زیپ کردن یکی از روش‌های محبوب فشرده‌سازی فایل‌ها در ویندوز است. گاهی حین جابجایی فایل‌های zip نقصی در آنها ایجاد می‌شود، اما خراب شدن یک فایل زیپ به معنی از بین رفتن تمام فایل‌های داخل آن نیست. می‌توان به کمک نرم‌افزارهای جانبی فایل زیپ معیوب را تعمیر کرد و بخشی از داده‌های آن را بازیابی نمود.

فایل زیپ معیوب به کمک ویندوز ۱۰ و نسخه‌های قبلی و همین‌طور نرم‌افزارهایی مثل 7-zip بازگشایی نمی‌شود و همه چیز با نمایش یک ارور به پایان می‌رسد. ممکن است این ارور افراد زیادی را ناامید کند اما اگر حوصله کنید بخشی از اطلاعات قابل بازیابی است.

اما با فایل زیپ خراب شده چه باید کرد؟

با DiskInternals ZIP Repair فایل زیپ معیوب را تعمیر کنید

یکی از نرم‌افزارهای خوب و در عین حال رایگان برای تعمیر فایل‌های زیپ، نرم‌افزاری به اسم DiskInternals ZIP Repair است. با چند کلیک می‌توان فایل‌های خراب را تعمیر کرد. این نرم‌افزار فایل‌های سالم را خارج کرده و در قالب یک فایل زیپ جدید ذخیره می‌کند.

برای شروع این نرم‌افزار ۶۰۰ کیلوبایتی! را دانلود کنید. خوشبختانه در نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز می‌توان از DiskInternals ZIP Repair استفاده کرد. پس از دانلود آن را نصب و اجرا کنید. در صفحه‌ی شروع چیزی به جز دکمه‌ی Next راهگشا نیست:

در صفحه‌ی بعد فایل زیپ خود را با کلیک روی Browse‌ انتخاب کنید. نرم‌افزار فایل جدید زیپ را در مکانی دیگر ایجاد می‌کند. با کلیک روی دومین دکمه‌ی Browse، مقصد را مشخص کنید.

 

با کلیک کردن روی دکمه‌ی Next نمایی از محتویات فایل زیپ معیوب نشان داده می‌شود. روی Next کلیک کنید تا استخراج فایل‌های سالم و ذخیره‌سازی در محل جدید آغاز شود.

اکنون می‌توانید روی فایل زیپ جدید راست کلیک کرده و آن را به کمک ویندوز و یا سایر نرم‌افزارها اکسترکت نمایید. در آخرین پنجره چک‌باکسی نیز به این منظور قرار گرفته و پس از بستن نرم‌افزار، فایل تعمیر شده را باز می‌کند.