سرعت اینترنت یک موضوع حساس برای همه کاربران در سراسر دنیاست؛ روش‌ها و طرح‌های مختلفی در هر نقطه‌ای برای بالا بردن سرعت اینترنت استفاده می‌شود، اما اینکه کدام روش دقیقاً جواب می‌دهد را باید بیشتر مورد بررسی قرار داد.

تصور اول: پاک کردن حافظه کش به افزایش سرعت کمک می‌کند

پاک کردن حافظه کش مرورگر برای افزایش سرعت اینترنت یک مبحث فراگیر است که اتفاقاً، موضوع کاملاً اشتباهی است. شاید پاک کردن حافظه‌های کش، کوکی‌ها و.. بتواند به عملکرد سریع‌تر مرورگر شما در اجرای دستورات کمک کند، اما نمی‌تواند سرعت اینترنت را تغییر و افزایش دهد. شاید تعجب کنید، اگر به شما بگویم این کار اتفاقاً در بهبود سرعت اینترنت تاثیر عکس دارد؛ زیرا کوکی‌ها و کش‌ها بخشی از داده‌های سایت‌ها را در خود ذخیره می‌کنند، بنابراین پاک شدن آنها سبب دانلود دوباره صفحات می‌شود پس بخشی از سرعت شما را در اختیار می‌گیرد.

گفتنی است در برخی موارد پاک کردن کش‌ها کار درستی است؛ چون می‌توانند به عملکرد دستگاه شما بخصوص اگر حافظه رم کمی داشته‌ باشد لطمه بزند.

تصور دوم: غیرفعال کردن IPV6 باعث افزایش سرعت می‌شود

این تصور نیز یکی دیگر از مواردی است که در اذعان عمومی برای افزایش سرعت اینترنت استفاده می‌شود؛ اما در واقع چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در حال حاضر IPV4 پروتکل فعال در تمام نقاط جهان است، اما برای بالا بردن سرعت اینترنت نیازی نیست پروتکل دیگر را غیرفعال کنیم؛ زیرا کاری بی‌اثر است. شاید برخی وب‌سایت‌ها با IPV6 سخت‌تر بارگذاری شوند یا کلاً با این پروتکل مشکل داشته باشند، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا مرورگر شما بطور اتوماتیک به IPV4 می‌رود و سایت مورد نظر بارگذاری می‌شود.

تصور سوم: SSL یک شبکه قوی است

لایه سوکت‌های امن و جانشین آن یعنی امنیت لایه حمل و نقل، پروتکل‌های رمزنگاری هستند. این دو پروتکل امنیت ارتباطی را در اینترنت سراسری فراهم می‌کنند. پروتکل‌ها در تعداد زیادی از کاربردهای متداول اینترنتی از جمله مرورگرهای وب، ایمیل، پیام‌رسانی و سرویس‌های صوتی مانند اسکایپ استفاده می‌شوند. این پروتکل‌ها شاید بار اضافی بحساب بیایند، اما آنقدری مفید هستند که بتوان به‌راحتی از این قضیه عبور کرد.

تصور چهارم: استفاده از نرم‌افزار افزایش سرعت اینترنت

در دوران شکوه مودم‌های Dial-Up، نرم‌افزارهایی با کاربرد افزایش سرعت اینترنت با نام‌هایی از جمله Speed Connect Internet Accelerator و Internet Cyclone بسیار محبوبیت پیدا کرده بودند. این نرم‌افزارها با ادعای تنظیم خودکار پیکربندی ویندوز و شبکه و بهینه‌سازی آنها بطور شگفت‌انگیزی سرعت اینترنت را بهبود می‌بخشند. اما نکته اصلی اینجاست که اصلاً افزایش سرعت اینترنت ربطی به پیکربندی ویندوز ندارد و مواردی همچون پهنای باند و... مولفه‌های اصلی بالا یا پایین بودن سرعت اینترنت هستند و در بهترین شرایط این نرم‌افزارها هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهند. اما در بدترین حالت، ممکن است این نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای جاسوسی و مخرب باشند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم شما وارد کنند.

تصور پنجم: فلاش کردن DNS

آخرین راهکار مربوط به سیستم نام دامنه است؛ یک افزایش سرعت با اجرای دستور ipconfig / flushdns ؛ این دستور بلافاصله حافظه DNS را فلاش می‌کند. تقریباً همان کاری که در مورد پاک کردن کوکی‌ها و حافظه کش انجام می‌پذیرد. البته این راهکار تاثیر خیلی ناچیزی بر سرعت اینترنت دارد.

در پایان این مقاله باید به این نکته اشاره کرد که شاید این راهکارها و تصورات برای افزایش سرعت اینترنت مفید نباشند، اما روش‌هایی وجود دارد که واقعاً در جهت افزایش سرعت کابرد دارند. سعی ما بر این است که در مقالات بعدی به این روش‌ها اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید.