در سیستم عامل ویندوز و به خصوص ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ به جز رزولوشن یک ویژگی دیگر برای مانیتورها و تلویزیون‌ها در نظر گرفته شده است که کاربرد جالب و متفاوتی دارد. برای درشت‌تر کردن نوشته‌ها و آیکان‌ها می‌توان از اسکیل کردن استفاده کرد و نیازی به کاهش رزولوشن نیست. در ادامه به بررسی رزولوشن و اسکیل یا DPI در ویندوز می‌پردازیم و کاربری هر یک را مرور می‌کنیم.

تفاوت رزولوشن و اسکیل تصویر

رزولوشن به معنی تعداد پیکسل‌های نمایشگر است. به عنوان مثال اغلب لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت یا متوسط رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل دارند و در حقیقت در عرض ۱۳۶۶ پیکسل و در ارتفاع ۷۶۸ ردیف پیکسل وجود دارد. زمانی که رزولوشن ویندوز یا رزولوشن اجرای یک بازی را تغییر می‌دهیم در حقیقت تعداد پیکسل‌های تصویر را مشخص می‌کنیم. هر چه رزولوشن بالاتر باشد تصویر شفاف‌تر و حاوی جزئیات بیشتر است.

اسکیل کردن به این معنی است که تصویر بزرگ یا کوچک می‌شود تا در نمایشگر جای گیرد. به عنوان مثال ممکن است برای افزایش سرعت اجرای یک بازی، رزولوشن را روی ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل تنظیم کنید و به کمک اسکیل کردن تصویر را بزرگ کنید تا در مانیتور فول اچ‌دی شما که رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد، به صورت تمام عرض دیده شود.

بنابراین برای درشت کردن حروف و آیکان‌ها می‌توان از رزولوشن پایین‌تر و اسکیل کردن استفاده کرد اما نتیجه افت کیفیت تصویر است. روش صحیح تنظیم DPI است.

چگونه از DPI ویندوز برای درشت کردن متون و آیکان‌ها استفاده کنیم

DPI که مخفف نقطه بر اینچ است به این معنی است که در یک اینچ چند نقطه یا پیکسل تصویر قرار می‌گیرد. DPI بالا به این معنی است که نمایشگر کوچک و رزولوشن بالاست و در نتیجه ممکن است متن و آیکان‌ها کوچک دیده شوند.

طبعاً هر چه نقاط یا پیکسل‌ها بیشتر باشد رزولوشن بالاتر است اما اگر تلویزیون غول‌آسا باشد و به آن نزدیک شویم، پیکسل‌های درشت را به راحتی تشخیص می‌دهیم اما اگر از فاصله‌ی چند متری به این نمایشگر نگاه کنیم، در حالت عادی نوشته‌ها و آیکان‌ها ریز هستند و خواندن‌شان مشکل است.

برای حل کردن دو مشکلی که یاد شد می‌توان از تنظیم DPI یا در حقیقت اسکیل کردن متن و آیکون‌ها استفاده کرد. در این صورت فقط متن و عکس درشت می‌شود و سایر موارد تغییر نمی‌کند.

روش تنظیم رزولوشن در ویندوز ۱۰

برای تغییر رزولوشن کافی است روی دستاپ راست کلیک کرده و گزینه‌ی Display Settings را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده روی Advaced sidplay settings کلیک کنید.

 در این بخش می‌توانید رزولوشن مانیتور یا تلویزیون را تغییر دهید. اگر چند مانیتور یا تلویزیون به سیستم متصل باشد هم ابتدا می‌بایست دستگاه موردنظر را انتخاب کرده و سپس رزولوشن آن را تنظیم کنید.

 روش درشت کردن متن و آیکان‌ها در ویندوز

پس از راست‌کلیک کردن روی دستاپ و انتخاب گزینه‌ی Display settings اسلایدری مشاهده می‌کنیم که در حالت پیش‌فرض معمولاً روی ۱۰۰ درصد تنظیم شده است. با انتخاب ۱۲۵ یا ۱۵۰ درصد، متن و آیکان‌ها درشت‌تر می‌شوند.

 در ویندوز ۷ به کنترل پنل مراجعه کنید و عبارت DPI را جست‌وجو کنید. تصویر زیر روش تنظیم DPI در ویندوز ۷ را توضیح می‌دهد: