ویندوز ۱۰ هم مثل دیگر نسخه‌های ویندوز در هنگام بوت شدن مجموعه‌ای از پردازش‌ها و سرویس‌های پنهان را راه‌اندازی می‌کند که هر یک در صورت بلااستفاده بودن، مانعی بر سر بوت شدن سریع سیستم عامل است و بهتر است غیرفعال شود. در ۷۲۴ ترفند امروز به روش غیرفعال کردن پردازش‌های مرتبط با ظاهر ویندوز ۱۰ که سرعت این سیستم عامل را تا حدی کاهش می‌دهند می‌پردازیم. با ما باشید.

پردازش‌های اضافی که در پس‌زمینه اجرا شده‌اند شاید از نظر مصرف پردازنده وضعیت وخیمی نداشته باشند اما به هر حال در سیستم‌هایی با حافظه‌ی رم کم و پردازنده‌ی ضعیف، مشکل‌ساز می‌شوند، حتی پس از استارت‌آپ کامل ویندوز. اما چطور این پردازش‌ها را شناسایی و غیرفعال کنیم؟

دسته‌ی مهمی از پردازش‌ها به امور گرافیکی مربوط می‌شود که با غیرفعال کردنشان خللی در عملکرد ویندوز و ابزارهای متعدد آن ایجاد نمی‌شود. برای غیرفعال کردن این گروه ابتدا System Properties ویندوز را راه‌اندازی کنید. به این منظور می‌توان عبارت System.cpl‌ را به کمک کورتانا جست‌وجو کرد و یا می‌توان در اکسپلورر ویندوز روی This PC راست‌کلیک کرده و سپس Properties را انتخاب کرد. در این پنجره Advanced System Settings را انتخاب کنید.

استفاده از مسیر زیر در کنترل پنل ویندوز نیز به همین بخش منتهی می‌شود:

Control Panel > System and Security > System

در نهایت روی Settings‌ در تب سوم کلیک کنید.

ویندوز چهار انتخاب در نظر گرفته است. حالت سوم حالتی است که انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری حداقل می‌شوند و عملکرد حداکثر. این حالت را انتخاب کنید.

با انتخاب این حالت شاید فونت‌ها و آیکون‌ها مثل همیشه زیبا به نظر نرسند اما عملکرد ویندوز اندکی بهتر می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به بررسی دیگر سرویس‌های استارت‌آپ ویندوز که می‌توان غیرفعال کرد می‌پردازیم.