حذف اطلاعات شخصی و مشخصات دوربین و همین‌طور تاریخ و موقعیت جغرافیایی که عکس‌ها ثبت شده‌اند به کمک ویندوز بسیار ساده است. ویندوز بدون نرم‌افزار اضافی می‌توان EXIF یا اطلاعات اضافی فایل‌های تصویری را حذف کند. در ۷۲۴ ترفند امشب با ما همراه شوید.

زمانی که با دوربین یا گوشی خود عکاسی می‌کنیم، اطلاعاتی مثل مشخصات و تنظیمات دوربین و همین‌طور در صورت فعال بودن GPS، مختصات محل عکاسی و اطلاعاتی از این دست به فایل‌ها اضافه و ذخیره می‌شود. به کمک ویندوز می‌توان این داده‌ها را به راحتی حذف کرد و به نرم‌افزار اضافی نیاز نیست. با حذف داده‌ها مطمئن می‌شویم که کسانی که تصویر را دریافت می‌کنند نمی‌توانند اطلاعاتی در مورد دوربین و زمان و محل عکاسی به دست آورند.

برای حذف داده‌هایی که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، روی عکس راست‌کلیک نمایید و آخرین گزینه را انتخاب کنید:

اگر چند عکس مدنظرتان است، همه را با هم انتخاب کرده و راست‌کلیک کنید و ادامه‌ی مسیر یکسان است.

در قدم بعد روی تب Details کلیک کنید تا اطلاعات EXIF نمایان شود. اکنون روی لینک Remove Properties and Personal Information کلیک کنید:

ویندوز دو گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد. ایجاد یک کپی از فایل‌ها که تمام خواص ممکن حذف شده است و یا حذف داده‌های EXIF از فایل فعلی. اگر فایل اصلی و اطلاعات مفید آن را نیاز دارید، یک کپی تهیه کنید و نسخه‌ی کپی که فاقد اطلاعات اضافی است را با دیگران به اشتراک بگذارید.

با گزینه‌ی دوم یعنی Remove Properties and Personal Information می‌توان صرفاً داده‌های مشخص شده را از فایل‌ها حذف کرد و نسخه‌ی کپی ایجاد نمی‌شود! لذا مراقب از بین رفتن اطلاعات ضروری باشید.

اگر به هیچ داده‌ای نیاز ندارید، روی Select All کلیک کنید تا تمام موارد انتخاب شود و سپس دکمه‌ی OK‌ را فشار دهید تا پاکسازی EXIF‌ آغاز شود.