داشتن یک فایل تصویری، ساخته شده با پاورپوینت و هر نرم‌افزار دیگری می‌تواند به شما در حین ارائه یک گزارش یا کنفرانس کمک شایانی کند. البته باید در نظر داشتن که ارائه یک فایل تصویری ضعیف می‌تواند سخنرانی شما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد؛ در این مقاله سعی داریم با‌ آموزش ترفندهایی به ساخت یک فایل حرفه‌ای بپردازیم.

متن

متن را ساده نگه دارید

 کلمات کلیدی نقش تعیین کننده‌ای در جذابیت اسلاید ایفا می‌کنند. صفحاتی که از یک دسته متن پر هستند، خوانده نمی‌شوند. پس در عین سادگی سعی کنید با بکار بردن کلمات شاخص اسلاید را پر کنید. به یاد داشته باشید که اسلایدها آماده می‌شوند تا سخنرانی شما را کامل کنند، نه اینکه جایگزین سخنرانی شوند. شما باید اصل مطالب را به سخنرانی بپردازید و با اسلایدهای پاورپوینت تنها نکات کلیدی را ارائه کنید و توجهات را به صحبت‌های خود جلب کنید؛ بنابراین اسلایدها باید نه خیلی شاخص‌تر از صحبت‌هایتان باشند و نه اینکه باعث شود مخاطب بجای توجه به ارائه شما سعی در شنیدن حرفایتان داشته باشد و منتظر تمام شدن سخنرانی کسل کننده شما باشد.

نگاه اصلی پیام چیست؟

همیشه نکات کلیدی و محوری گزارش را در یک پیام اصلی خلاصه کنید. از خودتان بپرسید، اگر مخاطبتان بعد از سخنرانی شما یک پیام را به‌یاد بیاورد آن پیام چیست؟ این پیام، همان نگاه اصلی شما در اسلایدها است. تمام آنچه را که در یک سخنرانی نسبتاُ طولانی بیان می‌کنید در ذهن مخاطب جای نخواهد گرفت؛ پس باید سعی کنید تا پیام اصلی خود را در این زمان حتماً به شنوندگان منتقل کنید. این مسئولیت کاملاً برعهده شماست و این شمایید که باید پیام کلی و اصلی یک ساعت سخنرانی را در ذهن مخاطب جای دهید. حالا می‌خواهد این پیام بصورت صوتی منتقل شود یا اینک در اسلایدها بصورت محسوس عرضه شود.

تصاویر

تصاویر عناصر کلیدی هر ارائه هستند؛ مخاطب دوست دارد ببیند شما راجع‌به چه موضوعی حرف می‌زنید، لمس مطلبی که شنیده می‌شود زمانی کامل می‌شود که بتوان تصویری مرتبط با آن را بصورت همزمان مشاهده کرد.

تصاویر را اضافه کنید

تصاویر بیشتری نسبت به متن در اسلایدها قرار دهید؛ اینگونه پیام اصلی ارائه به بهترین شکل حمایت می‌شود. حتماً از تصاویر مرتبط با موضوع گزارش استفاده کنید و از قرار دادن تصاویر دکوری که صرفاً برای زیبا کردن اسلاید هستند پرهیز کنید! تصاویر قدرت باورنکردنی در توضیح یک موضوع دارند؛ قدرتی به‌مراتب بیشتر از متون. شاید مطلبی را که با هزاران کلمه نمی‌شود توصیف کرد را بتوان تنها با یک عکس بصورت کامل توضیح داد.

انیمیشن‌ها و رسانه

انیمیشن‌ها می‌توانند یک موضوع پیچیده را بصورت خیلی جذابی ساده کنند. بنابراین استفاده از این ابزار نیز می‌تواند به شما برای انتقال پیام به مخاطب کمک کند؛ البته سعی کنید تا انیمیشن‌ها حداقل زمان ممکن را از شما بگیرند.

محتوا

محتوای متنی اسلاید، هدف شما را تعریف می‌کند؛‌برای مثال نمی‌توانید برای دانش‌آموزان درباره مسائل پیچیده دنیای اقتصاد صحبت کنید، اما می‌توانید به آنها بگویید اقتصاد در چه جایگاهی قرار دارد و چرا مهم است.

مخاطبان خود را به فکر فرو ببرید

هنگامی که در حال تدوین متن ارائه خود هستید از خودتان چند سوال مهم بپرسید:

  • مخاطبان من چه چیزهایی می‌دانند؟
  • چه مطالبی باید بگویم؟
  • آنها چه انتظاری از من دارند؟
  • چه مطالبی برای آنها جذاب خواهد بود؟
  • چه مطالبی را می‌توان به آنها آموخت؟
  • چه مطالبی تمرکز آنها را بر مطالب بعدی بیشتر خواهد کرد؟

به تک‌تک این سوالات از دیدگاه یک مخاطب پاسخ دهید؛‌ خودتان را جای آنها بگذارید و به این سوالات پاسخ دهید. سعی کنید از متن در کنار تصاویر و انیمیشن‌ها بصورت هنرمندانه‌ای استفاده کنید.

تمرین کنید

یک تمرین سخنرانی خوب می‌تواند شور و اشتیاق شما را برای سخنرانی بالا ببرد و زمانیکه شما با انرژی خوبی به این کار مشغول شوید، مخاطبتان نیز حتماً بیشتر از قبل مجذوب صحبت‌های شما خواهد شد. به نکات کلیدی که در ادامه بیان می‌شود توجه کنید:

  • اسلایدهای خود را به نمایش دربیاورید
  • بلند و رسا صحبت کنید
  • با اعتماد به نفس صحبت کنید، کاملاً واضح کلمات را از دهانتان خارج کنید
  • سریع صحبت نکنید
  • از ارتباط چشی با مخاطب غافل نشوید