ویندوز ۱۰ اس سیستم عامل جدید مایکروسافت است که برای وسایل همراه طراحی شده و کمی سبک‌تر از نسخه‌ی معمولی ویندوز ۱۰ است. عموم کاربران می‌توانند Windows 10 S‌ را نصب و تست کنند و در صورت رضایتمندی به عنوان سیستم عامل اصلی دستگاه خود از آن استفاده کنند. در ادامه به نحوه‌ی نصب و آزمایش Windows 10 S می‌پردازیم.

مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس را اولین بار روی سرفیس لپ‌تاپ ارایه کرده ولیکن می‌توان در یک نرم‌افزار ماشین مجازی آن را نصب و آزمایش کرد. روش دیگر 

ثبت‌نام‌کنندگان MSDN می‌توانند ایمیج ویندوز ۱۰ اس را دانلود کنند

مایکروسافت ایمیج دیسک نصب ویندوز ۱۰ اس را به صورت فایل ISO برای دانلود منتشر کرده و کسانی که حساب MSDN دارند می‌توانند آن را دانلود کنند. البته در وب‌سایت‌های دانلود نرم‌افزار دیگر هم می‌توان این نسخه‌ی جدید ویندوز را پیدا کرد.

از نرم‌افزارهای مطرح و ساده‌ی ماشین مجازی می‌توان به Virtual Box اشاره کرد که خوشبختانه رایگان است و امکانات و تنظیمات مفید و ساده‌ای دارد. می‌توانید در ویرچوآل باکس یک ماشین ویندوز جدید ایجاد کنید، رم و هسته‌های پردازنده به آن اختصاص دهید و در نهایت فایل ISO را برای بوت شدن به آن معرفی کنید و سپس نصب ویندوز ۱۰ اس را آغاز کنید.

به علاوه نصب کردن ویندوز ۱۰ اس روی سخت‌افزار واقعی هم مشابه نصب ویندوز ۱۰ است. بنابراین نگران مراحل نصب آن نباشید.

کاربران Surface Laptop: ویندوز ۱۰ اس را از ایمیج ریکاوری نصب کنید

اگر از خریداران سرفیس لپ‌تاپ هستید و می‌خواهید ویندوز ۱۰ اس را از نوع نصب کنید، بهتر است ایمیج ریکاوری سرفیس خود را از وب‌سایت سرفیس مایکروسافت دانلود کنید.

ابتدا با حساب مایکروسافتی خود که لپ‌تاپ سرفیس از طریق آن وارد شده و یا با وارد کردن سریال نامبر دستگاه خود وارد شوید. ایمیج ریکاوری برای نصب مجدد را دانلود کنید. مراحل نصب در سومین قدم ذکر شده است. در مراحل نصب از شما در مورد استفاده از ابزار ایجاد درایو ریکاوری و استفاده از ریکاوری ابزاری دیگر سوال می‌شود، می‌توانید ایمیج ریکاوری دانلود شده که یک فایل زیپ معمولی است را روی درایو USB کپی کرده و درایو USB را به عنوان درایو ریکاوری مشخص کنید. به این ترتیب ریکاوری کردن سریع و ساده انجام می‌شود.

سایر کاربران: ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۰ اس تبدیل کنید

برای کاربرانی که به ماشین مجازی علاقه ندارند و واقعاً ویندوز ۱۰ اس را بهتر از ویندوز ۱۰ می‌دانند و از طرفی لپ‌تاپ سرفیس خریداری نکرده‌اند، بهترین روش این است که ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۰ اس تبدیل کنند.

مایکروسافت فایل نصبی ویندوز ۱۰ اس را به صورت exe نیز ارایه کرده و می‌توان آن را روی ویندوز ۱۰ نگارش Professional یا Education و یا Enterprise اجرا کرد و در نتیجه کامپیوتر ویندوزی را به کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز ۱۰ اس تبدیل کرد. این راهکار در مورد ویندوز ۱۰ نگارش Home پاسخ‌گو نیست چرا که ویندوز ۱۰ اس مبتنی بر ویندوز ۱۰ پروفشنال طراحی شده است و امکانات آن کمی با نسخه‌ی خانگی متفاوت است. همین فرآیند را می‌توان در یک ماشین مجازی آزمایش کرد! 

محدودیت‌های ویندوز ۱۰ اس و توصیه‌های قبل از نصب

ویندوز ۱۰ اس اپ‌هایی که از فروشگاه ویندوز دریافت نشده باشند را اجرا نمی‌کند. بنابراین پس از مهاجرت به سیستم عامل جدید، برخی اپلیکیشن‌ها از کار می‌افتد. برخی قابلیت‌های ویندوز معمولی نیز از کار می‌افتد و ممکن است برخی فایل‌های شخصی نیز حذف شود! ویندوز ۱۰ اس در مراحل نصب نرم‌افزارهای دستاپی موجود را حذف می‌کند. بنابراین قبل از هر کاری یک نسخه‌ی بکاپ از اطلاعات شخصی و نرم‌افزارهای نصب شده تهیه کنید. می‌توانید درایو ریکاوری نیز ایجاد کنید و نسخه‌ی پشتیبان را روی کامپیوتر خود داشته باشید.

چگونه از Windows 10 S‌ به ویندوز قبلی خود برگردیم؟ 

در ۱۰ روز اول اگر پوشه‌ی windows.old و $windows.~bt را از درایو C خود حذف نکرده باشید، می‌توانید به ویندوز قبلی خود برگردید و محدودیت‌ها را کنار بگذارید.

برای این منظور به مسیر زیر در اپلیکیشن تنظیمات ویندوز رجوع کنید:

Settings > Update & security > Recovery

در بخش Go back to the previous version of Windows 10 روی دکمه‌ی Get started کلیک کنید. اگر این گزینه را مشاهده نمی‌کنید احتمالاً یکی از پوشه‌های اشاره شده را پاک کرده‌اید و می‌بایست از مسیر دیگری اقدام کنید.

مسیر دیگر نیز در اپلیکیشن Settings ویندوز است که در حقیقت ویندوز را ریست می‌کند:

Settings > Update & security > Recovery > Reset this PC > Get Started > Restore factory settings

راه نهایی نصب مجدد ویندوز معمولی است.