرار کنند. حتی برخی کاربران روی سخت‌افزاری که اپل ساخته، سیستم عامل ویندوز را نصب کرده‌اند و در این صورت موس جادویی اپل برای آنها چندان مفید و عالی نیست. اما خبر خوش این است که می‌توان موس‌های دیگر تولیدکنندگان را به محصولات اپل متصل کرد.

استفاده از موس‌های غیراپلی در کنار مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌های اپل

تقریباً تمام موس‌های پیشرفته‌ی امروزی از رابط سیمی USB بهره می‌برند. اگر موس‌های گیمینگ سریع و کم‌تأخیر را کنار بگذاریم، بلوتوث نیز در میان موس‌های امروزی متداول شده است و به علاوه موس‌های بی‌سیم که دانگل مخصوص خود را دارند هم در بازار سخت‌افزار به وفور یافت می‌شوند. ممکن است یکی از این سه نوع موس را انتخاب کنید و بخواهید آن را به سخت‌افزاری که اپل تولید کرده متصل کنید.

احتمال اینکه یک موس یو‌اس‌بی روی سخت‌افزار مک‌ها کار نکند، تقریباً‌ صفر است! در حقیقت یو‌اس‌بی یک استاندارد جامع و متداول است و اپل هم از این استاندارد تبعیت می‌کند. بنابراین تمام موس‌ها روی مک نیز کار می‌کنند و تقریباً تمام قابلیت‌های موس فعال و قابل استفاده خواهد بود. اما برخی ویژگی‌های خاص مثل دکمه‌ی تغییر DPI موس که دقت موس را تغییر می‌دهد و اغلب به آن دکمه‌ی تغییر سرعت گفته می‌شود، در مک کار نخواهد کرد.

اتصال موس بلوتوث به مک‌های اپل

موس خود را مثل هر موس یو‌اس‌بی دیگری به مک متصل کنید. اگر موس بلوتوثی است، مسیر System Preferences > Bluetooth را طی کنید و سپس موس خود را روشن کنید. در صورت نیاز حالت دیسکاوری را فعال کنید تا موس و مک یکدیگر را بشناسند. در نهایت پس از اینکه موس در لیست وسایل بلوتوثی اطراف دیده شد، روی دکمه‌ی Pair کلیک کنید.

تنظیمات موس در مک

پس از اتصال موس به مسیر  System Preferences > Mouse مراجعه کنید تا پیکربندی موس را تغییر دهید. تنظیمات زیادی در این بخش موجود نیست و صرفاً‌ تنظیمات اساسی را مشاهده خواهید کرد. گزینه‌هایی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید را در ادامه بررسی می‌کنیم:

سرعت موس یا Tracking Speed: این اسلایدر سرعت موس را مشخص می‌کند. برای افزایش فاصله‌ای که نشانگر موس روی صفحه طی می‌کند، اسلایدر را به سمت راست ببرید. سرعت بالاتر به معنی دقت پایین‌تر است، بنابراین بهتر است از افزایش شدید سرعت موس خودداری کنید.

سرعت اسکرول یا Scrolling Speed: با این اسلایدر می‌توان سرعت اسکرول کردن به کمک چرخ موس را تغییر داد و مثل اسلایدر قبلی بهتر است سرعت مناسب خود را انتخاب کنید.

دکمه‌ی اصلی موس یا Primary Mouse Button: دکمه‌ی اصلی موس معمولاً کلید چپ آن است که زیر انگشت اشاره قرار می‌گیرد. اما افراد چپ‌دست انگشت سبابه را روی این کلیک می‌گذارند و به همین جهت بهتر است جای کلیدها عوض شود یا به عبارت دیگر گزینه‌ی Right انتخاب شود.

سرعت دبل‌کلیک یا Double-Click Speed: این اسلایدر نیز مشابه اسلایدر تغییر سرعت دبل‌کلیک در ویندوز عمل می‌کند. اگر سریع کلیک می‌کنید، سرعت دبل‌کلیک را بیشتر کنید تا تک‌کلیک‌های شما نیز دبل‌کلیک محسوب نشوند.

جهت اسکرول یا Scroll Direction: در حالت عادی اسکرول به بالا و پایین انجام می‌شود اما با اضافه کردن تیک این چک‌باکس، اسکرول معکوس می‌شود. به عبارت دیگر با چرخش ویل موس به سمت جلو، اسکرول به سمت پایین صورت می‌گیرد.

تنظیمات موس در مک برای استفاده‌ی راحت‌تر

در مسیر System Preferences > Accessibility > Mouse & Trackpad چند مورد دیگر از تنظیمات موجود است که استفاده از موس توسط معلولین را ساده‌تر می‌کند ولیکن افراد عادی نیز معمولاً از این بخش استفاده می‌کنند.

گزینه‌ی اول در این بخش، Enable Mouse Keys است که نام‌پد یا بخش اعداد مک را به کنترل‌کننده‌ی موس تبدیل می‌کند و در حقیقت با استفاده از دکمه‌های عدد می‌توان موس را حرکت داد.

اسلایدر تغییر سرعت دبل‌کلیک بخش دوم است و در نهایت اسلایدر تنظیم تأخیر فنری را Spring-loading delay را در این بخش مشاهده می‌کنید. در Fidner مک پس از درگ کردن یک آیتم اگر روی فولدری مکث کنیم، فولدر باز می‌شود و می‌توان بدون رها کردن آیتم موردبحث، کار را ادامه داد. مدت زمان مکث توسط این اسلایدر تنظیم می‌شود.

در بخش بعدی این مقاله با یک نرم‌افزار جالب و توانمند جهت سفارشی تنظیمات موس در مک آشنا می‌شویم.