یکی از تنظیماتی که در کنترل پنل ویندوز برای نشانگر موس در نظر گرفته شده، Enhance Pointer Precision به معنی بهینه کردن دقت موس است. با فعال کردن این ویژگی سرعت موس کمتر می‌شود اما لرزش‌های آن به شکل قابل‌توجهی کمتر می‌شود. در ادامه با آپشنی به اسم Enhance Pointer Precision بیشتر آشنا می‌شویم.

یکی از تنظیمات مربوط به موس در کنترل پنل ویندوز که از مسیر زیر با کلیک کردن روی موس و انتخاب تب سوم به آن دسترسی پیدا می‌کنیم، Enhance Pointer Precision است:

اما کاربرد این گزینه چیست؟

ابتدا بیایید مقوله‌ی سرعت موس و تنظیمات مربوطه را بررسی کنیم.

چگونه DPI یا سرعت موس را به کمک موس یا ویندوز تنظیم کنیم؟

موس‌های پیشرفته و حتی میان‌رده‌ی امروزی دکمه‌ای برای تغییر دقت حسگر دارند. با فشار دادن این دکمه و انتخاب دقیق‌ترین حالت که DPI بالاتری دارد، موس موقعیت خود را دقیق‌تر محاسبه می‌کند. DPI مخفف نقطه بر اینچ است و به این معنی است که حسگر موس در یک اینچ یا ۲.۵۴ سانتی‌متر، چند نقطه را شناسایی می‌کند. موس گیمینگی با DPI بالا مثل ۸۰۰۰، ۸ برابر دقیق‌تر از موس معمولی است و اگر تنظیمات نرم‌افزاری یکسان باشد، ۸ برابر سریع‌تر نشانگر موس را جابجا می‌کند.

اما صبر کنید! DPI معادل سرعت نیست!

گرافیست‌ها و گیمرها معمولاً DPI موس را روی بالاترین حالت ممکن تنظیم می‌کنند و سپس برای کاهش سرعت از تنظیمات ویندوز یعنی آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بهره می‌گیرند. به این ترتیب می‌توان سرعت موس را مساوی سرعت موس‌های ارزان تنظیم کرد اما در این حالت دقت موس ۸ برابر بیشتر است!

روش دیگر تنظیم دقت موس این است که نرم‌افزارهای خاصی که سازنده‌ی موس ارایه کرده را نصب کنیم و به کنترل پنل مربوطه مراجعه کنیم، مثل تصویر زیر:

Enhance Pointer Precision شتاب حرکت موس را برای تنظیم دقت در نظر می‌گیرد

در حالت عادی تنها عاملی که موقعیت نشانگر موس را کنترل می‌کند، موقعیت موس روی موس‌پد است. برای افزایش سرعت و در حقیقت دقت موس می‌توان موسی با حسگر دقیق‌تر و به عبارت دیگر DPI‌ بالاتر انتخاب کرد و به علاوه می‌توان از اسلایدری که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، استفاده کرد.

گزینه‌ی Enhance Pointer Precision که در حالت پیش‌فرض پس از نصب ویندوز فعال است، شتاب حرکت موس را در تخمین موقعیت آن لحاظ می‌کند. به عبارت دیگر اگر موس را سریع حرکت دهید، ویندوز متوجه می‌شود که نیاز به حرکت سریع با دقت کمتر دارید و زمانی که موس را آهسته تکان می‌دهید، ویندوز متوجه می‌شود که حرکت موس شتاب کمی دارد و می‌خواهید با دقت روی موضوعی کلیک کنید.

این ویژگی بسیار مفید و کاربردی است و به همین جهت است که مایکروسافت آن را در حالت پیش‌فرض فعال کرده است. تصور کنید که یک موس ارزان‌قیمت خریداری کرده‌اید و دقت بالایی ندارد. با چنین موسی که طبعاً DPI پایینی دارد و دقیق نیست، مجبور می‌شویم از افزایش سرعت موس استفاده کنیم و در این صورت حرکت موس سریع و توأم با لرزش است. لذا فعال بودن چنین قابلیتی نرم‌افزاری در ویندوز، امری مثبت است.

در لپ‌تاپ‌ها هم معمولاً تاچ‌پد دقیق نیست و از طرفی سرعت کار با تاچ‌پد معمولاً پایین‌تر از موس است. به همین جهت فعال بودن مقوله‌ی شتاب موس مثبت تلقی می‌شود. جالب است بدانید برخی سازندگان لپ‌تاپ در مجموعه نرم‌افزارهای پیش‌فرض خود برای در نظر گرفتن شتاب حرکت انگشت روی تاچ‌پد، تنظیمات اضافی در نظر گرفته‌اند که حتی بیشتر از ویندوز به مقوله‌ی شتاب حرکت اهمیت می‌دهد.

آیا لازم است Enhance Pointer Precision را غیرفعال کنیم؟

برخی کاربران و گیمرها موس‌های گران‌قیمتی تهیه می‌کنند که حسگر بسیار دقیق است و DPI بالایی دارد. این موس‌ها نشانگر موس را سریع جابجا می‌کنند و از نظر سرعت نیازی به استفاده از اسلایدر افزایش سرعت وجود ندارد. به علاوه موس‌پد مرغوب مانع لرزش نشانگر موس می‌شود. در این حالت بد نیست این گزینه را غیرفعال کنیم و نتیجه را برای مدتی کوتاه با حالت فعال قیاس کنیم. ممکن است نیازی به Enhance Pointer Precision نداشته باشیم.